MT. Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Den skjønte jeg ikke? Da burde du kanskje lese nyhetene? Noen som husker dieseldunkene folk hadde rundt i hagene sine da dieselavgiften ble innført? Se for dere at disse inneholdt bensin. *Boff*... :nono: Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Johannes Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Hepp Det er nok ikke mye du kan frakte selv på lovlig vis. Skal du ha bensin på platkontainer må beholderen være antistatisk eller jordet. Kansje er det mulig på plassere den slik at den kan fylles fra tankbil og samtidig benyttes til å fylle på din båt? På grunn av høyt damptrykk i bensinen ved høy ute temperatur må en 1000 liters kontainer ha lufting, ellers vil beholderen kunne revne. Som følge av luftingen vil du derfor miste noe propan/butan fra bensinen du lagrer slik. Har du den stående lenge vil den derfor bli degradert, spesielt startegenskapene forringes. Marwin: Det er ikke noe problemer forbundet med sigarettglo og bensindamp... gloen er simpelthen ikke varm nok til å antenne bensindamp... Det tror du sikkert ikke, men bare prøv.. Hvorfor er det da røyking forbudt på bensinstasjoner? Vel fyrstikker og ligther er varme nok.. Johannes Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Bensin som sagt 13,48 mens lokale bensinstasjon ( ESSO i byen) var prisen 11,88. M.a.o. 1,60 å spare per liter ved å fylle/bære i kanner. Bære? Det er da ikke mange dagene siden jeg så håndtralla i skytteltrafikk mellom Esso og havna. Nå vel, jeg får fylle opp tanken denne helga. Sitér dette innlegget Link to post
Actros Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Ta kontakt med en trafikkskole som driver med ADR - opplæring, disse kan det. Garantert. Men for transport med så store mengder bensin tror jeg nok at både bil og henger skal være ADRgodkjent og forsvarlig merket med farenr osv. Du må også ha ADR-sertifikat for å kjøre dette. Jeg ville ikke tatt sjangsen på å kjøre så mye uten at jeg visste hva som er lov og ikke. Tror jeg kan garantere at du blir "lappelaus" om du blir stoppet eller det skjer noe. Når det gjelder diesel ihvertfall, så kan man kalle det for slam og slippe unna alle lover og regler:-) Jeg kjørte 15000 liter diesel på lastebilen, har ikke adr-tank sertifikat, men vi hadde litt slam i hvert kammer og unngikk da alle lover og regler. Tro det eller ei??? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Jeg har ved mange anledninger sett folk bære kanne på kanne ned i båtene sine med bensin. Felles for alle disse anledningene er at det gikk bra hver gang. Du er nok ikke alene om dette Larspo og du trenger nok heller ikke å føle deg kriminell. Vi har vel alle sett fat med tappekran og fyllestuss beregnet på å ligge. Florerte i hvert fall av dem i hagene til folk når de fleste fyrte med parafin i hjemmet. Har du et slikt på henger og har fall ned til båten så skulle dette gå fint. Jorder du fatet til fyllesponsen i båten vil jeg si du er temmelig sikker på at det ikke skjer noe som helst. Når fatet er tomt setter på på lokkene med EN gang, da er nemlig fatet fullt av frisk luft som kom inn ved at fatet tømte seg. Lar du det stå med lokkene av vil bensindampen fortrenge den friske luften du fikk inn når du tømte fatet. Jeg hadde i hvert fall ikke stusset på å gjøre dette. Men jeg ville vært nøye på å transportere og fylle båten med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Da burde du kanskje lese nyhetene? Ja, nå har jeg lest denne "nyheten"! Og så? Avventer fortsatt svar/reaskjon på det innlegget du tilsynelatende referer til. Selv om det var et tilsvar til larspo så er du selvfølgelig velkommen til å kommentere innlegget! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Krangle kan dere gjøre i krangletråden. Hvorfor ikke tankbil på kaien? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 ...Marwin: Det er ikke noe problemer forbundet med sigarettglo og bensindamp... gloen er simpelthen ikke varm nok til å antenne bensindamp...Det tror du sikkert ikke, men bare prøv.. Nope!!! Akkerat DET prøver jeg IKKE!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Larspo Svart 8.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 (redigert) Larspo - ser du mener (?) at de instanser jeg foreslår, ikke kan hjelpe, hvordan vet du det hvis du ikke har, eller vil, ta kontakt med dem og forhøre deg? Hvorfor skal du på død og liv være så utrolig dømmende når jeg kommer med et spm. Jeg hører først med BP, drar litt erfaring fra hva andre kan ha gjort, finne noen gode/dårlige løsninger og vurdere disse. Kanskje det til og med finnes en tank som er spesielt lovlig for dette dersom man har ADR bevis osv. Når så informasjon er innhentet, og jeg tar et valg på hva jeg ønsker å gjøre, så er det godt mulig jeg hører med politi, brann, forsikring osv. som du har foreslått så mange ganger for å høre om det jeg gjør er lovlig. Jeg er ikke ute etter å bryte noen lover, sette andre i unødvendig fare, men har også et par behov som jeg prøver å løse uten å gå på bekostning av loven. Og, dersom du mener at politi, brann, forsikring kan gi meg en løsning på problemet annet enn å si "ja/nei,betal mer" så tror du nok feil. Du bridrar ikke med noe nytt av tips annet enn at du glefser tilbake uansett hva jeg skriver. Hva er egentlig problemet ditt? At jeg tar opp en sak som for meg og flere andre er interessant å belyse, eller det faktum at du mener jeg har kjørt rundt med 2000 liter på hengeren og satt hele din familie i fare allerede? Er det ikke det som er hele poengen med BP da, å diskutere saker på et saklig grunnlag? Når så saken er vel belyst, ja da vil jeg forhøre meg med de "lovgivende". Ikke noe poeng å ringe de for å spørre om noe jeg ikke vet nok om selv enda. At det også er prisforskjeller mellom marina og land er det ingen tvil om. Marinaer "skor" seg godt på dette. Men største problemet mitt er tilgangen til bensin, ikke prisen. Besparelsen er mer eller mindre en "bonus" oppe på toppen av det hele. Problemet er at jeg må reise kanskje 20nm til en pumpe. Det er ca. 70 liter for meg...og det ens erned for å fylle. Besparelsen min ligger i å fylle lokalt og ikke i nabokommunen. Redigert 8.Juni.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Om du blir stoppet så kan du jo bare dra en hvit løgn. Båten min er tom for bensin og det finnes ikke noe alternativ. Ikke viste du at det ikke var lov heller. Du har jo ikke kjørt gris med bilen og du har heller ikke overskridet hengerens nyttelast. Du vil garantert bare få en advarsel og bli fortalt at dette er forbudt. Fyll båten med lake og kos deg Larspo..!!! Skriv "PARAFIN" eller "FYRINGSOLJE" på fatet med stor skrift... Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Om du blir stoppet så kan du jo bare dra en hvit løgn. (Larspo, følgende innlegg er ikke rettet mot deg !) Det er slike holdninger som skremmer meg. Jeg er usikker på om folk skriver slike sitat bare på "pur f...", uansett lar jeg meg provosere - veldig ! Det er en grunn til at man ikke har lov til å transportere og lagre større mengder bensin som privatperson. Det er ekstremt brannfarlig. Det er ikke eksplosjonsfaren som er problemet da gassvolumet er minimalt under transport. Dere som oppfordrer til denne type transport bør tenke dere om to ganger. Skulle noen ta dette for god fisk, gå igang med transport og deretter havne ut i uheldige omstendigheter, har dere i beste fall vært delskyldig i et branninferno. Konskekvensene kan bli så ufattelig verre enn man kan drømme om ! Biltrafikken er farlig nok som det er, ikke gjør det farligere. "Omtanke for hverandre" er visst et begrep som ikke er omtalt her. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 8.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 (Larspo, følgende innlegg er ikke rettet mot deg !) Tar lite relativt personlig jeg da . Er av den oppfatningen at jeg vet best og alle andre som tror de vet bedre er den støreste plagen min Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Vel, for at noe skal brenne så trenger vi en ubrutt kjede av reaksjoner. Brennbart matriale, oksygen og varme. Hvis bensinen er så farlig, hvorfor er det lovlig å røyke bak rattet i en bil. Det er ikke bensinen i seg selv som brenner, det er gassene som fordamper i fra bensinen. I dette tilfellet her er lover og regler laget for at mindre smarte mennesker ikke skal gjøre det store. Normalt oppegående folk har ikke noe problem med å håndtere noen liter bensin med omhu. Jeg har ganske så stor tro på at Larpo med sine to bensinmotorer og 400 liters bensintank vet hvordan bensin skal behandles. PS: Hadde ikke jeg byttet til dieselmotor i båten min så hadde nok jeg brukt henger og fat til å fylle tanken i båten min. Er faktisk ikke min feil at bensin er så dyrt her i landet og at det ikke finnes avgiftfri bensin til båt. Å punge ut med 2800 kroner for 200 liter bensin kommer ikke på tale for min del. 14 kroner literen på marina er jo ikke så uvanlig akkurat. Det er godt betalt arbeid å hente bensinen på en lokal bensinstasjon og så tømme det ned på tanken i båten. Bruker man båten en del så blir det penger av det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Du vil garantert bare få en advarsel og bli fortalt at dette er forbudt. Det var betryggende med en garanti. Nå vet jeg ikke hva slags havn Larspo ligger i, men det enkleste er vel å søke om å få grave ned en liten tank på 1-2000 liter som kan fylles fra tankbil. Blir dette for komplisert eller avslått er et annet alternativ å samarbeide med andre båteiere i same havn (eller i havner like ved) om å bestille en tankbil som kan fylle flere båter når den kommer. Det vil samtidig demonstrere klart og tydelig at det er behov for et lokalt anlegg. Det som er skrekkscenariet er at andre båteiere i nærheten ser hva Larspo har funnet på og lager en tilsvarende løsning for seg selv. Uansett hvor forsiktig Larspo er så kan nestemann være en stor kløne. Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Jeg har ingen problem med å se at en god del mennesker ikke har problem med å håndtere bensin. Jeg har heller ingen problem med å se at det går an å lagre 1000 liter bensin på en plastdunk. Men idet man setter denne dunken på en bilhenger og drar denne ut i trafikken, er man en sikkerhetsrisiko - for seg selv og andre. Én ubrutt kjede av reaksjoner kan skje ved en kollisjon. Når det mer eller mindre i enkelte innlegg blir oppfordret til å gi blaffen i regelverket, og nettopp drive transport på overnevnte måte (eller andre måter som ikke alle er i stand til å beherske), er man ute å kjører. Får bare beklage hvis jeg syter mye nå. Skulle ønske jeg heller kunne kommet med noe konstruktivt, men jeg ser ikke løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Dette lukter mer av manglende konsekvenstenking... ikke noe annet... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Dag T Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Jeg har engang spurt det lokale biltilsynet hvor mye man har lov til å frakte i bilen utover det som er i den normale tanken. Da var svaret omtrent "55 literr". Nok til 1-2 10-liters-kanner og en 25liters påhengsmotortank.En henger bak bilen med 1000 liter bensin, er jeg helt sikker på, kan du bare glemme. Gjelder ikke reglene til Biltilsynet i militæret? Hender rett som det er at vi frakter 20-30 jerrykanner med F-34 på henger (500-750liter). Men det sees kanskje ikke så strengt på F-34 som bensin... Dag T Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 F34 er vel en blanding av diesel og parafin så det kan nok ikke sammenlignes med bensin nei. Dessuten har vel forsvaret en god del spesialtillatelser? Den skjønte jeg ikke? Det vi snakker om her er vel forskjell i pris man må betale på en marina kontra en "vanlig" bensinstasjon? Eller mener du at myndighetene vil pålegge marinaene å ta 18kroner literen for bensin mens de "vanlig" stasjonene skal ta 11/12 kroner?Hvis du hadde lest første innlegg hadde du visst at det ikke dreide seg om det i det hele tatt riktignok hadde han dette som punkt 3 men slik jeg ser det er det ikke det som gjorde utfallet her. markerer det jeg tror var viktigste årsak 1. Båten min er utrolig tørst på bensin. Dvs. at jeg fyller ofte og mye.2. I min hjemmehavn er det langt til nærmeste pumpe, og er jeg heldig, så er det ledig plass og de har drivstoff igjen i tanken. Litt mer uheldig, så er det rett så langt til neste pumpe (eller sagt på en annen måte, rett så mange liter som må til før jeg kan fylle). En annen ting er jo om folk har gjort seg noen betraktninger om hva bensinen reelt koster nå i forhold til sin disponible inntekt osv og da sammenlignet med tidligere år? Min påstand (nei, jeg har ikke kildeanvisning!) er at vi har aldri måttet jobbe færre timer (minutter) for å kunne kjøpe en liter bensin enn nå!Dette gjelder vel ikke alle vel Jeg er så lei av slike gjennomsnittstanker Det var betryggende med en garanti. Nå vet jeg ikke hva slags havn Larspo ligger i, men det enkleste er vel å søke om å få grave ned en liten tank på 1-2000 liter som kan fylles fra tankbil. Blir dette for komplisert eller avslått er et annet alternativ å samarbeide med andre båteiere i same havn (eller i havner like ved) om å bestille en tankbil som kan fylle flere båter når den kommer. Det vil samtidig demonstrere klart og tydelig at det er behov for et lokalt anlegg. Det som er skrekkscenariet er at andre båteiere i nærheten ser hva Larspo har funnet på og lager en tilsvarende løsning for seg selv. Uansett hvor forsiktig Larspo er så kan nestemann være en stor kløne. Dette innlegget er jeg helt enig i Har du hørt på muligheten av å få en tankbil hjem til deg og hva det vil koste? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Larspo Svart 8.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 (redigert) Har du hørt på muligheten av å få en tankbil hjem til deg og hva det vil koste? Nei, det har jeg ikke gjort. Ulempen er at det må planlegges litt i forhold til dette. Er ikke slik at jeg kan hoppe ombord i båten, kikke på nåla som viser halv tank og så få fyllt før jeg drar ut. En nedgravd tank derimot er en langt bedre løsning, men her snakker vi egentlig om en egen pumpestasjon. Å få dispans til å drive en egen pumpe med stor nedgravd tank på et område som jeg selv ikke eier, blir nok umulig å gjennomføre. Problemet i sin helhet er at dette ikke er noen pumper, enn så lenge i Halden havn, til tross for at det er langt til neste, mange båter og det har vært sterkt ønske om det i lang tid. Men så er det et eller annet med politikere som jeg ikke helt forstår.... Mouche: En annen ting er jo om folk har gjort seg noen betraktninger om hva bensinen reelt koster nå i forhold til sin disponible inntekt osv og da sammenlignet med tidligere år? Min påstand (nei, jeg har ikke kildeanvisning!) er at vi har aldri måttet jobbe færre timer (minutter) for å kunne kjøpe en liter bensin enn nå! Her er jeg ikke helt enig. Nå har heller ikke jeg noen konkrete dokumentasjoner på dette, men må snakke ut fra hva jeg husker. Husker godt en bensinkrig i Halden som resulterte i lave priser. Da kostet en liter bensin ca. 5,- Dette er ca 10 år siden. I da koster bensinen 12,- og det er en økning på 140% på 10 år. Generell tommelfingelregel, er en dobling av prisen på 20 år omregnet i dagen kronekurs. Det betyr at bensinprisene i forhold til inntektene for 10 år siden har steget markant mer enn hva som burde være i dag. Ut fra modellen skulle bensinen koste rundt 8,- i dag, noe den langt fra gjør. Ergo, du må jobbe langt mer i dag for å få råd til samme antall liter som for 10 år siden. (Ta tallene med en klype salt da disse ikke er helt nøyaktige, men trenden er den samme). Redigert 8.Juni.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 9.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2007 (redigert) Husker godt en bensinkrig i Halden som resulterte i lave priser. Da kostet en liter bensin ca. 5,- Dette er ca 10 år siden. I da koster bensinen 12,- og det er en økning på 140% på 10 år.Nå var dette litt spesielt da det gjalt en priskrig. Men vi kan ta det normale og gå 20 år tilbakejeg husker at bensinen kostet i underkant av 5 kr i 1986 skulle vi fulgt konsumprisindeksen og rundet opp til 5 blank hadde den da i 2006 kostet 8,88 Kilde: Statistisk sentralbyrå Redigert 9.Juni.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2007 Hadde vær interessant om noen hadde en oversikt over historisk utvikling av bensinprisene - noen som vet? Daffy - ditt regnestykke er sikkert riktig nok, men tar ikke hensyn til at lønnen har steget mere enn prisutviklingen og derfor blir den økonomiske byrde ved å kjøpe en liter bensin sannsynligvis ikke større, men mindre i dag enn for tyve år siden. Dette til tross for at oljeprisene er historisk høye noe som jo også gjør at nasjonen Norge svømmer i penger! Og heller ingen tvil om at dette i meget stor grad også kommer landets innyggere til gode. Fant denne med kilde ssb.no som jo også viser noe av det poenget jeg prøver å få frem: Mer bensin for pengene i 2005 eller 1998? Prisstigningen på en vare bør ses i sammenheng med den generelle pris- og lønnsveksten i samme periode. Under en forutsetningen om at bensin nå koster 11 kroner per liter, vil prisstigningen siden 1998 ha vært på litt i overkant av 30 prosent. Utviklingen i gjennomsnittlig industriarbeiderlønn har fra 1998 til første kvartal 2005 vært på litt i overkant av 34 prosent. Med en bensinpris på 11 kroner, og dersom man antar at alt annet er likt, vil vi altså få mer bensin for en månedslønn nå enn vi gjorde i 1998. De siste to årene har vi vel hatt (beklager å bruke begrepet larspo, men hva annet skal man bruke?) i gjennomsnitt en lønnsvekst på mellom fire og fem prosent og dettte tar vare på prisøkning på bensin for samme periode. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bolla Svart 9.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2007 blir så drittlei av dette % surret.... 5% på 200000 og 400000-eller 600000 kr i intekt blir ikke det samme...dette er en av de største bløffene ved lønnsopgjør de siste 20 år...ikke rart at det er større og større forskjeller i samfunnet... den som har mye får mer hver gang og så sier de at det har vært bra oppgjør...et brød koster ikke mer for en som tjener 600000kr..ergo får de med høy intekt mer å rutte med mens de under gjennomsnitt lønn får mindre og mindre.. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 10.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2007 Vet ikke om vi skal dra denne diskusjonen om lønn etc. her. Men mange høytlønte har lang utdannelse og studielån. Så selv om de har høy lønn så må det jobbe i veeeldig mange år før de tar igjen tapet de har akkumulert opp gjennom de årene de studerte. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2007 Og forøvrig går denne lønn/pris diskusjonen stort sett utfra at grensene er tette. Men vi skal både få turister hit, begrense handelslekkasjen til Sverige, forbli konkurransedyktige osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2007 Det hadde vært noe +fler Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.