seilærn Startet 7.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2007 (redigert) Jeg lurer på om jeg skal lakkere motoren min (Johnson 8hk). Den forrige eieren ser ut til å ha glemt at motorer trenger vedlikehold Den går som ei klokke, men lakken har falt av på store deler av undervannshuset, mest på den andre siden av motoren. Er det noen vits i å prøve på det, eller holder det bare et par år? Redigert 7.Juni.2007 av seilærn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Winrace12 Svart 13.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2007 Hei. Hvis du pusser godt ned og renser godt med tynner, og grunner først så holder det bra Jeg har en 66 modell yamaha P65 som aldri hadde blitt tatt vare på, men med noen timers pussing og biltema båtmotorlakk(de har lakk til johnson) Så ble resutatet veldig bra, og lakken holder. Motoren ser jo mye bedre ut også! Mvh winrace12 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2007 Er dette en eldre påhengsmotor du skal ta skikkelig vare på/restaurere, er DETTE plassen å bestille lakk, nye merker osv. Skal du bare fikse den slik at det ser "greit" ut kan du sikkert bruke Biltemas farge. Er sikkert nogenlunde lik. Men det viktigste av alt, du må forsikre deg om at det er en etseprimer du bruker. Undervannshuset er i en aluminiumslegering. Det dannes ett oksydbelegg på overflaten øyeblikkelig når du pusser. En vanlig malingsprimer legger seg utenpå oksydbelegget, og du er sikret ett halvbra resultat. På etseprimeren er det gjerne oppgitt en "no-sand time". Dersom denne står til 0, må du slipe overflaten før lakkering. Hvis denne står til f.eks 8 timer, og at den er overmalbar etter 1 time, kan du lakkere uten å slipe først i tidsrommet fra 1-8 timer. Er kanskje ikke så nøye på overflaten på undervannshuset, men skal du lakkere selve powerhead'en er det greit å slippe all sliping innimellom alle støpekanter osv. Så kjøp en primer som i ett tidsrom gir deg muligheten til å lakke uten å slipe først. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sinten Svart 13.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2007 Eg har også eit undervasshus som ser noko slitt ut som eg har lurt å å gjere noko med. I dag har eg kjøpt ein boks med arcanol og ein sprayboks med quick spraylakk som eg skal bruke på noko beslag i båten. Går dette ann å bruke på motoren også? Det er vel neppe noko etseprimer (?), men eg fekk høyre at arcanolen gjekk ann å bruke på både stål, jern, aluminium og galvanisert stål. Er det verdt eit forsøk? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
REM Svart 13.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2007 Bruk Sea-Jet 2K Epoxyprimer nr 027 (tror jeg det var) beregnet for bruk på aluminiumsbåter. Leg på flere strøk etter anngitte intervaler, og lakk tilslutt med dekklakk etter eget ønske. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ingar Svart 13.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2007 Er det verdt eit forsøk? Ut fra min erfaring er Arcanol'en egenskaper sterkt overdrevet. Den beste 1.komp primeren jeg har brukt er Jotuns grå båtprimer. Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Har kjøpt lakk og primer til motoren, som jeg pusset ned i helgen Spent på resultatet.. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 I gamle dager var Arcanol en ren blymønje, nå er den blyfri og ikke lenger det den en gang var. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Er det verdt eit forsøk? Kan jo legge til at eg faktisk gjorde eit forsøk med arcanol på propellen i fjor sommar, men utpå hausten var det begynt å flasse av enkelte plassar. No skal det seiast at eg tok "pittelitt" nedi med propellen ( ) ein gong i løpet av sommaren, og at dette moglegens kan ha litt av skulda for at det flassa av, men trur eg satser på ein anna primer neste gong.... Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Thorlyn Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Nå ble jeg glad for og se at du ikke kastet bort pengene dine på BILTEMA motorlakk.. Jeg kjøpte mange bokser med denne en gang og lakke HELE Yamaha 60 hk som jeg hadde ..Pusset ,grunnet og lakke.. ble jo helt støken... hmm det var det da.. når halve sommeren var gått og sola hadde gjort jobben med lakken så så den ut som ei Kjærring på 90 som har røyka hele livet.. HELE motoren untatt der hvor det hadde vært sol fritt var krakilert.. DRIT LAKK.. IKKE nok med det jeg hadde jo spandert nye merker til dekselet også 700KR.. Surt ja Jeg tør ALDRIG og lakke med den lakken igjen.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
seilærn Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 hehe... Pappa skulle ha meg til å kjøpe den lakken.. Men tidligere erfaringer hvor han har spart på ting, tilsa at det ikke var så lurt Nevner bl.a. 2. sorterings takvinduer som har vært lekk i 10 år, uimpregnert verandarekkverk som råtner istykker osv osv Går og irriterer seg over det daglig ... Så når jeg først skal gjøre det, så vil jeg at det skal holde en god stund Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.