Larspo Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Jeg har noen problemer som jeg må få løst. 1. Båten min er utrolig tørst på bensin. Dvs. at jeg fyller ofte og mye. 2. I min hjemmehavn er det langt til nærmeste pumpe, og er jeg heldig, så er det ledig plass og de har drivstoff igjen i tanken. Litt mer uheldig, så er det rett så langt til neste pumpe (eller sagt på en annen måte, rett så mange liter som må til før jeg kan fylle). 3. Pumpeprisen på marinaer er ofte en god del høyere enn pumpeprisen på et par konkurerende selvb. stasjoner i Halden. Med litt volum, 1,- til 1.50- pr liter, så blir det tusen-lapper ut av dette. Derfor: Ideen var å fylle bensin på en dunk på henger, transportere den til båten hvor jeg både har kort avstand og fint fall. En slange fra dunk og ned i tank og fylle på den måten. Er det noen krav til hvordan bensin skal oppbevares? Tenker da på eks. en slik beholder med netting og plastdunk som rommer 1000 liter. Passer perfekt til oppgaven jeg tenker på, men er usikker på om jeg bryter noen regler. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Jeg har engang spurt det lokale biltilsynet hvor mye man har lov til å frakte i bilen utover det som er i den normale tanken. Da var svaret omtrent "55 literr". Nok til 1-2 10-liters-kanner og en 25liters påhengsmotortank. I garasjen derimot har du kun lov å oppbevare 5 liter - men det er forsikringen som sier det. En henger bak bilen med 1000 liter bensin, er jeg helt sikker på, kan du bare glemme. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 (edited) Er det noen som trenger å vite at det er bensin på tanken da..?? Blir man stoppet så er det jo bare å si at man ikke visste at det ikke var lov. Ikke sjekk mer opp i det og fyll i vei, uvitenhet er i mange tilfeller en god ting. Er jo ikke vår feil at bensinen er så dyr, vurderer en slik 1000 liters tank å fylle diesel på selv. Frakt på henger er er jo faktisk ikke i bilen... Edited June 7, 2007 by Hydrox (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 (edited) Tenkt situasjonn som ikke er helt på trynet: Du og bil/henger/bensin blir påkjørt. Det oppstår en bitteliten gnist på feil sted. Jeg mener bestemt at det helv*** smellet og flammehavet som 1000 liter bensin vil generere vil stille enhver action film i skyggen. Og at du mest sannsynlig ikke behøver å bry deg om hva som til middag dagen etter. Kjøp bensinen på trygge kanner elns. Joda310 ps: Se her på bilde nummer 3. Lyst til å sitte inni der? Riktignok er det mye mer bensin i aksjon her, men allikevel. http://cms.firehouse.com/content/article/a...45&id=30814 Edited June 7, 2007 by Joda310 (see edit history) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Er det noen krav til hvordan bensin skal oppbevares? Tenker da på eks. en slik beholder med netting og plastdunk som rommer 1000 liter. Passer perfekt til oppgaven jeg tenker på, men er usikker på om jeg bryter noen regler. Er nok ikke å anbefale, husk at alle bensinkanner er antistatiske, hvordan det er med en slik plastdunk som du beskriver er vel mer tvilsomt. I garasjen derimot har du kun lov å oppbevare 5 liter - men det er forsikringen som sier det. Er vel en eller annen brannforskrift som sier hvor mye du kan oppbevare av ulike brannfarlige stoffer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
emilskj Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Hei Uansett om du har satt deg inn i reglene eller ikke, blir du tatt med tusen liter bensin i en tank på henger bak bilen, slipper du nok å bekymre deg for hva du skal gjøre en god stund. Vil tro at man blir buret inne for noe sånt. Om du mot formodning skulle komme deg hjem med lasten, oppstår et nytt problem. I eller i nærheten av bygning kan du oppbevare maks 100 liter bensin. Inntil 300 liter kan oppbevares på lagerplass i det fri, eller i nedgravd tank. Skal du oppbevare mer enn det, må du søke kommunen. Regler på Brannvesenet.com Mvh Emil Quote Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 jeg har et fat (200liter metall) fra statoil som er solgt med oljeblandet bensin fra dem....hadde dette på henger med slange og jordet fyllestuss...dette har fungert bra for meg..oppbevaring og frakt er ikke det samme-tror det var DBE som regulerte dette...men selger statoil dette må jeg jo kunne ta dette med til båten?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Monter mast på båten, og dra på litt kortere turer... :) mange fine steder å legge til ikke langt fra deg! eller du kan gjøre som Jan Erik Larsen anbefalte en gang.. monter en 9,9 hester på en brakett! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
beermaster Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Jeg ville kjøpt en sånn tank,brukt den og holdt kjeft om det.. Hvis man skulle fulgt alle lover og regler hadde man jo ikke fått gjort noenting. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Jeg ville kjøpt en sånn tank,brukt den og holdt kjeft om det Pass bare på at du ikke røyker sokkene dine når du står ved siden av den. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Jeg ville kjøpt en sånn tank,brukt den og holdt kjeft om det. Hvis man skulle fulgt alle lover og regler hadde man jo ikke fått gjort noenting. Nokon ungar kan du fortelja at ovnen er varm, andre ungar skal prøva sjølv. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Hva med å kanskje bruke en mindre tank ? 2 x 200 liters fat ser og høres bedre ut en 1000 liter bensin... Vet ikke hvor stor tanken din er på båten, men kanskje heller kjøre en ekstra tur med bilen til stasjon for å fylle opp igjen.... Når jeg tok ADR bevis fikk jeg beskjed om at så lenge jeg har tatt dette hadde jeg et større ansvar fremfor en som ikke hadde det. Hva som ligger i dette aner jeg ikke, men du har vel ikke noe ADR bevis du ?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Har dere ikke tankbiler i Halden? Har du sjekket prisen du må betale om tankbilen kommer til deg og fyller på tanken ved båten? Ringer du og sier at du skal gjerne kjøpe 1000 liter, men at du vil ha en god pris...hvis ikke fyller du den opp selv fra stasjonen....så vil jeg tro at tankbilen vil matche den litersprisen. Da bryter du bare loven som sier noe om mengde oppbevart - noe jeg ville blåst en lang marsj i ...vel og merke forutsatt at tanken er sikret og totalt barnesikker. Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Tror nok at betjeningen på bensinstasjonen også vil reagere om du kommer med en slik tank på hengeren for å fylle opp, de bør ihvertfall reagere! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 (edited) Men en tur i uken med et 200 liters fat kan jo forsvares med en slik bensinsluker av en motor. Tankbil her i Skien kommer i alle fall på torsdager (tror jeg)...om du ringer dem innen tirsdag og avtaler mengde og leveringssted. PS: Kontant betaling må til her i alle fall. Redigert for en grov trykkleif...de mindre bryr jeg meg ikke om. Edited June 7, 2007 by vikers (see edit history) Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Smiley Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Tenker da på eks. en slik beholder med netting og plastdunk som rommer 1000 liter. Passer perfekt til oppgaven jeg tenker på, men er usikker på om jeg bryter noen regler. En slik tank er garantert lite egnet til oppbevaring av bensin! Jeg kjenner ikke til hvordan og hva de er produsert av, men bensin skal kun oppbevares i godkjente kanner / tanker. I motsetning til diesel, parafin o.l. tar bensin raskt knekken på de fleste typer plast. Og så er det det der med mulighet for gnistdannelse grunnet statisk elektrisitet da..... Ville nok heller tatt etpar ekstra turer med mindre mengde på hengeren da ja.... Quote AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Falk Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Jeg ville kjøpt en sånn tank,brukt den og holdt kjeft om det.. Hvis man skulle fulgt alle lover og regler hadde man jo ikke fått gjort noenting. Håper for all del noen hadde sett deg, stoppet deg, anmeldt deg - hva som helst for å holde en slik "transport" vekke fra veiene våre ! Makan til idioti håper jeg vi må lete lenge etter :nono: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 En liten ringerunde til f.eks. politiet, brannvesenet og ditt forsikringsselskap ville forhåpentligvis få deg på bedre tanker - makan til idioti skal man lete lenge etter! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Posted June 7, 2007 Author Share Posted June 7, 2007 (edited) ... makan til idioti skal man lete lenge etter! Er klar over at det kan virke ideotisk for deg, men ikke mer ideotisk at dersom jeg tar en båt på en båthenger med 500 liters bensintan som er fastmontert, fyller denne på nærmeste stasjon så er det overhodet ingen som reagerer og alt er fullt lovlig. Hvor går grensen på denne "ideotien" din? Holder det med at jeg bygger en liten plastbåt rundt en alu-tank på 500 liter og drar den etter meg? Tanken jeg skal fylle er forøvrig på 420 liter. Fyller ca. 200 liter hver gang, så 20 liters kanner blir lite aktuellt som det foreslås over. Og ja, jeg ser helt klart problemet med dette mhp. sikkerheten. Har selv sett folk kjøre rundt på slike tanker med drivstoff, så kan dere kalle det idioti å forhøre seg og undersøke saken først. Edited June 7, 2007 by Larspo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Som sagt foreslår jeg at du tar kontakt med brannvesenet, politiet og ditt forsikringsselskap så skal jeg gladelig overlate til dem å "sette ord på det"! Ser frem til tilbakemeldingen. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ketil M Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Makan til surmaga, grettne, forutintatte, gubber skal en f**n lete lenge etter! Mannen spør om hvordan det kan gøres, ikke at han hverken skal eller har gjort det! Enskelte forbanna surmaga oppgulpere av edder og galle burde vel ha kunnskap nok til å komme med konstruktive, realistiske (og lovlige) løsninger i stedet for å dømme folk nord og ned lenge før et evt. "lovbrudd" har skjedd. For vi er vel lovlydige? Er vi ikke? Les det første innlegget en gang til før du svarer nå. Ketil. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Og hvis du leser mitt innlegg (to faktisk) så vil du se at jeg anbefaler å ta dette opp med politi, brannvesen og forsikringsselskap - er det så dumt da? Jeg tror de vet mere om dette og hva som er lov, ikke lov osv enn de fleste av oss her eller? For meg dreier dette seg om den fare man, eventuelt, utsetter seg selv så vel som andre for. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Så..så...hunden! Ikke nødvendig å bruke så harde ord, vel? Ingen konkurranse om å være tøffest her, og om utseende på avataren stemmer, så ville jo katta mi "tatt" deg. Det er jo litt i det at om Roaldbj hadde halv tank på sin båt og fraktet denne langs veien, så har han også en 1000 liter ombord. At det er i en bensintank i syrefast er jo ingen garanti om at det ikke smeller i en kollisjon? Litt mer risikabelt i en tank på henger, men "idiot" er noe sterkt. Tror nok at mange bønder gjør dette nesten til daglig... Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Posted June 7, 2007 Author Share Posted June 7, 2007 (edited) For meg dreier dette seg om den fare man, eventuelt, utsetter seg selv så vel som andre for. Er veldig så enig med deg Mouche, men jeg kommer ikke så mye lengre med problemet. Men er du enig at en båt på 2500 tonn ikke unormalt kan ha en tank på opp mot 500 liter, plassere den på hengeren for så å fylle den på en stasjon. Er det lovstridig? Vil du løpe etter en som tanker en slik båt på henger og rope at han utsetter seg selv og andre for fare? Isteden for "glefsing", help meg å finne ut hvor "grensen" går siden du har en klar formening om at ytterpunktet med 1000 liter på henger er helt uakseptabelt. Hva om jeg fyller bilen min med 100 liter i orginaltanken, og tapper ut 95 liter (akkurat nok til å få den til nærmeste pumpe igjen). Dette er da jo lovlig (selvom jeg ikke har bensinbil, men prinsippielt). Edited June 7, 2007 by Larspo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts