Jump to content

Terrorgjerder, trenger vi det?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Terror-gjerdene i Bergen er virkelig til sjenanse. Vi har vært vant til å kun gå langs hele kaien. Stygge er gjerdene også.

 

Terrorister kan laste bilen full av sprengstoff, og så løse billett på Danskebåten.

Vanskeligere er det ikke. Har terroristene penger kan de jo laste ombord en container istedenfor.

 

Reglene om gjerde er internasjonale og kan bare endres ved UD's hjelp.

 

Men politiker-tullingen vet at gjerdene er svært upopulære og nå er det lokalvalg.

 

Så med kunnskap om at hun ikke kan gjøre noe som helst med gjerdene lager hun en historie for

å lure velgerne til å stemme på seg og sitt parti.

 

Ved siden av gjerder hater jeg folk som prøver å tuske til seg politisk makt.

Link to post
Share on other sites

Sikkert nevnt en 20-30 ganger før i tråden.

 

ISPS gjerdene skal være i alle havner med international trafikk. De kan fjernes eller åpnes når det ikke er skipsannløp, men kommer det en båt inn skal gjerdene være på plass og uvedkomne har ingenm adgang

 

 

Dette er det ikke noe lokal politikere i Bergen eller UD for den saks skyld kan gjøre noe med.

 

er heller ikke noe de forskjellige rederier kan velge om de vil ha eller ei. det er fastsatt i SOLAS/ISPS.

 

 

PS. Vær glade så lenge det er security code level 1 som gjelder. Det er når den høynes til level 2 eller ennå værre level 3 det begynner å bli virkelig morro

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Men jeg forstår ikke... Har ikke USA likvidert terroristen nå? :confused:

Hva mer er det å frykte?

 

 

En liten digresjon. Dette ble skrevet på et internett-forum av et par amerikanske personer, 2001.09.11, like etter at begge tårnene var truffet:

The biggest casualty will probably be our Constitution. Whenever a tragedy likes this occurs, the government always announces a get tough on terrorists policy that will have no effect on the psychopaths who do this, but will severely limit our rights.

 

Yep. I give it a week before Bush announces a "war on terrorism". And we all know what "war on XXX" means, don't we? Bye-bye Bill of Rights.

 

Yep. Let's put face recognition cameras in all airports and log activity of anyone who enters or leaves an airport. We all know it wouldn't stop the attack, but hey, it will help us correlate who boarded the planes with their respective political associations.

 

You don't get it. If the Constitution is a casualty, then the terrorists have won. Their aim is to destroy this country. The Constitution IS this country. It's the only thing that makes us different from any other country in the world.

 

( lenke til arkivet : http://slashdot.org/comments.pl?sid=21541&cid=2277566 )

Link to post
Share on other sites

 

Dette er det ikke noe lokal politikere i Bergen eller UD for den saks skyld kan gjøre noe med.

 

At lokalpolitikere ikke kan gjøre noe, sier de kan, er jo ikke noen bombe når det går til valg.

 

Jeg antar at UD har et overordnet ansvaret for alle internasjonale avtaler Norge er med i, og i så fall er det UD som kan reforhandle. Tar jeg feil vil jeg gjerne vite det.

 

PS. Vær glade så lenge det er security code level 1 som gjelder. Det er når den høynes til level 2 eller ennå værre level 3 det begynner å bli virkelig morro

 

Tror jeg ikke vil vite mer...

Link to post
Share on other sites

Om det er får å få stemmer eller ikke, hvis man kjemper for en sak som mange er enige i så skulle det bare mangle om man ikke fikk noen stemmer også. Er det noen som vil ha disse gjerdene eller er det bare pesimistene som tviler på at noe kan forandres?

Link to post
Share on other sites

Tror nok disse gjerdene er kommet for og bli. Er det ikke gjerder så kommer ikke cruiseskipene heller, og Norge er vel pålagt og følge internasjonale regler. Må jo også si at for oss som jobber på skip er disse gjerdene en velsignelse, siden vi da får ligge i fred for fulle folk og og bedrevitere på kvelds- og nattestid. Bortsett fra det så er jeg enig i at vitsen mht terror ikke er stor. Vil de senke et skip så gjør de det, er jo ikke gjerde på utsiden av skipet....

Link to post
Share on other sites

Beviset på at det virker. Her er et bilde fra ISPS-kaia i Skjærhalden.

Umulig å forsere for en potensiell terrorist som har skumle planer med Strømstadbåten. Som alle ser så er gjerdet 2 meter langt og ingen klarer å smyge seg rundt eller klatre over. Det stenger jo ikke akkurat for en bryggesleng heller.

 

Den andre veien er det bare fulle nordmenn som kommer seg ombord. De kan være vel så farlige som en hvilken som helst terrorist.

 

isps_skjaerhalden.jpg

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er inne på noe meget viktig KAT, disse gjerdene har liten praktisk betydning når alt kommer til alt. Amerikanerene er mye verre i havnene. Der går det til og med patruljerte båter med blålys som følgebåter til cruisebåtene. De har også innført såkalte twic card for å entre havnen og tror selv at det er fantastiske greier. Bergen havn har jo lignende system som deles ut til de som har bahov for å entre kaiene.

Det som derimot i mine øyne er den størst ulempen her er rett og slett utseende på gjerdene og det unødvendig store området de dekker. De må gjerne ha noen gjerder noen meter innenfor kaien om båten ønsker/krever det. Men få det vekk etterpå!

De kan jo for eksempel la noen førsteklassinger få tegne på disse veggene dies så kunne folk gått på utsilling langs bryggen, på innsiden kunne de tegnet bilder av Bush og noen tyttebærpoliti slik at de nervøse manskapene og turistene følte seg safe. Rart med det når de kommer i båt til Bergen, går ikke mange minuttene før de er på vei til pubben, men gjerder vil de ha? Så til og med en med AIS komme inn fjorden med destination "Sjøboden"

Link to post
Share on other sites

I Security level1 trengs i praksisdet bare gjerder på plass for å hindre fri ferdsel.

 

Som jeg skrev lenger oppe begynner det å bli gøy hvis den heves til

 

Level 2.

Da er det blandt annet

kropsvisitering av alle personer som skal ombord og gjennomgang av ALL bagasje og gods.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Sikkerhetskontrollen på flyplasser og terrorgjerder i båthavner er der bare for å skape følt trygghet hos folk som reiser. Det som disse tiltakene i praksis gjør er å stjele tid og tilkomst for folk som er ute i ærlige hensikt :headbang: . Disse installasjonene hindrer overhode ikke terrorister dersom disse virkelig ønskar å ramme skip eller fly.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt kan disse gjerden fjernes, men samtidig må vi si nei til internasjonal skipshandel. Det er vårt valg. At Bergen havn ikke klare å sette om gjerder med stor porter som kan stå åpne når de ikke er båter på vei, slik som på Akershuskia i Oslo. Det er jo bare Bergen havn sin skyld..

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Seilbåten ligger jo helt oppe i siden på Queen Elizabeth, hvordan skiller en ut "terrorist" fra en vanlig fritidsbåt?

 

Heldigvis er det noen som ikke følger alle forordninger og bruker hodet. Alle som har iq større enn 90 forstår at gjerdet ikke kan ha noen funksjon, men er et "utspill fra en handlekraftig politikker"

Link to post
Share on other sites

Selvsagt kan disse gjerden fjernes, men samtidig må vi si nei til internasjonal skipshandel. Det er vårt valg. At Bergen havn ikke klare å sette om gjerder med stor porter som kan stå åpne når de ikke er båter på vei, slik som på Akershuskia i Oslo. Det er jo bare Bergen havn sin skyld..

:clap::clap:

 

Eller for den saks skyld Sandefjord havn, der er portene åpne når fergene ikke er inne.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Målet med terror er vel å skape frykt blant folkemasser, og i så henseende kan forebyggende tiltak virke mot sin hensikt, som for eksempel ved å holde folkemassene samlet innenfor et område i et gitt tidsrom samtidig som man minner dem om at de er et terrormål.

 

Men det er nok enklere for myndigheter / industri å skaffe penger til å bekjempe terror når farene blir synliggjort ofte.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

En kan like dette eller ikke, men gjerdene er nok kommet for å bli.

I hvertfall så lenge dette er en del av IMO sin politikk for å sikre fartøyer, last og mannskap mot uønskede hendelser som kan skape og medføre skade / ulykke.

 

Norge har gjennom SOLAS og dermed ISPS forpliktet seg til å etterfølge disse reglene.

Om det skaper problemer for søndagspromenaden, tror jeg det veier vesentlig mindre enn de forpliktelser vi har i forhold til IMO. Det finns altså en tanke og logikk bak dette.

 

At plasseringen og omfanget av gjerder i en del havner kunne vært bedre, er en helt annen sak.

 

Og ja...jeg har jobbet en del med dette som ISPS ansvarlig.

Link to post
Share on other sites

 

Norge har gjennom SOLAS og dermed ISPS forpliktet seg til å etterfølge disse reglene.

Om det skaper problemer for søndagspromenaden, tror jeg det veier vesentlig mindre enn de forpliktelser vi har i forhold til IMO. Det finns altså en tanke og logikk bak dette.

 

 

 

Hvilke tanke og logikk ligger bak? Terrorister som er i stand til å kapre fly å sende dem inn i WTC skal ikke klare å ramme båter bare fordi noen har satt opp et gjerde?

 

Selv komiske Ali ville få problemer med den historien.

Link to post
Share on other sites

BAN.

Når det gjelder tanke og logikk bak ISPS kan du enkelt lese deg opp på det ved søke på internett.

 

Angående plassering av gjerder (mer eller mindre idiotiske, upraktiske, latterlige, hemmende osv osv....) er det vel de lokale havnestyrene / havnesjef som bør være skyteskive, og ikke ISPS som sådan?

 

Og som flere har nevnt, hovedtanken bak ISPS er vel å sikre kontroll med last og passasjerer, ikke primært terrorangrep fra land, luft eller sjøsiden.

Og igjen, virker tiltakene fordummende, ta en konstruktiv prat med den lokale havnestyrelsen.

De setter kanskje pris på en god dialog med lokalsamfunnet vedrørende inspill til gode løsninger ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...