Jump to content

Terrorgjerder, trenger vi det?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Vedr. diskusjonen som har gått her tidligere på disse evindelige stygge gjerdene rundt havnene som holder oss maritimt interesserte vekke fra å kunne promenere med unger etc. for å se de stolte skipene:

 

Her er hva en amerikansk sikkerhetsundersøkelske nylig avslørte.

Ja det var jo samme landet som har stått på barrikadene for å innføre alle mulige sikkerhetstiltak etter twin towers. Andre har jo bifalt alle tiltakene mer eller mindre helt ukritsk. På den måten kunne de innføres.

 

I dagens BT er en større rapport gjengitt:

 

Gerenal Accounting Office laget nylig to bomber basert på informasjon de fant på nettet og i avisartikler.

De klarte å passere 19 av 19 sikkerhetskontroller på flyplasser med dette!!

Ja du leste helt riktig, samtlige kom de seg forbi.

 

I etterkant prøves det å "tåkelegge" rapporten, med en masse unnskyldinger...... :crazy:

 

Fikk vel her bekreftet det jeg skrev tidligere i tråden: De som har slike forskrudde tanker, klarer å komme seg ombord med de måtte ha behov for.

 

Les mer her:

 

http://www.bt.no/innenriks/article445830.ece

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Amerikanske myndigheter har nå definert nasjonens 17 millioner (!) fritidsbåter som en potensiell sikkerhetsrisiko. Homeland Security Department planlegger bl.a. å etablere krav om obligatorisk ID-bevis og automatiske sensorer på bøyer etc som kan detektere eventuelle atomvåpen om bord på fritidsbåtene.

 

RFID er kanskje en ny forkortelse vi må lære oss likså godt først som sist...

Ser ikke bort fra at det kommer krav om slikt her i Europa også.

Link to post
Share on other sites

Alt som har med ISPS å gjøre er dypt hatet bland oss sjøfolk. Det skaper problemer med økt vakthold uten økt bemanning. Når vi skal en tur på land må vi gjennom all slags securitas hviss hvass. Har selv opplevet å ha en taxi på utsiden av gjerdet og meg på innsiden. Takstometeret tikker og jeg slipper ikke ut av havneområdet. Sikringene røk og jeg klatret over gjærdet.

 

Eneste positive er jo at en røys med tyttebærpoliti har fått seg jobb. Men noen av dem tar dette all for seriøst og er rett og slett dri***ekk mot oss sjøfolk som jobber på båtene. Lager kvalme for oss når vi skal i land og ombord.

 

Dette gjelder ikke bare Bergen, det gjelder alle havnebyer som har skipsanløp. Er ikke havnen godkjennt etter kravene i ISPS koden så har ikke skipene lov å anløpe.

 

 

 

Som O.stm og SSO ombord kjenner jeg meg ikke igjen i det du skriver her :crazy: . At det var litt styr i innkjøringsfasen ok , men ellers blir dette helt feil .

 

Ang det du skriver at skip ikke har lov å ankomme havner som ikke ISPS godkjent , hvor har du det ifra ???? :nonod:

Dersom skip anløper ikke godkjent havn , forteller nettopp ISPS koden hva tiltak du skal gjøre under land og før avgang !

 

ISPS gjerde har ikke så mye med terror og gjøre ! Det har med adgangskontroll.

Link to post
Share on other sites

Som O.stm og SSO ombord kjenner jeg meg ikke igjen i det du skriver her :crazy: . At det var litt styr i innkjøringsfasen ok , men ellers blir dette helt feil .

 

Ang det du skriver at skip ikke har lov å ankomme havner som ikke ISPS godkjent , hvor har du det ifra ???? :nonod:

Dersom skip anløper ikke godkjent havn , forteller nettopp ISPS koden hva tiltak du skal gjøre under land og før avgang !

 

ISPS gjerde har ikke så mye med terror og gjøre ! Det har med adgangskontroll.

Kan hende du kan jobben din, men det kan ikke jeg. Ikke har jeg tenkt å sette meg mer inn i ISPS koden enn jeg må. Jeg har bare hørt følgende sagt av styrmenn. "Vi har ikke lov å ligge der fordi det ikke er ISPS havn". Men som du sier, om havnen ikke er godkjennt så må tiltak gjøres. Dette er tiltak som må gjøres av besetningen som helst ville gått på land og drukket øl i fritiden.

Nå er jeg første majonist og trenger ikke vite mer enn at skipperen har ISPS planen på lugeren, der står det jeg trenger og vite i tilfelle en situasjon. Innholdet i den permen er hemmelig og skal ikke kjennes verken av meg som maskinist eller deg som Yberstrautmant.

Den historien om at jeg klatret over gjerdet for å komme meg i en taxi er av ganske ny dato og har ikke noe med innkjøringsperiode å gjøre. ISPS er en plage, tvers gjennom. Jeg ble maskinist fordi jeg interesserer meg for dieselmotorer, ikke for å drive bombesøk ombord. Blir det en reell bombetrussel på båten jeg er på så kommer i hvert fall ikke jeg til å lete etter bomben. Noen fant opp kruttet og noen andre var til stede når det smallt.

Link to post
Share on other sites

Merkelig opplegg dere har ombord ang ISPS. Tror nok Tigeren ombord tolker det helt feil ! :smiley:

Men men ........ som sotengel sliper du greit i fra det uansett .

 

Er du på Partybåten kanskje?

 

Hehe, mulig tigeren har tlket noe feil. Men vi har hatt ISPS Audit ombord og fikk godkjennt. Personlig var jeg inne til "forhør" og svarte på alt inspektøren spurte om med at dette var beksrevet i permen som står på skipperlugaren og jeg får tildelt oppgaver hvis en situasjon skulle oppstå. Han var faktisk fornøyd med det... :lol:

 

Partybåten? Nei, den var jeg på for to år siden.. :wink: Men jeg liker øl... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Siden denne er løftet av andre her benytter jeg anlednigen hehehehe til å la tankene vandre litt.....heheheheh

Ok, vi er vel godt over på OT......

 

Det landet som trumfet gjerdene etc. ned over resten av verdens havnebyer har de siste 10 årene hatt en masse uheldige episoder. Ungdommer iført skarpladde våpen har plaffet ned helt uskyldige folk på skolene, seinest i denne uken.

Hva gjør de så med det?

Jo i dagens Db. vurderer 12 stater at studentene bør kunne væpne for å kunne forsvare seg mot slike personer....

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/16/527102.html

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I USA drepes over 40 000 hvert år i trafikken http://www.car-accidents.com/pages/fatal-a...statistics.html. Det dør 350 mennesker og skades 1000 i trafikken i Norge hvert år, hvor mange drepes av terrorister (og hva er en terrorist)? Men bruker vi penger på sikrere veitrafikk? Neida. Vi er så mye reddere for terrorister, så vi bruker heller en masse penger på terrorgjerder og slevhøytidelig liksompoliti som trakasserer vanlige reisende på flyplassene. Jada, amerikanerene. Men vi må da for f'*** kunne betemme våre egne innenriksruter og våre egene kaianlegg selv!

 

:headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

I USA drepes over 40 000 hvert år i trafikken http://www.car-accidents.com/pages/fatal-a...statistics.html. Det dør 350 mennesker og skades 1000 i trafikken i Norge hvert år,...

 

Jøss, det er jo ganske like tall for Norge som for USA, befolkningstall tatt i betraktning - det hadde jeg ikke trodd.

 

...hvor mange drepes av terrorister (og hva er en terrorist)? Men bruker vi penger på sikrere veitrafikk? Neida. Vi er så mye reddere for terrorister, så vi bruker heller en masse penger på terrorgjerder og slevhøytidelig liksompoliti som trakasserer vanlige reisende på flyplassene. Jada, amerikanerene. Men vi må da for f'*** kunne betemme våre egne innenriksruter og våre egene kaianlegg selv!

 

:headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

 

Det er lov å melde seg ut av IMO (*), man må bare være villig til å bære konsekvensene av det.

 

(*) tror ikke det var IMO som står for disse reglene, men en - kanskje - underavdeling? Tror de står langt oppe i tråden.

Link to post
Share on other sites

I USA drepes over 40 000 hvert år i trafikken http://www.car-accidents.com/pages/fatal-a...statistics.html. Det dør 350 mennesker og skades 1000 i trafikken i Norge hvert år,...

 

Jøss, det er jo ganske like tall for Norge som for USA, befolkningstall tatt i betraktning - det hadde jeg ikke trodd.

 

Nei, de tallene synes jeg ikke er like. I Norge bor det 4,644457 mill mennesker, mens det bor 303,824646 mill mennesker i USA. Da blir dødsraten i trafikken pr 100.000 innbyggere nesten dobbelt så stor i USA som i Norge (13,2 sammenlignet med 7,5). Uansett: Et uakseptabelt høyt tall okke som.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I dagens BA kan man for første gang lese at terrorgjerdene i Bergen har kommet til nytte:

 

Klokken 0140 i natt kom politiet over en båt i Vågen som de ville sjekke nærmere, men båten stakk av og kjørte til Skolten.

- Vi tok hånd om en person som var igjen i båten. De to andre hoppet i land, sier operasjonsleder Inger Myrtvedt i Hordaland politidistrikt.

Men båttyvene kom ikke langt.

- Den ene var på vei over Schengen-gjerdet da han ble tatt av en bilpatrulje. Den siste ble funnet av en hundepatrulje under en trailer. Gjerdet kom virkelig til nytte i natt, kommenterer operasjonsleder.

Den stjålne båten skal være verdt flere hundre tusen kroner. Politiet prøver nå å finne ut hvem som er eier av båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Disse karene kom vel kanskje fra et sted utenfor Schengen-området :confused::confused:

Er det Askøy du tenker på? :lipseal:

 

Sier vel ikke noe annet enn at Iversen har ingenting forstått.

At ikke Norge selv skal bestemme over sine havner har jeg problemer med å forstå. At noen båter ber om ekstra gjerder er derimot noe annet, da får de betale havnevesenet for leie av skjemmende gjerder og naturligvis fjerning av gjerdene etterpå. Ingen som tvinger båtene til å legge seg midt i sentrum...

Link to post
Share on other sites

Hei

Kan ikke med min beste vilje :wink: forstå motviljen mot disse terrorgjerdene. Ta nå der jeg gikk i rutefart tidligere, Rubbestadneset, langt inn i skjærgården på vestlandet der kom det opp et sådanne gjerde. Ingen kan påstå at det ikke har gjort jobben sin, det har i alle fall ikke vært ett eneste terrorangrep etter det kom opp, kun en del gamle koner som har måttet klatre rundt på utsiden når vi har måttet legge til innforbi gjerdet pga værforbehold :yesnod:

 

Ja, der kan vi se at det funker....hehehehe :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

På amerikanerne har terroren virket slik terrorister håper på, frykten har tatt over.

Dessverre er det slik at noen få ødelegger for mange. Ikke noe nytt i så henseende. Nå som selve sjefsterroristen har forlatt oss til fordel for de evige jaktmarker er det vel kanskje et håp om at fokuset på ekstra sikkerhet muligens roer seg litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...