Al Capone Startet 7.Juni.2007 Del på Facebook Startet 7.Juni.2007 (redigert) Hei! Har lyst til å kjøpe meg en Scand 25. Maks 200000. Jeg lurte da på om dere rutinerte båt eiere her på forumet ,har noen tips om hva prisen på en sånn båt fra førsten av 80 tallet eventuelt koster,og hva man bør se etter o.s.v.F .eks. Når det gjelder motor,bør man unngå og kjøpe med saltvannskjøling,og bare gå etter båter med ferskvannkjøling,hvilke motortyper anbefales? Perkins er det en bra motor? På forhånd tusen takk for alle svar. Mvh Jokerman."en grønnskolling på dette området . " Redigert 7.Juni.2007 av Jokerman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Hei og velkommen til Båtplassen. Jeg har en slik båt og anbefaler den gjerne til andre. Til den prisen du har som maks kan du velge blant mange, men om det er AV (toalett inne, rundsitter ute) du er ute etter så finner du nok ikke det til under 200 000. om motor med saltvannskjøling kan andre kommentere, men mange går med Buhk og av de saltvannskjølte er vel dette en av de med best rykte. (Mange har Bukh med FW kjøling også). Om Perkins er bra ? Mange sier at dette er trofastheten selv, jeg har selv dette (49hk)men har hatt litt problemer med denne. Men siden problemene nå ser ut til å være tilbakelagt så kansje kan jeg komme dithen at også jeg vil anbefale Perkins. Men foreløpig er det Yanmar som er min favoritt og jeg ville letet etter en slik med FW kjøling. Uansette merke så kan motorer som er 20 år + være et sjansepill. Det står mye om båten på forumet her, søk på båten og se i erfaringsdatabasen så plukker du opp mye av det du trenger å vite. I tillegg kan det nevnes at båten er levert med mange kalesjeløsninger og noen av dem begrenser uteplassen med kalesjen oppe og antallet vinduer i kalesjen bidrar til økt trivelighet. Båten er også levert med og uten flaps, om du har ambisjoner om større motor og fart i fremtiden er flaps å foretrekke. Med mindre båten har flaps og ekstra stor motor er det med tanke på fart liten forskjell om båten har 36 eller 50 hk. Lykke til med valget Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Al Capone Svart 7.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Hei! Takker for et fint svar,og det er vel den med toalettet ute jeg hadde tenkt på,synes det er fint med stikkøyene inne,da vi er 5 stk. mvh jokerman. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco17 Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Svigers har denne, og den er flittig i bruk av hele familien. I denne sitter det en 45 Hk Yanmar, meget god maskin. Han har den med toalett inne, noe som både har fordeler og ulemper. Fordelen er man sitter et stykke unna evt. spisende folk, ulempen er 1 sengeplass mindre. Svigers har også byttet til kalesje som er høyere helt akter. Dette gav plass til to mer i spiseplass, samt at romfølelsen øker drastisk. Dette bør du så absolutt sjekke: Vi oppdaget at treverket i dekket var gjennomvått. Dette treverket er "støpt inn" med glassfiber/gelcoat over og under. Årsaken var vanninntregning i trosseluka på dekk. En skikkelig drittjobb å tørke dette, vi har borret hull i glassfiber på mange(!) steder på undersiden, og dette er fortsatt ikke tørt etter 1 år. (det går fremover, altså). Dette vet jeg det står om i erfaringsbasen her også, skrevet av andre eiere av Scand 25. Ta med fuktmåler, eventuelt kan du be selger skru av metallrammen som trosseluka sitter i. Da vil du se treverket mellom glassfiberlagene. Alt i alt en meget bra turbåt, men flaps på akterspeilet hadde jeg ikke kjørt uten. Denne båten er vinglete i stor sjø, og uten flaps tror jeg nesten ikke jeg hadde greid turen over Rakke i 2,5 meter bølger skrått aktenfra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Denne båten er vinglete i stor sjø, og uten flaps tror jeg nesten ikke jeg hadde greid turen over Rakke i 2,5 meter bølger skrått aktenfra. Tror faktisk at akkurat den turen hadde vært mye mer behagelig uten flapsen! Minuset med flaps er jo at sjøene får litt for godt tak når du får dem inn bakfra, og derfor river og sliter i båten. Men når det gjelder fart og stabilitet ellers er flapsen fin å ha ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Classic Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Hei Jokerman Har selv en Scand Classic fra 1981 uten flaps med Bukh 36 hk ferskvannskjølt motor. Veldig bra motor " danskenes Sabb" starter lett og lite viberasjoner. Skroget oppfører seg bra i med og motsjø. Har hatt båten i 11 år og har ikke planer om å selge. Det er ikke dreggluke foran så problem med fukt har ikke jeg. Hilsen Scand Classic Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Har selv hatt en AV for mange år siden og var kjempefornøyd med denne. Romslig snekke. Er budsjettgrensen 200.000,- får du ikke denne. De ligger nå fra 220.000 - 280.000,- . Av motorer er nok Yanmar å anbefale. Volvo og Bukh er også gode motorer. Har snakket med en del som har BMW og Perkins som har hatt en del problemer og vanskeligheter med å få tak i deler osv. Men viktigere en merke, er motorens tilstand. Ville styrt unna saltvannskjølt og sjekket hvordan servicer er utført. Få tak i en motorkyndig når du skal kikke på båt. Det kan lønne seg. Flaps er veldig kjekt på Classic`en. Gir noen ekstra knop og hindrer at den graver seg ned akter. Vi oppdaget at treverket i dekket var gjennomvått. Dette treverket er "støpt inn" med glassfiber/gelcoat over og under. Årsaken var vanninntregning i trosseluka på dekk. En skikkelig drittjobb å tørke dette, vi har borret hull i glassfiber på mange(!) steder på undersiden, og dette er fortsatt ikke tørt etter 1 år. (det går fremover, altså). Dette vet jeg det står om i erfaringsbasen her også, skrevet av andre eiere av Scand 25. Ta med fuktmåler, eventuelt kan du be selger skru av metallrammen som trosseluka sitter i. Da vil du se treverket mellom glassfiberlagene. Stemmer. Hadde samme problemet med luka i baugen. Dette er en kjent svakhet på Classic`en. Sjekk dette. Lykke til med kjøp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Al Capone Svart 7.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Hei! Takker igjen alle sammen for flotte svar .Jeg lurte på det dere nevner angående lekkasjer ved dreggluka foran, er ikke det noe man kan gjøre med det før problemet oppstår?Hvis man får tak i en båt som er i orden,kan man ikke da gardere seg mot at problemet eventuelt oppstår?Og gjerne noen flere gode tips på hva man gjør, når problemet har oppstått. Mvh Jokerman. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Heisan ta og søk litt på finn og se på Kragerø 26 meget fin båt runt prisklasse du søker aktercabin vinsj osv. MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco17 Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Tror faktisk at akkurat den turen hadde vært mye mer behagelig uten flapsen! Minuset med flaps er jo at sjøene får litt for godt tak når du får dem inn bakfra, og derfor river og sliter i båten. Men når det gjelder fart og stabilitet ellers er flapsen fin å ha ja! Poenget mitt her (ser at det ikke kom frem) var at når båten rullet i stor sjø, så hjalp flapsen til med å hindre dette til en viss grad. Hørte hele tiden at flapsen "slo" i vannet, og rullingen ble ikke så fremtredende. Håper det ble litt klarere. Når det gjelder problemet med dreggluka forut, så jo, det kan forhindres om skaden ikke er skjedd. Legg en god stripe sika under den falsen som hviler oppå dekk, og mellom skruehull og kanten til luka. Mener det burde fikse problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.