Jump to content

Hamstring av bensin på større tanker lovlig?

Larspo

Recommended Posts

Om man får litt mer eller litt mindre bensin for samme "arbeidsmengde" i dag som for 20 år siden er i grunn mindre interessant. Situasjonen er den at jeg føler at prisene er høy. Pumpeprisen i byen er stiv, men det har jeg vendt meg til selvom det går lenge mellom jeg ser prisen under 10,- (kostet 9.96 eller no for 3-4 mnd siden i sarpsborg i noen perioder). Det j.... sure er at den prisen som etter mitt syn allerede er for høy, men som jeg har akseptert, blir gruslagt av marina-prisene som gjerne legger på 1 og 2 kroner ekstra. Det føles rett og slett ikke bra å fylle 400 liter på en marina, og jeg kan neste se en stasjon litt lengre inn i "landet" hvor jeg ville ha spart 800,- kr om jeg kunne hatt en lang slange, og dette bare for den ene fyllingen. På en sesong ville jeg ha spart ca. 4000-5000,- for å fylle med "innlandpris" og ikke "marinapris". Jeg synes det er mye penger. Tatt i betraknting at jeg også må fylle et sted lengre unna når det er tomt, så sparer jeg kanskje 2000-3000 ektra i sesongen også på dette (i form av ekstra forbruk for transport til annen pumpe). Nermer meg rundt 8.000,- pr. sesong for en løsning med "tank på henger".

Nå er jeg relavit heldig og bor nærme sverige med de "fordelene" dette gir. Svenskene har noe rimligere pumpepris (tatt kursen i betraktning), og dette er faktisk nesten like langt som til den andre "nest" nærmeste pumpen jeg når. Svenskene har også lov til å ha selvbetjente bensinpumper på marina (noe Norge ikke har). Kan da fylle sent på kvelden, godt etter stengetid. Skal ritkginok sies at det er en max begrensning på 400,- pr. fylling (i hvertfall i strømstad), men trekker fort kortet 10 ganger. Skulle Norge finne på i perioder å "skru" opp prisene igjen, er det ofte det blir litt rimligere å legge turen om Sverige.

Redigert av Larspo (see edit history)

Herregud.. dette er jo et antall liter og summer som gjør meg helt svimmel...

Skjønner godt at du tenker så det knaker for å få tilgang til landbensin.

Ser at bønder og anleggsarbeidere bruker tanker - sikkert til diesel. Dette er ståltanker og tar sikkert minst 1000 liter. Kanskje det kan brukes??

Disse plasttankene du snakker om - om de hadde vært egnet til f.eks diesel er det litt rart at bøndene jeg har sett bruker slike metalltanker - de har jo som oftest stor tilgang til slike plasttanker. Har det noe med hva som er godkjent/ikke godkjent å gjøre?

En annen ting, har du mulighet til å grave ned en tank? Kanskje andre regler da? Kanskje det ikke er så dyrt å få fylt tanken direkte fra tankbil??

En annen ting, har du mulighet til å grave ned en tank? Kanskje andre regler da? Kanskje det ikke er så dyrt å få fylt tanken direkte fra tankbil??

Kommenterte dette litt over. Desverre ikke jeg som eier båtplassen eller tomta rundt brygga. Har heller ikke "midler" til å kjøpe meg en strandtomt til dette formålet. Men kanskje jeg kunne kjøpe en tankbil og parkere denne på plassen isteden? Den må vel ha lov til å både oppbevare og transportere store mengde bensin.

Hvorfor ikke gjøre det enkelt for deg?

Monter 5 x 200 litersfat i et oppsett hvor du får låst fast alt og med lås på uttak (i en eller annen form).

Å få en tankbil koster ikke all verden når du skal ha 800-1000 liter, så da får du bensin fraktet til deg og oppbevart bensinen på godkjente beholdere.

Kanskje kan du bygge et lite skur rundt disse også....så har du din egen lille stasjon. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

I dag snakket jeg med brannvesenet og etter mye frem og tilbake mellom noen instanser, så fikk jeg til slutt tak i en kar som hadde greie på dette. Han referer til ADR-bok på www.dsb.no §1.1.3.1

Kort fortalt, så har du som PRIVAT person og til eget privat bruk lov til å transportere farlig godt på henger når embalaeringen er egent til dette. Det skal også være truffet noen tilltak for å hindre lekasje. Taken derimot kan IKKE være over 300 liter, da trengs det egen tappe-godkjenning om du vil ha det ut fra tanken igjen (selvom du kan transportere dette). Du kan dermed fylle opp hengeren med egnede beholdere på max 299 liter og gjør alt helt lovlig.

MEN: Du kan ikke oppbevare dette på samme sted i over 48 timer. Dvs. at du ikke kan fylle tanken full, bruke halvparten og så stue vekk resten til neste gang. Her var det lov til 5 liter i garasje som permanent løsning max.

Så litt om "godkjente" beholdere. Kjemikaliedunken på 1000 liter med netting rundt er ikke godkjent. Den er også for stor. Men et parafinfat av god kvalitet (ikke gammelt rustent) på eks. 200 liter var det ikke noe problem med å "stroppe" fast til hengeren. Alt helt lovlig. I tillegg kommer regelen med "normal aktsomhet" inn som ikke kan overstyres. Dvs, bruker du et fat på 200 liter, stropper dette forskriftsmessig fast (og kanskje enda litt til), sørger for skygge, jording, regelmessig trykktesting osv, så har du tatt mange skritt for gjøre dette etter boken og vel så det. Hold veireglene og du skal ikke komme opp i noe klammeri.

Men karen fra brannvesenet innrømmer at dette var en gråsone som de prøvde å gjøre noe med. Men enn så lenge så er dette reglene og innen den tid, har kanskje pumpa i Halden kommet på plass.

Vi spleise på fat og henger?

Henger har jeg akkurat skaffet meg (og sertifikat for å trekke større henger). Derimot var det ikke lovlig å bruke det til annet en seg selv. Brannkaren sa at jeg ikke hadde lov til å fylle for far min en gang. Skulle være til eget bruk. Men et fat trenger jeg. Kostet forøvrig bare et par hundrelapper når jeg sist kjøpte det av yX.

Kort fortalt, så har du som PRIVAT person og til eget privat bruk lov til å transportere farlig godt på henger når embalaeringen er egent til dette. Det skal også være truffet noen tilltak for å hindre lekasje. Taken derimot kan IKKE være over 300 liter, da trengs det egen tappe-godkjenning om du vil ha det ut fra tanken igjen (selvom du kan transportere dette). Du kan dermed fylle opp hengeren med egnede beholdere på max 299 liter og gjør alt helt lovlig.

Nå er jeg ikke sikker på om fat på 200 liter er det som faller inn under det ADR-boka omtaler som "emballert for detaljsalg" og jeg er heller ikke sikker om kapittel 1.1.3.1 gjelder for bensin all den tid det er et eget kapittel 1.1.3.3 som omhandler unntak for transport av flytende drivstoff. (Svaret du har fått burde tilsi at bestemmelsen om maks 60 liter drivstoff på reservekanner ikke gjelder privatpersoner.) Men for all del, har det lokale brannvesen sagt at det er ok så har du i det minste noen å henvise til dersom noen på den lokale bensinstasjonen reagerer på at det fylles bensin på tomme oljefat eller noe i den retning.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Det var nevnt at man kan frakte inntil 60 liter i godkjent reservekanne.

Er det noen grense for hvor mange slike kanner man kan frakte samtidig?

Ja, det er en grense, og den går på max 60 liter totalt:

1.1.3.3 Unntak som gjelder transport av flytende drivstoff

ADR: ADR-avtalens bestemmelser gjelder ikke ved transport av:

drivstoff som befinner seg i tankene på et kjøretøy/vogn som utfører en transportoperasjon når det er beregnet for kjøretøyets fremdrift eller for drift av kjøretøyets utstyr. Drivstoffet får transporteres i faste drivstofftanker som er direkte forbundet med kjøretøyets motor og/eller annet utstyr, som er i samsvar med de relevante lovbestemmelser, eller i transportable drivstoffbeholdere (som kanner). Samlet kapasitet for de faste tankene skal ikke overstige 1500 liter for en transportenhet og kapasiteten for en tank som er montert på tilhengeren skal ikke overstige 500 liter. I bærbare drivstoffbeholdere får transporteres inntil 60 liter på en transportenhet. Disse begrensningene gjelder ikke kjøretøyer som benyttes av redningstjenestene;

Videre:

«Transportenhet» er en motorvogn uten tilkoblet tilhenger eller en kombinasjon som består av en motorvogn og en tilkoblet tilhenger;

Larspo:

Med mindre du får et skriftlig svar fra brannvesenet, ville jeg vært betenkelig. Som Sjøtummel antyder, er nok ikke et 200L fat å rekne som "emballert for detaljsalg". Går det an å kjøpe bensin på 200L fat ?

drivstoff som befinner seg i tankene på et kjøretøy/vogn som utfører en transportoperasjon når det er beregnet for kjøretøyets fremdrift eller for drift av kjøretøyets utstyr. Drivstoffet får transporteres i faste drivstofftanker som er direkte forbundet med kjøretøyets motor og/eller annet utstyr, som er i samsvar med de relevante lovbestemmelser, eller i transportable drivstoffbeholdere (som kanner). Samlet kapasitet for de faste tankene skal ikke overstige 1500 liter for en transportenhet og kapasiteten for en tank som er montert på tilhengeren skal ikke overstige 500 liter. I bærbare drivstoffbeholdere får transporteres inntil 60 liter på en transportenhet. Disse begrensningene gjelder ikke kjøretøyer som benyttes av redningstjenestene;

Larspo:

Med mindre du får et skriftlig svar fra brannvesenet, ville jeg vært betenkelig. Som Sjøtummel antyder, er nok ikke et 200L fat å rekne som "emballert for detaljsalg". Går det an å kjøpe bensin på 200L fat ?

Jeg skal innhente (om mulig) en skriftlig tillatelse fra brannvesenet om det blir usikkerhet. Men nå snakkre ikke jeg om "bærbare drivstofftanker" men om "tank som er montert på tilhenger". Nei, du får ikke kjøpt bensin på 200L fat. Hva skulle poenget med det være? For det første får man ikke løftet dette uten truck, ei heller har du lov til å lagre denne på samme sted i over 48 timer. Heller ikke er nok dette godkjent for salg (kun ved eget bruk, egen fylling og tapping).

Også å finne er:

§1.1.3.1 som omfatter unntak fra ADR bestemmelsen:

transport av farlig gods som foretas av privatpersoner når godset er emballert for detaljsalg og er beregnet for vedkommendes personlige bruk eller bruk i hjemmet, eller for egen sports- eller fritidsaktivitet forutsatt at det er truffet tiltak for å hindre lekkasje av det farlige godset under normale transportforhold. Farlig gods i mellomstore bulkcontainere (IBCer), storemballasje eller tanker er ikke ansett som pakket for detaljsalg;

Men her fikk jeg beskjed om at 200 liters plåt-fat var OK, mens 1000 liters kjemikalie container ikke var egnet.

Larspo, problemet med kapittel (det er ingen paragraf) 1.1.3.1 er at det omhandler farlig gods generelt, og når det finnes et kapittel 1.1.3.3 som omhandler drivstoff spesielt vil nok dette gjelde foran den generelle bestemmelsen.

(Dette er ikke kritikk rettet mot deg, men jeg kan garantere at dersom andre båteiere i havner jeg ligger i begynner å komme regelmessig med 200-liter fat med bensin på henger for å fylle båten vil jeg være ganske rask til å komme med spørsmål til både brannvesen og DSB. På et eller annet tidspunkt vil en eller annen gjøre en fatal feil...)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Je gskrev tidliger at du burde ta kontakt med en Trafikkskole som driver med ADR-opplæring. Jeg vil anbefale deg å gjøre det, for de gutta vet hva de snakker om, og du gjør ikke noe galt og risikerer i beste fall en bot som spiser opp nettoen i prosjektet ditt.

Eventuelt er en trafikkstasjon en plass å få riktig svar, men snakk med noen som VET, ikke TROR de vet.

JA statoil selger fat med ferdigblandet 2t bensin.....

JA du kanlagre dette i eget uthus bare dette ikke ligger i tilknytning til bolig eller garasje og en viss avstand..

JA du kan som privatperson frakte dette på en henger...

JA dette er farlig som allt annet...

JA det er farlig å kollidere med gassbeholdere også....

JA det er farlig å leve-man kommer faktisk til å DØ... :lol:

Men nå snakkre ikke jeg om "bærbare drivstofftanker" men om "tank som er montert på tilhenger". Nei, du får ikke kjøpt bensin på 200L fat. Hva skulle poenget med det være?

Hei Larspo

Tror jeg har fått frem mitt syn på saken, og vil ikke poengtere dette mer. Men jeg mener meldingen du har fått fra brannvesenet er feil, og vil begrunne dette, som et tips til deg, her:

Bærbare drivstoffbeholdere: begrensningene her står klart som blekk - max 60L.

Faste drivstofftanker: Drivstoffet får transporteres i faste drivstofftanker som er direkte forbundet med kjøretøyets motor og/eller annet utstyr, som er i samsvar med de relevante lovbestemmelser, eller i transportable drivstoffbeholdere (som kanner). Samlet kapasitet for de faste tankene skal ikke overstige 1500 liter for en transportenhet og kapasiteten for en tank som er montert på tilhengeren skal ikke overstige 500 liter.

Dette blir flisespikkeri, men her står det ingenting om du har lov å feste et fat på en henger. Den skal være forbundet med motor eller utstyr på det du drar etter deg, eks aggregat, kompressor el.

Emballert for detaljsalg: denne definisjonen er nok den mest uklare, men her kommer mitt spørsmål om bensin selges på 200L fat inn. Hvis du ikke kan kjøpe et fat ferdig fylt, merket med innhold, tror jeg løsningen faller utenfor dette punktet.

Men ettersom brannvesenet selv sier det er gråsone - få det skriftlig !

Misforstå meg rett, jeg er ikke ute etter å bare kverulere :blush:

• 2 måneder senere...
Henger har jeg akkurat skaffet meg (og sertifikat for å trekke større henger).
Det vurderer jeg også. var det dyrt? Måtte du ta noe kurs?

Kanskje denne er noe for deg?

gas_caddy.gif

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei Larspo

Tror jeg har fått frem mitt syn på saken, og vil ikke poengtere dette mer. Men jeg mener meldingen du har fått fra brannvesenet er feil, og vil begrunne dette, som et tips til deg, her:

Bærbare drivstoffbeholdere: begrensningene her står klart som blekk - max 60L.

Når bærbare drivstiffbeholdere overskrider 60L så begynner de vel å bli mindre bærbare. Hverfall for meg :lol:

Jeg klarer ikke bære et 200L fat som er stroppet fast etter alle kunstens regler på en henger.

(men jeg skjønner greia)

Redigert av diax (see edit history)
  • 9 år senere...

Har fått tak i 300 liter varmtvannsbereder,som jeg sveiser inn kran i bunn og på topp til påfylling. Stropper kun den rustfrie beholderen på hengeren. Tenkte og tanke på 123 stasjon der er det jo ingen som bryr seg. Og der sparer man jo 5kr pr liter i forhold til marinapriser(16,99). 5x300=flere flasker rom og grillmat spart.

Hvor kan man få tak i fareklistremerker klasse3? (Bensin)?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Har fått tak i 300 liter varmtvannsbereder,som jeg sveiser inn kran i bunn og på topp til påfylling. Stropper kun den rustfrie beholderen på hengeren. Tenkte og tanke på 123 stasjon der er det jo ingen som bryr seg. Og der sparer man jo 5kr pr liter i forhold til marinapriser(16,99). 5x300=flere flasker rom og grillmat spart.

Hvor kan man få tak i fareklistremerker klasse3? (Bensin)?

Hvis du tenker gjøre dette er det nok lurest å ikke merke tanken...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...