VO`n Startet 7.Juni.2007 Del på Facebook Startet 7.Juni.2007 Titter litt på båt... Størrelse 24 fot. Flere motor alternativer er det jo, men lurer på hva en V8 bensin (ca. 200 hester) vil bruke i marsjfart pr. time i en 24 fots båt. Flere faktorer spiller naturlig nok inn, men tipper man over 30 liter timen ? Noen forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Jeg hadde en 25 fots Bayliner med Mercruiser V8, 260 HP. Denne brukte ca 35 liter på marsjfart, ca 22 knop. Båten veide ca 2500 kg. Kostnadene mine lå på ca. 7-8000,. i året i bensinutgifter. Som regel så ligger man å tøffer i noen få knop og nyter naturen og da bruker den ikke mange literene i timen. Legger man måten i plan kommer man langt på en time. Jeg brukte båten stort sett på dagsturer, men dersom man kjører mange timer i året er det ett regnestykke om man skal ha dieselmotor. De fleste V8 i båt er ombygde Chevrolet eller Ford motorer, disse motorene er enkle og derfor ofte billige å vedlikeholde. Lykke til med båtkjøp. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
tuffff Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 25 fot Camoline med 225 VP V8 brukte ca. 35-40 liter/time på marsjfart - 25 knop. 65 l/t på maxfart - 30 knop. Båten veide ca. 3.200 kg. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 7.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Takk for info dere. Må si jeg trudde det skulle ligge litt under.... jeg får da heller slukke utgiftsproblemene i ankerdrammen(e) når en har fortøyd Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 7.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Hva mener dere om Volvo Penta V8, noen erfaringer der ? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 V8 bensin er en amerikansk motor. VP bruker disse med sitt mariniseringsutstyr og det samme gjør Mercruiser, så det kan ikke være noen serlig forskjell . . . Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sequoia Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Jeg har målt min til 20-25 liter timen på blandet kjøring forrige helg. Kjørte Halden-Strømstad-Halden og gjennom Makø-sundet begge veier. Lå for det meste i 25-30 knop. Noe full gass (50+ knop) for å tøffe meg litt, samtidig som jeg også var flink gutt som fulgte fartsgrensen på 7 knop i Ringdalsfjorden og 5 knop ved Kapri før Strømstad. Det syns jeg er et veldig bra forbruk. Men er det mye gassing øker forbruket noe helt enormt. Må bruke langt over 100 liter i timen på full throttle. Båten veier forøvrig ca 1950 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 For vår del,så bruker vi vel 20-30 liter i timen på en båt som veier 1600 Kg. Men så ligger vi mer eller mindre rundt 20 Knop rund baut. Gir vi på til 30 knop, så dobbles også forbruket. Alt har sin pris - også båtlivet. Er du på jakt etter en drivstoffgjerrig båt, er det vel neppe planende båt du vil ha, eller båt med bensin motor... Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Hadde en Draco 23 m/ 275hk V8, brukte ca 25 liter på blandet kjøring snitt ca 25 knop (toppfarten var rundt 40). Jeg synes den var snill på forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 "Hva mener dere om Volvo Penta V8, noen erfaringer der ? " Jeg har hatt flere V8'ere (både VP og Mercruiser) fra -90 tallet og tidligere, og de har fungert rimelig bra for meg så lenge jeg drar på litt innimellom. Fin og jevn gange, går stille, og lett å få tak i deler. De har ikke likt å gå på tomgang lenge ad gangen (forgasserne går sure), og det er litt plagsomt etter en lang tusletur og så trenger man en pålitlig motor for manøvrering inn i båsen. I slike situasjoner har samtlige av de motorene jeg har eid hatt en lei tendens til å stoppe. Ubehagelig, men det går an å lære seg å leve med det. Sett motoren i fri, gi gass, og så tilbake i rolig fart. Da får du blåst ut, og de går greit igjen en stund. Såvidt jeg har skjønt er årsaken at oljedamp fra blokka ledes tilbake til forgasseren, og den får da en noe fetere blanding å jobbe med. Det er kanskje ikke slik på nyere motorer, men min påstand er at V8'erne liker seg best når de blir brukt litt. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Jeg har hatt flere V8'ere (både VP og Mercruiser) fra -90 tallet og tidligere, og de har fungert rimelig bra for meg så lenge jeg drar på litt innimellom. Fin og jevn gange, går stille, og lett å få tak i deler. De har ikke likt å gå på tomgang lenge ad gangen (forgasserne går sure), og det er litt plagsomt etter en lang tusletur og så trenger man en pålitlig motor for manøvrering inn i båsen. I slike situasjoner har samtlige av de motorene jeg har eid hatt en lei tendens til å stoppe. Ubehagelig, men det går an å lære seg å leve med det. Sett motoren i fri, gi gass, og så tilbake i rolig fart. Da får du blåst ut, og de går greit igjen en stund. Såvidt jeg har skjønt er årsaken at oljedamp fra blokka ledes tilbake til forgasseren, og den får da en noe fetere blanding å jobbe med. Det er kanskje ikke slik på nyere motorer, men min påstand er at V8'erne liker seg best når de blir brukt litt. Lyden er deilig med disse motorene. Det raper litt på full gass men ellers er de utrolig stille. Kan føre samtaler i ganske høye hastigheter. Deler er veldig lett å få tak i, samt at de er relativt rimlige. Jeg har også opplevd at det stopper hvis jeg har kjørt på tomgang en lengre stund. Gjerne når jeg skal legge inn revers. Men da skal jeg ha kjørt en god stund på tomgang før dette skjer. Løsningen er som du sier å sette i fri og ruse bittelittegranne. Dette gjelder vel kun forgassermotorene?? Eierne liker seg også best når motorene blir brukt Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Har to stk. AQ211 (210HK GM V8). Hver av dem bruker rundt 30-35 liter i marsfart. Tar da ut ca. 2/3 av effekten. Om båt/motor er riktig proposjonert, burde 2/3 av ytelesn ligge rundt marshastighet og forbruk på rundt 35l/h er å beregne. Dette er da for den gamle varianten med forgasser. Innsprøytning bruker noe mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Noen som erfaring med Mega-squirt eller lignende på V-8'ere? Leker litt med tanken på å bytte ut forgasserne med innsprøytning ... Sitér dette innlegget Link to post
infra 727 Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 HADDE MERCRUISER V8 260HK, BRUKTE 25- 27L PR/t på pen kjøring, 1500 kg båt og motor. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 8.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Da takker jeg for alle innspill i tråden... Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Mercruiser V8 310 hk injection - kan gå på tomgang akkurat så lenge man vil uten problemer ;) starter alltid og stopper aldri. forbruk på marsjfart rundt 23 kn ferielastet på rundt 4.5 tonn med STORT vindfang ca 45l/t - tildels svært urolig sjø absolutt ikke flatt vann. den silkemyke gangen og lave støyen gjør forbruket underordnet og helt akseptabelt. veldig lave servicekostnader - bla behøver ventiler aldri justeres. men, som på ALLE motorer til marint bruk MÅ rutinemessig forebyggende vedlikehold utføres så slev om det er veldig tilforlatelige motorer og det derav er lett å utelate vedlikehold vil konskvensene spise seg sakte inn på motoren... Volvo sin versjon av samme motoren bruker vesentlig mindre drivstoff (rundt 15%) med eksakt samme real life ytelse...... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Min tidligere båt, Bayliner Capri 2150 med Mercruiser 5,0 230hk (Thunderbolt elektronisk tenning og Rochester 4-porter) og OMC Cobra med Piranha Alu 14 1/2 x 19 marsjet på mellom 27 og 31 etter temperatur og med/motsjø. (Samt dagsform.) Da brukte den under 20 liter i tima. Det er billig. Og helga etter lønningsdag kunne jeg ta helt av, og kjøre noen minutter på full gass. Til en kostnad jeg aldri regnet ut, for ikke å ødelegge gleden og beruselsen ved farts- og frihetsfølelsen... Min nåværende 8 år nyere dieselbåt har litt mindre plass, litt bedre sjøegenskaper og mye høyere andrehåndsverdi. Den marsjer nesten like fort, men mangler 12 knop i topphastighet. Til gjengjeld kan jeg ligge en stund på toppfart uten at lommeboka blør i to måneder etterpå. Men denne båten kostet vesentlig mer, og dermed må jeg kjøre noen år før det jevner seg ut. Og bensin er mer komfortabelt. V8'n suste bare, helt vibrasjonsfri og aldri en røykdott. Og med en helt annen kraftutfoldelse. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Bryant Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Har en VP 5.0 GXI 270 hk (GM 305) med elektronisk motorstyring og innsprøytning. Båten veier 1400kg og holder plan ned til 17 knop. Rundt 2500 omdreininger gjør den ca 26 knop og går på ca 20 liter i timen. Ved 50 knop og 5000 rpm bruker den mer enn 150 liter i timer, er jeg sikker på! Det med max miles pr gallon er vanskelig noen ganger. Trodde jeg brukte mindre drivstoff i 20 knop, men ser at forbruket har gått ned noen ved å holde litt høyere hastighet og får løftet båten bedre opp i plan. Altså timesforbruket går jo selvfølgelig opp ved øket turtall, men du kommer adskillig flere mil pr liter ved å finne beste turtall/plan nivå for båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.