ultimatevw Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 (edited) Hei.. Har en 1962 Sabb 8hk. Tømte diesel filteret og tanken for diesel da den er gammel. Det sto natten over. Nå får jeg ikke luftet systemet uansett hva jeg prøver på . Har prøvd det som står i instruksjonen for disse motorene. Noen som har tips? Her er noen bilder av motorn (toppen å det er skrudd på igjen). Skal overhales etterhvert. Noen som veit priser på nye veivlager,stempelringer etc? Edited June 7, 2007 by ultimatevw (see edit history) Quote Link to post
Dalton Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 (edited) Begynn med lufteskruen på dieselfilteret, skru så av inngående rør på dieselpumpe. Når det ikke er mer luft der, skrur du av røret inn på dysa og sveiver til det spytter ren diesel uten luft. Det innebærer mye sveiving, men det funker. Lagt til: Det kan ta lang tid før det kommer diesel ut av dyse-røret, så vær tålmodig. Og hvor er mine manerer??? Velkommen til vårt utmerkede forum. Her fins svar på det meste, og meninger om resten. Edited June 7, 2007 by Dalton (see edit history) Quote I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
ultimatevw Posted June 7, 2007 Author Share Posted June 7, 2007 hehe.. Takker for det!. Virker som ett bra forum men syns det burde vært noen oppdelte forum sider her på "åpent forum". skru så av inngående rør på dieselpumpe: er det den med sånn banjon kopling? Skal det skrues helt av? Beklager dumme spørsmål men er ny med sånne motorer. Får iallfall prøve det og sveive til jeg ser mannen med jåen Quote Link to post
beermaster Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Vet ikke hva det heter men det holder som regel med å løsne den et par omdreininger. Quote Link to post
index Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Den med banjoen ja. Bare løs den litt, sånn at dieselen og luften kommer ut. En halv tørn eller så. Veivlagre får du nok ikke tak i til denne motoren, det er noen svært spesielle rullelagre siden motoren har plaskesmøring og ikke trykksmøring. Men de pleier å holde svært lenge om man bare passer på å skifte olje relativt ofte. Stempelfjærer går nok lettere, hvis det trengs. Har du stort oljeforbruk eller dårlig kompresjon, siden du vil overhale? En Sabb som har blitt stelt fint med går svært lenge før overhaling er nødvendig! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ultimatevw Posted June 7, 2007 Author Share Posted June 7, 2007 (edited) takker.. Da fikk jeg luftet systemet Det er opp ned slakke på svinghjul. Da er vel lagrene på veiva dårlige eller? Tenkte hvis veiva skulle ut for lagerbytte så bytter man stempelringene mens man er i gang. Det er trossalt en 62mod Trudde at den ikke startet pga gammel diesel men neida. Starter ikke uansett. Hadde start på den sist i fjor. Står i en båt som ikke har vært brukt på mange år (den er helt gåen) Den akterste ventilløfterstang skal til eksosventil på babord-side - den fremre ventilløfter går til innsugsventil på styrbord side: må bare være sikker,Akterste ventilløfterstang blir det den nærmest startsveiva? Edited June 7, 2007 by ultimatevw (see edit history) Quote Link to post
index Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Hvis du har slakk der så er det nok rammelagrene som er slakke. Mulig disse er til å få tak i, sjekk med Sabb forhandler. Akterste støtstang må nesten være den nærmest sveiva ja! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ultimatevw Posted June 7, 2007 Author Share Posted June 7, 2007 (edited) ok..må nesten høre om de har det ja. Nå fikk jeg start . Denne gangen har jeg lyst at den skal få gå ei stund så da trenger jeg kjøling. Denne har saltvannskjøling. Veit at kjølinga fungerte før da den ble kjørt hit for lenge siden. Vannpumpa suger ikke vann. Noen som har tips?? er det noe som må åpnes? Edited June 7, 2007 by ultimatevw (see edit history) Quote Link to post
index Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Det er et par messingskruer på pumpa som må strammes til om de har vært løse. Dreneringsskruer. Utover dette skal det ikke være noe mer... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ultimatevw Posted June 7, 2007 Author Share Posted June 7, 2007 (edited) ok hadde av pumpa i sta og kikket litt. membranen var hel og fin iallfall. Må det luftes på ett vis hvis den har stått tom for vann? Edited June 7, 2007 by ultimatevw (see edit history) Quote Link to post
Dalton Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Tror det, ja. Sjekk også ventilene i vannpumpa. de har lett for å sette seg hvis det havner rustflak og annen dritt i pumpa. Quote I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Sleipner93 Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 (edited) Har du prøvd å blåse gjennom systemet og sett om det er tett? Jeg har selv en Sabb G 10hk fra 1972. Men denne har ferskvannskjøling. Ville vurdert å bygge om til ferskvann visst den ikke er totalt spist opp at rust i kjølekanalene! Edited June 8, 2007 by Sleipner93 (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.