Jump to content

Terrorgjerder, trenger vi det?

Frøken Fryd

Recommended Posts

Disse gjerden er bare for syns skyld. Oddekalven viste på tv hvordan han kunne, hvis han var typen til det gjort stor skade på en turistbåt. Kom sjøveien og la seg inntil skutesiden og slapp uti en røykboks samtidig som media var tilstede. Han fortalte da at her "hadde han skadet" denne skuten hvis han hadde vært i et slikt ærend. Så han mente at de måtte vekk.......

Det er vel større sannsynlighet for at sikkerhetsbristen som Kurt Oddekalv avdekket, vil medføre skjerpede restriksjoner og tiltak rettet mot fritidsbåtfolket - og ikke at gjerdene vil bli fjernet.

Amerikanske myndigheter har nå definert nasjonens 17 millioner (!) fritidsbåter som en potensiell sikkerhetsrisiko. Homeland Security Department planlegger bl.a. å etablere krav om obligatorisk ID-bevis og automatiske sensorer på bøyer etc som kan detektere eventuelle atomvåpen om bord på fritidsbåtene.

boatx-large.jpg

Om det bare er ved anløpskaiene så ser jeg ikke helt at "vi" skal kunne forlange å spasere fritt rundt på dette. Uansett hvor trygge vi kan føle oss her i "lille Norge", så er gjerdene et internasjonalt grep for å prøve å forsikre oss om at det ikke skal skje et terroranslag mot en av vår havner og eventuelt et lasteskip med høyeksplosiv last som vil drepe mangfoldige, eller mot et cruiseskip med 3000 passasjerer.

Jeg er villig til å ofre akkurat "den" kaien" slik at mulighetene for denne type terror blir noe mindre. Er ikke dere?

Det har vel mye med hvor gjerdene er. I Bergen er ytterste delen av festningskaien ikke tilgjengelig lengre. Denne delen av bergen sentrum har i alle år vært brukt til "promenering" som en forlengelse av Bryggen. Dermed blir gjerdene til hinder for den almenne ferdsel i bergen sentrum, og det er jo ganske sjenerende.

Å gjerde inn et kaiområde der det naturlig kun er trafikk til/fra fartøyer er en ting, det er noe helt annet å gjerde inn/stenge en del av et bysentrum.

Nå er det en stund siden sist jeg var i Skien, men det ville vel være tilsvarende om dere fikk gjerder langs Langbrygga (tror jeg det heter?) eller tilsvarende område.

:flag: TrondT

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Som jeg skrev tidligere så er gjerdene mer eller mindre bare for syns skyld og rammer den vanlige mann i gaten med maritim interesse. Husker at jeg som liten av og til tasset med min bestefar rundt og så på livet langs kaiene. Han fortalte om båtene som lå der. Hvor de kom fra og hvilke last de hadde ombord... stort var det hvis vi så et utenlands flagg og kanskje fikk et glimt av noen av mannskapet og vinket til de og de tilbake.... Den muligheten er nå borte....

Det har vært brukt noe helt sinnsykt med milliarder verden over i arbeidet mot terror etter twin towers, men det utføres vel omtrent like mye sabotasje?

De som absolutt vil klarer å utføre sine handlinger enten gjerdene står der eller ei.....

Spørsmålet er vel heller å finne årsaken til hva som driver enkelte ekstreme grupper til disse handligene og gå inn med endel av milliardene som til nå har vært brukt på å løse disse problemene.

Jeg er sjømann og ISPS ansvarlig ombord. Jeg kan bekrefte at gjerdene overhodet ikke har noen betydning for antiterror bekjempelse.

Langt de fleste innleggene her går på ulempen for vanlige folk. Hvorfor ikke være litt konstruktive?

Utgangspunktet for tråden er jo nettopp at noen politikere i Bergen ønsker å fjerne gjerdene. Kjempepositivt! Gi dem all støtte dere kan!

Norge er fremdeles en stormakt innen shipping, og må snart bruke sin innflytelse for å endre IMO i riktig retning.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Jeg er sjømann og ISPS ansvarlig ombord. Jeg kan bekrefte at gjerdene overhodet ikke har noen betydning for antiterror bekjempelse.

Langt de fleste innleggene her går på ulempen for vanlige folk. Hvorfor ikke være litt konstruktive?

Utgangspunktet for tråden er jo nettopp at noen politikere i Bergen ønsker å fjerne gjerdene. Kjempepositivt! Gi dem all støtte dere kan!

Norge er fremdeles en stormakt innen shipping, og må snart bruke sin innflytelse for å endre IMO i riktig retning.

Det klart at det støttes! Men noen må finne på en grei måte å uttrykke denne støtten. Hva med å lage ett opprop som de som ønsker å delta kan klikke seg inn på?

Jeg har ikke noe tro på at disse gjerdene hjelper mot terror. En burde heller sette opp betongsøyler slik at biler ikke kunne komme nærmere enn 20 meter - hvis det er bilbomber de er redde for.

Disse gjerdene har aldri hatt som formål å hindre den typen av terroraksjonen. Gjerdene og hele ISPS protokollen skal sørge for at havnen har kontroll over hvilke personer og hvilket gods som er inne på den internasjonale delen av havna. Det er jo derfor det ved cruisehavna i Oslo går vakt langs gjerdet når båtene ligger inne. Ellers er den delen av havna helt åpent for allmennheten.

At gjerdene sannsynligvis ikke gir noen som helst redusert fare for terrorangrep på en båt er en ting, men "gærne" amerikanere krever gjerdet og da har ikke den internasjonale sjøfartsnæringen noe valg.

mvh Knut Erik

Er terror noe helt nytt?

Har ikke vi hatt terror i europa i mange tiår? Har ikke busser, lastebiler, fly og båter blitt sprengt i luften eller satt fyr på både med og uten folk i.....?

Opplevde vi ikke på slutten av 60 og 70tallet en god del flykapringer med sprenging tilslutt? Har ikke raketter blitt sendt mot bygninger og andre objekter med personell inni?

Er terror noe helt nytt?

Har ikke vi hatt terror i europa i mange tiår? Har ikke busser, lastebiler, fly og båter blitt sprengt i luften eller satt fyr på både med og uten folk i.....?

Opplevde vi ikke på slutten av 60 og 70tallet en god del flykapringer med sprenging tilslutt? Har ikke raketter blitt sendt mot bygninger og andre objekter med personell inni?

På amerikanerne har terroren virket slik terrorister håper på, frykten har tatt over. Vi burde gjøre alt vi kan for at det ikke skal skje oss. Må vi være med på dette?

Sitter her og mimrer litt.....kaffen var god i kveld....

Under 2 verdenskrig var det innført blending langs kysten i størsteparten av europa..... Ingen skulle finne ut hvor de var hvis de dukket opp i mørket med fly eller fartøy.....

Så i desember 1941 seilte 5 tyske ubåter over til øtkysten av USA. I midten av januar 1942 var de framme og satte inn et større angrep på allierte skip som seilte langs kysten......

Er en alt for lang historie til å gjengi den her, men det jeg vil frem til er at britisk etterretning hadde oppdaget at det var ubåter på vei over til USA, lenge før de ville nå frem.....dette brakte de videre til amerikanerne, men admiral King brydde seg ikke om den viktige informasjonen som han fikk i fanget....

Dermed kunne ubåtene herje mer eller mindre fritt langs østkysten den første tiden.

En av de tyske ubåtsjefene kunne i ettertid fortelle hvordan de merkelig nok ble motatt med helt opplyste kyststrekninger og enslige tankskip etc. passerte rett utenfor kysten i mørket, men siluettene var lette å se med alt lyset fra land......

Det var mer eller mindre Sitting duck.... På stranden gikk folk og hadde en kjekk kveld mens de tyske ubåtene senket allierte skip.

Ble jo etterhvert stor ståhei i avisene der borte...

Den første styrken med ubåter returnerte tilbake for refylling mens neste gruppe var på vei over.... På 6 måneder senket de 397 skip som utgjorde over 2 millioner tonns og rundt 5000 sjøfolk omkom.....(noen norske og) mens kun 7 tyske ubåter ble senket i løpet av den tiden...... Først etter ca. 4 måneder med senkinger begynte de å seile i konvoi som britene hadde anbefalt å gjøre lenge før.....da først gikk tapstallene ned.....

Jaja, det var ørlite krigshistorie en sein tirsdags kveld..... Får hente mer kaffe....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Hvor virksomme terrorgjerdene er mot terrorister lure jeg på. De sperre slik at du ikke kan kjøre bil helt inn til båten som ligger ved kai, med mindre du skal ha med bilen på Hurtigruta da. Men en mulig terrorist kan jo bare fylle opp en passe stor cabincruiser med sprengstoff ok komme sjøveien, der er det jo ingen gjerder.

Så i mine øyne er gjerdene mer til plunder enn til nytte.

For oss som har vandret bryggelangs og sett skip komme og gå ønsker disse gjerdene langt vekk. De har ingenting i Norge å gjøre. Skal noen lage tull kommer de like gjerne sjøveien. :headbang:

Helt enig, få de vekk.

Nå hører det også med til historien at Krekar vurderer å kjøpe båt til sommeren, ser ut som han er kommet for å bli. Da trenger vi kanskje en ny Oscars Borg mur de fleste havner for sikkerhetskyld. :lol:

Ikke umulig at han melder seg inn her heller for å få noen gode råd og tips. Pass da bare på å ikke gi de gode rådene :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Disse gjerdene har aldri hatt som formål å hindre den typen av terroraksjonen. Gjerdene og hele ISPS protokollen skal sørge for at havnen har kontroll over hvilke personer og hvilket gods som er inne på den internasjonale delen av havna. Det er jo derfor det ved cruisehavna i Oslo går vakt langs gjerdet når båtene ligger inne. Ellers er den delen av havna helt åpent for allmennheten.

At gjerdene sannsynligvis ikke gir noen som helst redusert fare for terrorangrep på en båt er en ting, men "gærne" amerikanere krever gjerdet og da har ikke den internasjonale sjøfartsnæringen noe valg.

OK, da har jeg missforstått dette sammen med trådstarter - jeg har alltid sett på disse gjerdene som et tiltak mot terroraksjoner. Det høres ut som Oslo har håndtert dette på en ok måte

Sier med Aterix (han tegneseriefiguren vet dere!!): "Romerne (amerikanerne) er stein gærne!!"

Å spre frykt blandt sine egne borgere, er de experter på... Og Hvem tjener på det? Jo, Presidenten (han nyfrelste alkisen, dere vet) og ikke minst våpenindustrien og de militære der borte. Så lenge de kan "sole seg i frykt", vil militærvesnet få det de trenger av bevilgninger, borgerne får lov å bære / kjøpe våpen, og de får leke litt verdenspoliti. OG Industriens "lobbyister" gjør det skarpt for sine oppdragsgivere!

Yiippiiii.

:headbang: :headbang: :headbang:

Behøver jeg å gjenta tegneseriefiguren?

Terrorgjerder? :lol: :lol: :lol:

Nå har jeg frekventert alle rutihurteanløpene mellom Tromsø og Ålesund, og de nevnte gjrdene er en vits! Porter står åpne alle steder og det er ingen som kontrollerer noe som helst.

Yiippiiii. :flag: :flag:

Redigert:

Glemte en ting; Statsministeren (han guttungen med de store lønnstilleggene vet dere) og de "røde" :lol: gjorde jo storhalloi om fri ferdsel langs stranda... Gjelder ikke det for kaier??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Så ikke innslaget på lokalTV i Stavanger, men leste om dette i Aftenbladet og RA.

Ser ut som en brannfakkel fra noen som har tenkt å starte en aksjon med formål å rive de eksisterende gjerdene synes jeg :wink:

Hvem det nå er som står bak noe slikt, de må bare stå fram så støtter jeg!

Forslaget er rett og slett så tåpelig at jeg klarer ikke tro at det er framsatt på alvor.

Kanskje man skulle jevne Prekestolen med jorden med det samme. Blir lettere for turistene å komme dit da, hvis den er sprengt ned til havnivå og valset flat :flag:

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...