Jump to content

Ekstramotor/dorgemotor - kan den henge på i høyfart?

Vidar GH

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt meg en Nordkapp 17. fot 75 - modell.

Med den følger det en 90 HK motor. Jeg skal bruke båten mye til dorging og med det så blir jo 90 HK sin laveste fart altfor høy til å dorge på. Jeg tenker derfor at jeg skal sette på en liten 8 HK på brakett og bruke 90 motoren som ror.

Så langt er det greit.

Det jeg lurer på er hvordan det er å ha en ekstra motor hengende på når jeg skal kjøre fort med 90 motoren. Den gjør ca 36 knop - og jeg har en følelse av at det ikke er helt ok at det da henger en annen motor ved siden av uansett hvor godt den ekstra motoren er montert.

Setter stor pris på innspill på dette..

Vidar

Gratulerer med ny båt !

Velkommen til BP :smiley:

Sett mange Nordkapp og andre båter med ekstra motor sittende bakpå på egen brakett.

Ser ikke det som noe problem, men å være bajas i nesten 40 knop på høye bølger bør man kanskje unngå :wink:

EDIT: Men en tanke er kanskje at din motor muligens er litt tung da det er en 8 hester og båten bort i mot gjør 40 knop bør braketten være robust...

Mulig noen andre har bedre forklaring på akkurat det da jeg aldri har hatt noe slikt selv...

Edited by VO`n (see edit history)

Hei, takk for det :yesnod:

Hmm.. Skal vel fint klare å la være å være bajas i høye bølger..

Jeg kan jo kjøpe en lettere motor, jeg får kanskje mer enn nok skyvekraft fra en 2-4 hk uansett. Er det noen som vet om disse vil bråke mye pga. høyt turtall?

Edit: Leste selv et sted at jeg burde ha minimum 5-6 HK i tilfelle motvind...

v

Edited by Vidar GH (see edit history)

Hei. Jeg har hatt dorgemotor på under god fart uten problemer, men tok den av hvis det ble vel mye stamping. Hadde en 15` båt, med 4 hesters dorgemotor. Den synes jeg ble litt i mindste laget, da jeg måtte opp i litt turtall for å oppnå ønsket dorgefart. Syns det ble vel mye støy av det, så jeg var bestemt på å bytte til 6hk, men kvitta meg med båten før jeg kom så langt.

blir nok litt "slarking" i bølgene , og man kan jo risikere at haken som holder motoren oppe kan løse ut. Men kan kan jo sette på en jekkestropp som holder motoren stabilt på plass , da tror jeg ikke det skal være noe problem.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha