Jump to content

Sjøvannspumpen suger ikke vann


Jon-Kåre

Recommended Posts

Startet opp motoren igår (marinisert Iveco 2.5 turbo diesel) men fikk ikke pumpen til å ta vann. Impelleren er ny. Noen meninger om hva som kan gjøre dette? Eneste forandringen som er gjort på pumpen er at reimdrift er fjernet til fordel for direkte montering. Og ja pumpen går rundt.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Startet opp motoren igår (marinisert Iveco 2.5 turbo diesel) men fikk ikke pumpen til å ta vann. Impelleren er ny. Noen meninger om hva som kan gjøre dette? Eneste forandringen som er gjort på pumpen er at reimdrift er fjernet til fordel for direkte montering. Og ja pumpen går rundt.

Har du sjekket at den går den riktige veien rundt?
Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd begge veier, sansynligvis suger den luft men hvor kan denne luften komme inn. Pakning i front bak deksel er skiftet. Hvor kan det suges luft? Og burde det ikke surre litt vann igjenom

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at den går den riktige veien rundt?

 

Det er slangene jeg har byttet om. Vil pumpen ikke fungere begge veier?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er slangene jeg har byttet om. Vil pumpen ikke fungere begge veier?

 

Det vil den jo, men den må jo suge fra den siden der det faktisk er vann da... Kanskje et bilde med rotasjonsretning på kan hjelpe? Mulig slangene skulle vært motsatt, men det er ikke lett å se uten et bilde. Ta av dekselet og kjør den litt på starteren, så ser du fort om dette er rett. Vannet skal føres forbi på motsatt side av der kammen står, og presses ut på motsatt side ved hjelp av nevnte kam...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Normalt fungerer disse pumpene på den måten at den suger inn vann etter den "pallen" som ligger inne i pumpehuset. Det blir et ørlite vakuum når lamellene åpner seg. Så roterer den rundt med vann imellom lamellene til den treffer pallen igjen og vannet blir skvist ut....... Pallen "forsvinner" og nytt inntak av vann....

Så hvis du vet dreieretningen er det bare til å se om slanger og rør er koblet riktig.

Dreieretningen ser du når du har dratt motoren rundt på starteren 6-10sekunder.... ja du må av med lokket... for å se at alt er korrekt, siden jeg forstår du har marinisert denne selv......, eller?

Ellers er pakningen i lokket et kritisk område for luft.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis dreieretning er endret fra reimdrift til direktedrift må inntaket også byttes om.

:confused: Dreiretningen blir vel ikke endret selv om man skifter fra reimdrift til direktedrift. motoren går vel samme vei

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Men du har vel nå snudd pumpen bak/frem i forhold til før, har du ikke? Og da går den pluteselig motsatt vei...

 

Ta av dekselet og se hvilken vei den går når du kjører den litt på starteren. Ikke verre enn det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Pumpen er nok snudd bak fram ja. Prøvde å bytte om på slangene uten noe resultat. Skal prøve å se på det når jeg er ferdig på jobb. Ble foreslått av noen at får å være sikker på at det ikke er luft i selve immpellerhuset så kunne jeg legge litt greas mellm vingene på impelleren, vil dette ha noe for seg.

 

At den nå ligger flatt mot tidliger på siden kan vel ikke ha noe å si?

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvis du har kjørt motoren ørlite så ser du dreieretningen med en gang du åpner lokket. Ikke alltid så lurt å kjøre motor/starter med lokket av, da du kan risikere at impelleren kommer ut.....

Dreieretningen finner du ved å se på lamellene, de ligger etter "bosset". Da finner du og ut hva som er sugeside.

 

Normalt pleier lokket på pumpen å ha en pil som viser dreieretningen pumpen er laget for.

Ellers så snur lammelene seg automatisk "riktig" vei etter første runde rundt....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble litt usikekr nå men mener bestem at jeg satte inn impelleren med riktig retning på bladene. Vil ikke denne gå over til rett retning av seg selv ialle tilffel :confused:

 

Jeg skal jo prøvekjøre ida så dette må komme iorden :headbang::headbang:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dere skjønner jo ingen ting :eek: Nei det jeg gjorde var å høre på en mester ihavna og åpne lufteskruen, problemet er bare at det er ingen lufteskrue. Den skruen holdt fast den platen som impelleren går im ot for å danne sug, saken er biff

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja hvis det er pallen det heter så gjorde jeg nok det :blush:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skiftet impeller og slanger her om dagen for å starte sesongen med perfekte deler

Resultat: Varm eksos og most impeller :cryin:

Årsak: Myk sugeslange som ble flat ved undertrykk :yesnod:

Løsning: Ny impeller, sugeslange med spiralinnlegg :smiley:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...