Rex-Mazo Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Sliter med baugpropellen min. Splinten ryker hele tiden. Jeg har en 4HK og etter kun noen gangers bruk ryker splinten. Jeg har 3mm splinter og lurer på om noen har noen erfaringer med hvorfor dette skjer. Tar ikke lang tid å bytte men forferdelig irriterende. Vil tippe baugproppellen er 10-12 år gammel men ser svært bra ut. Har sjekket at jeg ikke har fått noe tauverk inn i propellen så det er ikke det som er problemet. Hva er galt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rex-Mazo Posted June 7, 2007 Author Share Posted June 7, 2007 Glemte å skrive at det var en Sleipner. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Ring Sleipner og hør med de. 69300060 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Kanskje litt vanskelig å gjøre når båten er på vannet, men du skal lett kunne dreie propellen rundt med hjelp av lillefinger'n. Er det motstand her, så har du et problem. Splinten for SP55 er ikke lik den for SP35/40. Den er for stor og passer ikke i sporet. SP35 har 3mm drivakselsplint og 4mm propellakselsplint. SP55 har 4mm propellakselsplint og antagelig 4mm splint, men det kan være f.eks 3,5mm Tykkere er den i alle fall. Er den 3mm sier du? Kanskje du har fått feil splint? Er det noe slark i sporet der den ligger? Den skal passe akkurat. En annen mulig årsak kan være at motoren ikke står skikkelig nedi overgangen til undervannshuset. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Er den koblet riktig med rele...slik at delay (forsinkelsen) virker. Om man velger retning babord og ombestemmer seg og kjører kontra til styrbord før propellen har stoppet helt....ja så ryker splinten. Bare et forslag. Quote Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Mener å ha lest her en gang at dette kan komme av for tykk pakning, slik at kilen ikke kommer skikkelig i inngrep. Kan dette stemme, eller er jeg helt på jordet her?? Har ikke denslags selv, så jeg prøver bare å gjengi det andre har sagt før... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Rex-Mazo Posted June 11, 2007 Author Share Posted June 11, 2007 Hei. Takk for tilbakemeldinger. Jeg har snakket med Sleipner over telefonen. Etter å ha snakket med en person der så er jeg ganske sikker på at jeg har funnet "feilen". Det er tidligere brukt uorginale splinter eller rett og slett et 3mm stål borr i min tidligere. Dette har gjort at det er slark i sporet på akslingen. Dette medfører at splinten får seg et slag hver gang jeg starter den og etter 4-7 ganger så ryker den. Trikset var å legge imellom noe papp eller lage en annen slags pakning mellom motor og sylynderen slik at du løfter punktet hvor splinten treffer akslingen med noen få millimeter. Dette burde være en greit "hockey" måte å fikse problemet på. Det var for varmt til å jobbe med dette i helgen. I tillegg til at båten lar seg jo styre fint uten baugproppell også. he he. Men skal gi dere tilbakemelding om dette løste problemet. En annen meningssak: Jeg kjøpte båten nå i vinter. Vedkommende selger hadde hatt båten et år og dette ble ikke nevnt om en "defekt" baugpropell ved visning eller overlevering. Burde jeg gå på selger eller er dette noe man "bare må regne med" ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rex-Mazo Posted July 2, 2007 Author Share Posted July 2, 2007 Ville bare følge opp med resultatet. Jeg laget en ekstra pakkning av papp fra frokost blandingen til ungene. Har nå kjørt baug proppellen alt for mye de siste turene for å sjekke den og den har ikke røket enda. Så dette kan være en enkel hockey løsning for flere som har eller får dette problemet. Just wanted you to know ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts