Jump to content

Kjøp av båt. Scand 25.


Al Capone

Recommended Posts

Hei!

 

Har lyst til å kjøpe meg en Scand 25. Maks 200000. Jeg lurte da på om dere rutinerte båt eiere her på forumet ,har noen tips om hva prisen på en sånn båt fra førsten av 80 tallet eventuelt koster,og hva man bør se etter o.s.v.F .eks. Når det gjelder motor,bør man unngå og kjøpe med saltvannskjøling,og bare gå etter båter med ferskvannkjøling,hvilke motortyper anbefales? Perkins er det en bra motor? På forhånd tusen takk for alle svar.

 

Mvh

 

Jokerman."en grønnskolling på dette området . :blush: "

Redigert av Jokerman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Båtplassen.

 

Jeg har en slik båt og anbefaler den gjerne til andre. Til den prisen du har som maks kan du velge blant mange, men om det er AV (toalett inne, rundsitter ute) du er ute etter så finner du nok ikke det til under 200 000.

om motor med saltvannskjøling kan andre kommentere, men mange går med Buhk og av de saltvannskjølte er vel dette en av de med best rykte. (Mange har Bukh med FW kjøling også).

 

Om Perkins er bra ? Mange sier at dette er trofastheten selv, jeg har selv dette (49hk)men har hatt litt problemer med denne. Men siden problemene nå ser ut til å være tilbakelagt så kansje kan jeg komme dithen at også jeg vil anbefale Perkins. Men foreløpig er det Yanmar som er min favoritt og jeg ville letet etter en slik med FW kjøling. Uansette merke så kan motorer som er 20 år + være et sjansepill.

 

Det står mye om båten på forumet her, søk på båten og se i erfaringsdatabasen så plukker du opp mye av det du trenger å vite. I tillegg kan det nevnes at båten er levert med mange kalesjeløsninger og noen av dem begrenser uteplassen med kalesjen oppe og antallet vinduer i kalesjen bidrar til økt trivelighet. Båten er også levert med og uten flaps, om du har ambisjoner om større motor og fart i fremtiden er flaps å foretrekke.

 

Med mindre båten har flaps og ekstra stor motor er det med tanke på fart liten forskjell om båten har 36 eller 50 hk.

 

Lykke til med valget :seeya:

Link to post
Share on other sites

Svigers har denne, og den er flittig i bruk av hele familien. I denne sitter det en 45 Hk Yanmar, meget god maskin. Han har den med toalett inne, noe som både har fordeler og ulemper. Fordelen er man sitter et stykke unna evt. spisende folk, ulempen er 1 sengeplass mindre. Svigers har også byttet til kalesje som er høyere helt akter. Dette gav plass til to mer i spiseplass, samt at romfølelsen øker drastisk.

 

Dette bør du så absolutt sjekke:

 

Vi oppdaget at treverket i dekket var gjennomvått. Dette treverket er "støpt inn" med glassfiber/gelcoat over og under. Årsaken var vanninntregning i trosseluka på dekk. En skikkelig drittjobb å tørke dette, vi har borret hull i glassfiber på mange(!) steder på undersiden, og dette er fortsatt ikke tørt etter 1 år. (det går fremover, altså). Dette vet jeg det står om i erfaringsbasen her også, skrevet av andre eiere av Scand 25. Ta med fuktmåler, eventuelt kan du be selger skru av metallrammen som trosseluka sitter i. Da vil du se treverket mellom glassfiberlagene.

 

Alt i alt en meget bra turbåt, men flaps på akterspeilet hadde jeg ikke kjørt uten. Denne båten er vinglete i stor sjø, og uten flaps tror jeg nesten ikke jeg hadde greid turen over Rakke i 2,5 meter bølger skrått aktenfra.

Link to post
Share on other sites

Denne båten er vinglete i stor sjø, og uten flaps tror jeg nesten ikke jeg hadde greid turen over Rakke i 2,5 meter bølger skrått aktenfra.

 

Tror faktisk at akkurat den turen hadde vært mye mer behagelig uten flapsen! Minuset med flaps er jo at sjøene får litt for godt tak når du får dem inn bakfra, og derfor river og sliter i båten. Men når det gjelder fart og stabilitet ellers er flapsen fin å ha ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Jokerman

 

Har selv en Scand Classic fra 1981 uten flaps med Bukh 36 hk ferskvannskjølt motor. Veldig bra motor " danskenes Sabb" starter lett og lite viberasjoner. Skroget oppfører seg bra i med og motsjø. Har hatt båten i 11 år og har ikke planer om å selge. Det er ikke dreggluke foran så problem med fukt har ikke jeg. :yesnod:

 

Hilsen Scand Classic

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en AV for mange år siden og var kjempefornøyd med denne. Romslig snekke. Er budsjettgrensen 200.000,- får du ikke denne. De ligger nå fra 220.000 - 280.000,- . Av motorer er nok Yanmar å anbefale. Volvo og Bukh er også gode motorer. Har snakket med en del som har BMW og Perkins som har hatt en del problemer og vanskeligheter med å få tak i deler osv. Men viktigere en merke, er motorens tilstand. Ville styrt unna saltvannskjølt og sjekket hvordan servicer er utført. Få tak i en motorkyndig når du skal kikke på båt. Det kan lønne seg. Flaps er veldig kjekt på Classic`en. Gir noen ekstra knop og hindrer at den graver seg ned akter.

 

Vi oppdaget at treverket i dekket var gjennomvått. Dette treverket er "støpt inn" med glassfiber/gelcoat over og under. Årsaken var vanninntregning i trosseluka på dekk. En skikkelig drittjobb å tørke dette, vi har borret hull i glassfiber på mange(!) steder på undersiden, og dette er fortsatt ikke tørt etter 1 år. (det går fremover, altså). Dette vet jeg det står om i erfaringsbasen her også, skrevet av andre eiere av Scand 25. Ta med fuktmåler, eventuelt kan du be selger skru av metallrammen som trosseluka sitter i. Da vil du se treverket mellom glassfiberlagene.

Stemmer. Hadde samme problemet med luka i baugen. Dette er en kjent svakhet på Classic`en. Sjekk dette.

 

Lykke til med kjøp!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Takker igjen alle sammen for flotte svar :smiley: .Jeg lurte på det dere nevner angående lekkasjer ved dreggluka foran,

 

er ikke det noe man kan gjøre med det før problemet oppstår?Hvis man får tak i en båt som er i orden,kan man ikke da

 

gardere seg mot at problemet eventuelt oppstår?Og gjerne noen flere gode tips på hva man gjør, når problemet har

 

oppstått. :blush:

 

Mvh

 

Jokerman.

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk at akkurat den turen hadde vært mye mer behagelig uten flapsen! Minuset med flaps er jo at sjøene får litt for godt tak når du får dem inn bakfra, og derfor river og sliter i båten. Men når det gjelder fart og stabilitet ellers er flapsen fin å ha ja!

 

 

Poenget mitt her (ser at det ikke kom frem) var at når båten rullet i stor sjø, så hjalp flapsen til med å hindre dette til en viss grad. Hørte hele tiden at flapsen "slo" i vannet, og rullingen ble ikke så fremtredende. Håper det ble litt klarere.

 

Når det gjelder problemet med dreggluka forut, så jo, det kan forhindres om skaden ikke er skjedd. Legg en god stripe sika under den falsen som hviler oppå dekk, og mellom skruehull og kanten til luka. Mener det burde fikse problemet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...