Jump to content

Hamstring av bensin på større tanker lovlig?

Larspo

Recommended Posts

Hei!

Vi bruker sånne containere på arbeidsplassen der jeg jobber,og vi oppbevarer blant annet metanol på disse,så tror

ikke det er noe problem når det gjelder oppbevaringen av bensin,men som mange andre her antyder,så er det vel en

del andre problemer i denne sammenhengen. Uansett så er det i hvertfall viktig å jorde fyllestuss ,fat ved tapping,da

det vil oppstå statisk elektrisitet ved tapping. :smiley:

Mvh

Jokerman.

Er det lovstridig?

Aner ikke! Kan virke som du også er usikker på svaret? Still spørsmålet til de som kan svare (jeg har foreslått hvem), hvilket jeg villig innrømmer er langt utenfor min kompetanse, men det skremmer livlorten av meg å tenke på mange hundre liter høyesplosiv bensin som fraktes og oppbevares på en uansvarlig måte så derfor ber jeg deg tenke deg godt om og ikke høre på "lettvinte" løsninger for å spare "peanuts" i det store bildet!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Aner ikke! Kan virke som du også er usikker på svaret? Still spørsmålet til de som kan svare (jeg har foreslått hvem), hvilket jeg villig innrømmer er langt utenfor min kompetanse, men det skremmer livlorten av meg å tenke på mange hundre liter høyesplosiv bensin som fraktes og oppbevares på en uansvarlig måte så derfor ber jeg deg tenke deg godt om ...

Ja, jeg er usikker på svaret. Hadde jeg vist det, hadde jeg ikke lagd denne postingen i utgangspunktet. Jeg SPØR etter en løsning, jeg SPØR etter hvor grensene går, og jeg SPØR det noble forumet for videre tips. At du har tipset at jeg skal ringe forsikringen, politiet og brannvesenet er notoert, takk for infoen, men tror det skal holde rimelig hardt at jeg får et entydig svar som er likt fra de. Forsikrigsfolkene vil tylby en øket forsikring til en hinsides pris (alt kan kjøpes innen forsikring), brannvesenet vil nekte for transport av over 1 liter bensin så fremt det ikke er nødutganger og sprinkelanlegg på hengeren. Polisen vil antaglig sette meg videre til en som kan det og ikke vet hva han skal svare meg.

Men siden det er flere som er oppe i samme problem som meg, så tenkte jeg kanskje andre hadde undersøkt dette og funnet en grense å forholde seg til. Hva skal man med BP da i grunn?

Men er du enig at en båt på 2500 tonn ikke unormalt kan ha en tank på opp mot 500 liter, plassere den på hengeren for så å fylle den på en stasjon. Er det lovstridig?

Det er kommet noen useriøse og noen direkte farlige forslag i denne tråden, og når det kommer reaksjoner på dette er det ikke dermed kritikk av trådstarter.

Siden du spør så finner du disse bestemmelsen i forskrift om transport av farlig gods på veg og jernbane og der finner du bl.a. en grense på 60 liter for reservekanner og et unntak for transport av f.eks. båter med drivstoff i tankene. Jeg vil tro at man i sistnevnte tilfelle forutsetter at båtene har godkjente tanker, så en juksebåt med kjempestor tank er nok ikke tillatt. Et kjøretøy kan for øvrig ha faste tanker for inntil 1500 liter til egen framdrift, så da blir det ikke fullt så ille med noen hundre liter i tankene på en båt som er forskriftsmessig lastet og sikret.

Det er uproblematisk om du transporterer bensin i den faste tanken på bilen din, men hvor sikkert eller forskriftsmessig du får bensinen over fra bilen til båten er et annet spørsmål.

Det beste rådet som har kommet er nok å bestille tankbil, men det kan hende at du bør avtale felles fylling med andre båteiere i marinaen slik at salget monner litt. 200 liter er lite for en tankbil.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Mye pepper mot Mouche nå... Får prøve å rette litt på det:

Larspo, første innlegget ditt ser jeg ikke noe galt med, det er lov å spørre. Jeg tror at det som fikk det til å bikke over for noen av oss andre, var et sitat fra en annen bruker som komme lenger ned på siden. Dette gikk ut på å stilletiende bruke noe som en visste ikke var lovlig. Dette virker på meg som egoisme uten sidestykke. Dette provoserte iallefall meg.

Dessverre kan jeg ikke gi deg noe godt svar på spørsmålet, men håper dette var litt avklarende hvorfor vi oppfattes som "surmaga, grettne, forutintatte, gubber...." :wink:

Uten å kunne lover å regler for dette vil jeg nok råde deg til å lage et permanent ståsted til 1000 litern, med alle forsikringer, jordinger, låser etc.. - og så brukt et 200 litersfat til innkjøp av bensinen. Et sunt og godt fat ...møysommelig "strappet" på en god henger vil nok være sikkert for de fleste.

Har aldri hørt om noen som er straffet for å ha fraktet bensin fra stasjonen og hjem.....og at mange gjør dette hver dag er sikkert.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Disse 1000 liters tankene brukes til all slags kjemkalier og tåler nok bensin. Men å lagre bensin på en slik tror jeg er lite lurt. Det vil utvikle seg trykk i tanken på varme dager som får den til å bule. Har selv lageret 150 liter bensin på 25 liters plastkanner. Disse stod en dag ute i solen og så ut som ballonger, nå er de inni garasjen og det går fint.

Dette er bensin jeg har tappet av båten siden jeg har byttet til dieselmotor, brenner det opp litt og litt i bilen. Å levere i fra meg bensin for 2000 kroner er veldig uaktuellt.

Fyller du normalt 200 liter så skaff deg et tomfat. Dette jorder du med en kabel med to kabelklyper, ene festet i fatet og den andre festet i fyllesponsen på båten din. Eller et eller annet sted du har minus i båten. Med en drillpumpe fikser du resten.

Jeg ser forresten at folk her inne kan få en full 1000 liter med bensin til å eksplodere i en kjempesmell. Gudd løkk da!! Er den full er det ikke gasspute på toppen av bensinen som kan antenne. Og den lille puten som evt. er der vil være "Over Level" og vil ikke brenne. Halv eller tom tank der i mot, den vil være eksplosiv.

Jeg hadde brukt 25 liters kanner og drillpumpe til å fylle båten. Kannene hadde jeg fyllt på ubammannet bensinstasjon på en tid hvor det ikke var så mye folk der. 25 liters kanner er litt mer uskyldig enn en 1000 liter. Jeg skjønner godt at du ikke vil tømme 200 liter på båten med kanner, men med drillpumpe går dette unna. Forskjellen er at du må åpne ti korker i stedet for en.

Jeg ser forresten at folk her inne kan få en full 1000 liter med bensin til å eksplodere i en kjempesmell. Gudd løkk da!! Er den full er det ikke gasspute på toppen av bensinen som kan antenne. Og den lille puten som evt. er der vil være "Over Level" og vil ikke brenne. Halv eller tom tank der i mot, den vil være eksplosiv.

Eg veit inderleg vel at det er den tomme tankens om gjev mest risiko. Og når tanken ein gong har vore full, vil han etterpå vera tom, om eg ikkje har misforstått hensikten med opplegget (fylla opp dunken og tappa det over på båten). Men transport av 1000l A-veske er absolutt risikabel om du blir blanda inn i ei trafikkulykke. Skulle tru at den som transporterer 1000 liter bensin i ein plastkonteiner på ein hengar vil det vil få uttrykket «grov uaktsomhet» knytta til dommen, om det går galt.

Eg ser for meg moraliseringa og etterpåklokskapen på baatplassen etter ei slik ulykke..

Båten ligger relativt lavt i forhold til brygga. Dvs. at jeg enkelt kan stå på toppen av brygga med en relativt kort slange og bare la det "renne" uten bruk av noen pumper som helst. Fat har jeg tenkt på, men det som er det fine med disse 1000 liters tankene, er en kuleventil helt i bunnen. I mitt tilfelle hadde det vært nok å åpne denne for så å bare la det renne nedover i en slange. Får også slike ventiler til fat (om de ligger) så muligheten er også her. Fat har den ulempen at det kan ruste, og dermed oppstå små lekasjer. Plasten i tankene tåler så utrolig mye mer. Er vel helt ut med bensintanker i metall på bilene i dag.

Som det også nevnes over. Det kreves oksygen for at dette skal være brennbart. Dvs. en full 1000 liter er langt mindre eksplosiv enn en tom 1000 liter. Men ved en evt. kollisjon, så er et full tank farligere enn en tom tank.

Nevnes også at i båter som har "godkjente" tanker kan du romme opp til 1500 liter. Dette var mye, men her er det i hvertfall en konkret regel. Hva er en godkjent tank? Tror mange sitter med egne-lagde tanker, og andre har reparert de "originale" tankene uten å tenke på godkjenning.

Kanskje beste løsningen er å bruke et par 30-40 liters kanner beregnet for bensin (typisk en til påhenger eller tilsvarende) for så å fylle fra disse. Trenger da ikke henger en gang, men finnes det "lovlige" og sikre/lure løsninger for å transportere mer så er tips velkommen.

Forsikrigsfolkene vil tylby en øket forsikring til en hinsides pris (alt kan kjøpes innen forsikring), brannvesenet vil nekte for transport av over 1 liter bensin så fremt det ikke er nødutganger og sprinkelanlegg på hengeren.

Jeg noterer med en viss interesse at du anser at de som, presumtivt, skulle inneha kompetansen på dette m.h.t. transport, lagring og risiko, vile anse dette som et "prosjekt" forbundet med stor fare - du har vel da på sett og vis selv gitt svaret?

Jeg har ikke noe problem med å forstå hva du ønsker å oppnå, selv gjør jeg det ved bruk av godkjente 20 liters kanner som jeg tar ned til båten og fyller på tanken, men har ganske mye mindre tank enn deg og ditto mindre forbruk. :wink:

ps

prisen på bensin marinaen i Lillesand hvor jeg er, er 13,48!

ds

Nevnes også at i båter som har "godkjente" tanker kan du romme opp til 1500 liter. Dette var mye, men her er det i hvertfall en konkret regel.

Nå vel, det var kjøretøyest egne faste tanker som maksimalt kan ha 1500 liter drivstoff, og det er nok svært langt mellom bensindrevne kjøretøy som har så store tanker.

Jeg noterer med en viss interesse at du anser at de som, presumtivt, skulle inneha kompetansen på dette m.h.t. transport, lagring og risiko, vile anse dette som et "prosjekt" forbundet med stor fare - du har vel da på sett og vis selv gitt svaret?

Er vel ikke tvil om at dette innebærer en stor risiko, både for meg selv og andre? Å kjøre rundt med 1000 liter bensin, kollidere med dette, det blir dramatiskt, så er det sagt.

Nå er det også slik at det er mye som er forbundet med risiko. Tankbiler med tusenvis av liter kjører daglig rundt på veiene, en kollisjon med disse vil også skape stoooore problemer. Men her er det lover/regler og forskrivter som begrenser hva man kan ha, hvordan man skal oppbevare dette, hva for noen sertifikater man skal ha osv osv.

Så ser jeg mye annet farlig i trafikken også. Mye overlast på hengre, dårlig sikret last, dårlige biler, høy fart og i det hele tatt mange momenter som gjør det usikkert for både dem selv og andre. Men også her er det regler som skal begrense "skadeomfanget" når noe skulle oppstå (sertifikat, alder, hastighetsgrenser osv).

2 x 1000 liters bensin usikret på en henger er etter mitt syn veldig uakstom. 1 jerrykanne med 20 liter i bagaserommet er helt OK. Det jeg spør om, er ikke hva reaksjoene fra forsikringselskaper, politi, brann osv er ved transport av 2000 liter på henger, MEN hvordan transportere mest mulig bensin til båten min som er innen for lovlige rammer og som utsetter samfunnet for akseptable nivå av risiko. Å slakte ned på et forslag hjelper overhodet ingen ting selvom det kanskje er et dårlig forslag. Kom med noe konkret isteden for å bare henvise til andre som heller ikke kan hjelpe meg.

Redigert av Larspo (see edit history)
Det er nok bare en vei uten om Lars.......skift til diesel :wink:

He he. Joda har vurdert dette også. Rundt 400.000,- ekstra for 2 nye motorer som gjør jobben, for så å bruke ca. halvparten. Jeg er ikke mer økonomisk av meg enn at bruker båten halvparten av drivstoffet, så kjører jeg dobbelt så langt. Har et budsjett å forholde meg til uansett, og så er det om igjen å "skvise" mest mulig båtglede ut av dette. Resultatet hadde vært at jeg jeg fortsatt trenger 200 liter, med disel, like ofte som jeg trenger bensin, og det er fortsatt like langt til nærmeste pumpe.

Men så når det er sagt, så vurderer Halden å få egne pumper inne i havna til sommeren 2007. Da er problemet mitt løst, men....så var det denne kommunen da som før har lovet dette og det heller ikke har kommet på plass. Nå er vi godt ut i juni og ikke antydning til noe gravearbeid i forbindelse med dette enda.

Har de åpnet allerede?

Ja, de var åpne søndag/mandag i pinsen og nå i helgene og utvider vel åpningstidene gradvis uten at jeg har noen oversikt, men det kan jeg finne ut av hvis det er av interesse. Er bare et par hundre meter fra marinaen! Tror dieselprisen var 8,48 i dag. Bensin som sagt 13,48 mens lokale bensinstasjon ( ESSO i byen) var prisen 11,88. M.a.o. 1,60 å spare per liter ved å fylle/bære i kanner.

Marinaen ligger i et område hvor det er utredninger på gang m.h.t. hva/hvordan området skal brukes i fremtiden, og før en totalplan foreligger så forblir det vel et "så som så" og midlertidig marinatilbud her i byen. Dette er jo nødt til å finne sin gode løsning snart!

En annen ting som kanskje(?) skal hensyntaes i en debatt rundt priser, og alternative løsninger, er jo at å jo flere som finner "egne" løsninger for å spare (høst forståelige) kroner, jo færre marinaer vil vi finne rundt omkring, og det er jo heller ingen god løsning?

Larspo - ser du mener (?) at de instanser jeg foreslår, ikke kan hjelpe, hvordan vet du det hvis du ikke har, eller vil, ta kontakt med dem og forhøre deg? :confused:

Den skjønte jeg ikke? Det vi snakker om her er vel forskjell i pris man må betale på en marina kontra en "vanlig" bensinstasjon? Eller mener du at myndighetene vil pålegge marinaene å ta 18kroner literen for bensin mens de "vanlig" stasjonene skal ta 11/12 kroner? :confused:

En annen ting er jo om folk har gjort seg noen betraktninger om hva bensinen reelt koster nå i forhold til sin disponible inntekt osv og da sammenlignet med tidligere år? Min påstand (nei, jeg har ikke kildeanvisning!) er at vi har aldri måttet jobbe færre timer (minutter) for å kunne kjøpe en liter bensin enn nå!

En annen ting. La oss si at man bruker 500 eller sågar 1000 liter bensin i sesongen og kan spare f.eks 1,60 per liter ved å fylle på stsjon kontra marina, ja da sparer man 800/1600 kroner i sesongen ved å utsette seg, og kanskje mange andre, for urimelig fare - verdt risikoen? Har man så dårlig råd at man vil ta den risken så er kanskje alternativet å kjøpe en annen båt?

Larspo tar opp et problem flere av oss har...

Med 60 liters fast tank og (i mitt tilfelle) 75 Hk påhenger HAR du ikke stor rekkevidde (tur-retur) uten bensinfylling underveis, eller "reservekanner". De aller fleste marinaer / småbåthavner har kun dieselfylling. (Bensinfyllestasjon koster FOR mye!)

Alså må du BÆRE drivstoffet... Og sjelden ligger besinstasjonen nær havna/kaia. Og hva gjør du da??

Hvis du har bil:

Med 6 km til nærmeste stasjon og bestemmelser som sier at du kun kan frakte med deg X liter, TAR du da Y turer frem og tilbake for å få fyllt opp tank og reservekanner??

Eller lemper du inn et par 30-liters landbruks-dunker + 4 sorte 10-liters reservekanner og henter alt med EN tur?

Jeg bare spør...

Skrekkscenario er jo selvsagt lekkasje / bensindamp, i en lang tunnel og en sigarett som kastes ut av vinduet fra en annen bil :cryin::puke:

Ang. "drillpumpe" Hva med å heller bruke en hevert-pumpe for å fylle den faste tanken ombord?? Selvsagt må folk ut av båten, kalesje av og full gjennomlufting under dette stuntet. Med full fokus på fare for statisk elektrisitet...

Men allikevel...

Skeptisk!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...