Jump to content

kjapp liten båt til fiske


orca

Recommended Posts

Skulle gjerne hatt en båt som er, lett å frakte på henger,stødig i vannet med bra fartsressurser, og styrekonsoll er dette ønsketenking eller er det mulig å skaffe til veie en slik farkost. :confused: Båten skal primært brukes til fiske,men en og annen dedikert båtur kan også komme på tale.Jeg henvender meg derfor til dere kunnskapsrike båtmennesker i håp om gode råd og vink da min egen kompetanse på feltet ikke er noe jeg vil legge til grunn for en eventuell avgjørelse i saken. :headbang: Jeg er i utgangspunket ute etter en brukt båt Håper å høre fra dere!

Link to post
Share on other sites

Sikkert mange båter som har de egenskapene du etterspør,men litt lettere å komme med gode forslag dersom du har en ca-pris på hva du ønsker å bruke, samt hvor mye plass (antall personer) du trenger.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en GH14 i familien i 15 år, den ble brukt til det meste. Fisking, transport, vannskikjøring etc. Gjør 28 knop m/ 30hk. Vi hadde 40hk ,men også vindskjerm etc foran, så den ble litt framtung. En av ulempene til den er at den butte baugen skvetter endel. Den er ellers lettplanende, og stødig til å være 14 fot vil jeg si.

Andre alternativer kan være GH15,Rana 425,Rana 480.

mer opplysninger her

http://www.rana-plast.no/Batprogram.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Aldri hørt om GH16, er sikkert en GH15. Denne? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10202369 Slett ikke ille pris dersom motoren er i grei stand,men dekoren på båten tilsier at den er eldre enn 92mod...

 

GH15 har et mer moderne skrog, som tåler mer motor, fart og sjø. Ikke erfaringer med den selv..

 

På en GH14 så vil en 25hk gi ca 25 knop, på GH15 vil en 30hk gi omtrent det samme.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sette på en brakett med dorgemotor for å bruke til fiske. 70hk er kanskje mer enn du trenger, men cruiser sikkert veldig rolig og behagelig i 25 knop.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dyp v-bunn gjør båten mer rank når den ligger stille.(mest merkbart i kombinasjon med smalt skrog) Kan også gjøre båten litt mer vinglete på helt lav fart.

GH15 f.eks har såpass bredde at den er temmelig stabil.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vil bare anbefale denne nyere modellen av GH 15 den går en del bedre i vannet pga V bunnen så slipper du at båten slår så mye.

Var ikke klar over at det var flere versjoner av GH 15 skroget...? Vet du når de byttet?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

vi har en askeladden 2500 m/25 hk gjør den 26 knop... har sett noen med 40 hk på denne...

denne er slik at vi drar den opp i nøstet sjøl om høsten, og der e det ett fall på 1 m.... e ikke vanskelig å få på henger..

ikke så dyp v.bunn, men den er stabil og fin sjøl uten...

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...