Jump to content

Forbruk på V8 bensin


VO`n

Recommended Posts

Jeg hadde en 25 fots Bayliner med Mercruiser V8, 260 HP. Denne brukte ca 35 liter på marsjfart, ca 22 knop. Båten veide ca 2500 kg. Kostnadene mine lå på ca. 7-8000,. i året i bensinutgifter. Som regel så ligger man å tøffer i noen få knop og nyter naturen og da bruker den ikke mange literene i timen. Legger man måten i plan kommer man langt på en time. Jeg brukte båten stort sett på dagsturer, men dersom man kjører mange timer i året er det ett regnestykke om man skal ha dieselmotor. De fleste V8 i båt er ombygde Chevrolet eller Ford motorer, disse motorene er enkle og derfor ofte billige å vedlikeholde.

 

Lykke til med båtkjøp.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har målt min til 20-25 liter timen på blandet kjøring forrige helg.

 

Kjørte Halden-Strømstad-Halden og gjennom Makø-sundet begge veier.

 

Lå for det meste i 25-30 knop. Noe full gass (50+ knop) for å tøffe meg litt, samtidig som jeg også var

flink gutt som fulgte fartsgrensen på 7 knop i Ringdalsfjorden og 5 knop ved Kapri før Strømstad.

 

Det syns jeg er et veldig bra forbruk. Men er det mye gassing øker forbruket noe helt enormt.

Må bruke langt over 100 liter i timen på full throttle.

 

Båten veier forøvrig ca 1950 kg.

Link to post
Share on other sites

For vår del,så bruker vi vel 20-30 liter i timen på en båt som veier 1600 Kg.

Men så ligger vi mer eller mindre rundt 20 Knop rund baut.

Gir vi på til 30 knop, så dobbles også forbruket.

 

Alt har sin pris - også båtlivet.

Er du på jakt etter en drivstoffgjerrig båt, er det vel neppe planende båt du vil ha, eller båt med bensin motor...

 

Ketil.

Link to post
Share on other sites

"Hva mener dere om Volvo Penta V8, noen erfaringer der ? "

 

Jeg har hatt flere V8'ere (både VP og Mercruiser) fra -90 tallet og tidligere, og de har fungert rimelig bra for meg så lenge jeg drar på litt innimellom. Fin og jevn gange, går stille, og lett å få tak i deler. De har ikke likt å gå på tomgang lenge ad gangen (forgasserne går sure), og det er litt plagsomt etter en lang tusletur og så trenger man en pålitlig motor for manøvrering inn i båsen. I slike situasjoner har samtlige av de motorene jeg har eid hatt en lei tendens til å stoppe. Ubehagelig, men det går an å lære seg å leve med det. Sett motoren i fri, gi gass, og så tilbake i rolig fart. Da får du blåst ut, og de går greit igjen en stund. Såvidt jeg har skjønt er årsaken at oljedamp fra blokka ledes tilbake til forgasseren, og den får da en noe fetere blanding å jobbe med. Det er kanskje ikke slik på nyere motorer, men min påstand er at V8'erne liker seg best når de blir brukt litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt flere V8'ere (både VP og Mercruiser) fra -90 tallet og tidligere, og de har fungert rimelig bra for meg så lenge jeg drar på litt innimellom. Fin og jevn gange, går stille, og lett å få tak i deler. De har ikke likt å gå på tomgang lenge ad gangen (forgasserne går sure), og det er litt plagsomt etter en lang tusletur og så trenger man en pålitlig motor for manøvrering inn i båsen. I slike situasjoner har samtlige av de motorene jeg har eid hatt en lei tendens til å stoppe. Ubehagelig, men det går an å lære seg å leve med det. Sett motoren i fri, gi gass, og så tilbake i rolig fart. Da får du blåst ut, og de går greit igjen en stund. Såvidt jeg har skjønt er årsaken at oljedamp fra blokka ledes tilbake til forgasseren, og den får da en noe fetere blanding å jobbe med. Det er kanskje ikke slik på nyere motorer, men min påstand er at V8'erne liker seg best når de blir brukt litt.

 

Lyden er deilig med disse motorene. Det raper litt på full gass men ellers er de utrolig stille. Kan føre samtaler i

ganske høye hastigheter.

 

Deler er veldig lett å få tak i, samt at de er relativt rimlige.

 

Jeg har også opplevd at det stopper hvis jeg har kjørt på tomgang en lengre stund. Gjerne når jeg skal legge inn revers. Men da skal jeg

ha kjørt en god stund på tomgang før dette skjer. Løsningen er som du sier å sette i fri og ruse bittelittegranne.

Dette gjelder vel kun forgassermotorene??

 

Eierne liker seg også best når motorene blir brukt :wink:

Link to post
Share on other sites

Har to stk. AQ211 (210HK GM V8). Hver av dem bruker rundt 30-35 liter i marsfart. Tar da ut ca. 2/3 av effekten. Om båt/motor er riktig proposjonert, burde 2/3 av ytelesn ligge rundt marshastighet og forbruk på rundt 35l/h er å beregne. Dette er da for den gamle varianten med forgasser. Innsprøytning bruker noe mindre.

Link to post
Share on other sites

Mercruiser V8 310 hk injection - kan gå på tomgang akkurat så lenge man vil uten problemer ;) starter alltid og stopper aldri. forbruk på marsjfart rundt 23 kn ferielastet på rundt 4.5 tonn med STORT vindfang ca 45l/t - tildels svært urolig sjø absolutt ikke flatt vann.

den silkemyke gangen og lave støyen gjør forbruket underordnet og helt akseptabelt.

veldig lave servicekostnader - bla behøver ventiler aldri justeres.

 

men, som på ALLE motorer til marint bruk MÅ rutinemessig forebyggende vedlikehold utføres så slev om det er veldig tilforlatelige motorer og det derav er lett å utelate vedlikehold vil konskvensene spise seg sakte inn på motoren...

 

Volvo sin versjon av samme motoren bruker vesentlig mindre drivstoff (rundt 15%) med eksakt samme real life ytelse......

Link to post
Share on other sites

Min tidligere båt, Bayliner Capri 2150 med Mercruiser 5,0 230hk (Thunderbolt elektronisk tenning og Rochester 4-porter) og OMC Cobra med Piranha Alu 14 1/2 x 19 marsjet på mellom 27 og 31 etter temperatur og med/motsjø. (Samt dagsform.) :wink:

 

Da brukte den under 20 liter i tima. Det er billig.

 

Og helga etter lønningsdag kunne jeg ta helt av, og kjøre noen minutter på full gass. Til en kostnad jeg aldri regnet ut, for ikke å ødelegge gleden og beruselsen ved farts- og frihetsfølelsen...

 

Min nåværende 8 år nyere dieselbåt har litt mindre plass, litt bedre sjøegenskaper og mye høyere andrehåndsverdi. Den marsjer nesten like fort, men mangler 12 knop i topphastighet. Til gjengjeld kan jeg ligge en stund på toppfart uten at lommeboka blør i to måneder etterpå. Men denne båten kostet vesentlig mer, og dermed må jeg kjøre noen år før det jevner seg ut.

 

Og bensin er mer komfortabelt. V8'n suste bare, helt vibrasjonsfri og aldri en røykdott. Og med en helt annen kraftutfoldelse.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har en VP 5.0 GXI 270 hk (GM 305) med elektronisk motorstyring og innsprøytning. Båten veier 1400kg og holder plan ned til 17 knop. Rundt 2500 omdreininger gjør den ca 26 knop og går på ca 20 liter i timen. Ved 50 knop og 5000 rpm bruker den mer enn 150 liter i timer, er jeg sikker på! Det med max miles pr gallon er vanskelig noen ganger. Trodde jeg brukte mindre drivstoff i 20 knop, men ser at forbruket har gått ned noen ved å holde litt høyere hastighet og får løftet båten bedre opp i plan. Altså timesforbruket går jo selvfølgelig opp ved øket turtall, men du kommer adskillig flere mil pr liter ved å finne beste turtall/plan nivå for båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...