Jump to content

Hamstring av bensin på større tanker lovlig?

Larspo

Recommended Posts

Har ikke paragrafen eller kusrlitteratiren ifra transportopplæringen foran meg men regeln er så vidt jeg finner:

"Transport av bensin

Som privatperson kan du frakte inntil 240 liter drivstoff per bil av gangen. Det er bare lov å bruke kanner og beholdere av god kvalitet, som for eksempel en jerrykanne. Den enkelte beholderen skal ikke romme mer enn 60 liter."

Da forandret det se plutselig for meg, kjøpte visst stålbåt i går og den går på diesel. Da er det vel ikke så farlig med statisk elektrisitet,siden flammepunkt er mye høyere på diesel enn bensin.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

• 3 år senere...

Hei! Ser dere skriver det er lov å kjøre opp til 300 liter bensin på en henger så lenge den ikke skal oppbevares mer enn 48 timer og i tillegg er til egen bruk. Jeg har en bensinbåt som brukes til vannski, 70 l tank og bor på Hamar, så det er forsåvidt mulig å fylle på Marina. Har ikke sjekket om det er lov å fylle på brygga til båtforeningen da jeg enda ikke har båtplass; båten tas opp for hver gang og fylles direkte på bensinstasjonen. 

Men hvis det er lov, så ville jeg helst ikke hatt jerrykanne inni bilen pga. lukt. Og det er jo abakelig å måtte ha med en henger for å ta med ei bensinkanne... På hengerfestet mitt kan jeg ha 100 kg vertikal last, så da er spørsmålet om det ville være lov å putte det på en slik holder i Norge. Ser mange Tesla X som har slike til ski, en litt smalere slik en til jerrykanne ville vært perfekt for de 600 m mellom benstasjon og båtplassen. 2x20 l røde kanner med riktig merke på. 

Er det helt høl i hue å tenke på det, burde jeg bare fylle på marinaen? Er det noen som har sett noe slikt? Hva med jerrykanneholdere til å kjøre med på båthengeren (ved baugen) for lange dager/langturer der marinaen ikke er innen rekkevidde?

Redigert av rm84 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...