Flaksvann Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Hei, jeg har vært på utkikk etter båt en stund nå og det har variert veldig i hvilken type båt jeg kunne tenke meg var grei for oss. Etter endel vurderinger frem og tilbake - med tanke på den "lille familien på 3 (som snart blir 4)", så ser jeg for meg at en Polar 22 hadde vært en grei båt for oss. For dagsturer, og kanskje en overnatting... Er det noen som kan gi meg informasjon om båten? Hva bør jeg se etter, hva bør jeg holde meg borte fra? Hva er lurt å tenke på? Jeg har lyst til å finne meg et fint eksemplar, helst under 100.000.- Kan det være mulig mon tro:-)? Den som leter finner, kanskje... Bensin motor? Diesel? Er det noen som har ferskvannskjøling eller er det bare saltvannskjøling? All informasjon, og erfaringer med Polar 22 mottas med takk! Ønsker dere ellers alle en fin sommer! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Hei Flaksvann! Ser at det ikk var særlig respons på forespørselen din. Jeg har ingen erfaring med Polar 22, men en kompis hadde en Polar 20. Kjempeflott båt til sitt bruk. Jeg ville nok gått for diesel, for å slippe dette med kjøring av utluftningsvifter fra motorrom før start. Dieselen er vel mer økonomisk i drift også (vel, det er jo så å si gratis å kjøre en slik båt uansett), smt at en diesel sansynligvis er lettere å selge senere når du er blitt smittet av treforsyken. Dunk-dunk lyden får du ikke uansett. Jeg tror bensinmotorene i disse som regel er en VP. Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
p-kaill Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Ser du ser etter en Polar 22 som jeg synes er en fin ålreit snekke. Her finner du en rimelig: FINN-kode: 10074074 . Jeg vet at eieren er en flink kar og er maskinist så motoren skulle være meget god. Her tror jeg at du gjør et godt kjøp. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Hei.. Nå trodde jeg det var en Polar 22 ( Lik Polar20) du var ute etter, Men utifra Finn.no tipset du fikk så jeg det var en annen type. Polar er jo et trygt kjøp hvis motor og båt er godt holdt. Prisen på vår Polar 20 er den samme i dag som når vi kjøpte den nesten ny for 5(?) år siden. Vi er veldig fornøyde med vår båt, Vi bruker den til og fra hytta, på fisketurer og til båtturer rundt omkring Kragerø. Vi har Diesel motor og det anbefaler jeg på det sterkeste. de holder seg bedre i pris og har sansynligvis en mye lengere levetid. For ikke å snakke om billiger å bruke- Vår 18 hester Penta MD motor. lukter bare litt på dampen, så vi etterfyller vel kanskje 3-4 ganger hver sommer. Lykke til med båtkjøp. Båtene er stabile og gode i sjøen. Du kan også ta kontakt med Polar : POLAR for å spørre de til råds. mvh Pjolter Quote I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Flaksvann Posted June 9, 2007 Author Share Posted June 9, 2007 (edited) Hei! Må bare få takke for deres innlegg! Veldig glad for at det finnes et slik forum, med folk som er villig til å dele erfaringer! Det er supert! Jeg har søkt endel på finn.no og zett.no og er vel mer eller mindre kommet fram til at jeg liker best den med "åpen løsning" (lik Polar 20), med kalesje helt fram i båten, og vindskjerm med tre vinduer på hver side. Jeg har funnet 2 båter på zett.no http://www.zett.no/båt__til_salgs.html?objectId=938829 og http://www.zett.no/båt__til_salgs.html?objectId=910501 (begge er jo diesel - noe jeg ser at dere anbefaler:-) Edited June 9, 2007 by Flaksvann (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Det er jo bare å dra og kikke det, hvis det er Polar 22 du skal ha for under 100 000,- Den siste xxx501 har toppskjerm, og er vel derfor ikke det du søker etter. Polar er en gulle god båt. Flott i sjøen, og linjer som holder. Litt snau for overnatting kanskje? En gammel dieselmotor med saltvannkjøling vil du ikke ha. Det er å be om fremtidig trøbbel. Er båten hel og godt vedlikeholdt spille alder liten rolle, men sørg for at det er en motor med ferskvannkjøling og av så ny dato som mulig. VP 2030 satt ofte i disse båtene. Dette er en motor med tre sylindre, går pent og rolig og snill på forbruk. Ikke sikker på når disse kom, men det var vel midt på 90-tallet en gang. mvh M. Quote Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Flaksvann Posted June 11, 2007 Author Share Posted June 11, 2007 Hei Marna og takk for ditt inlegg! Jeg har vært i kontakt med seger nå, det viser seg at det er en båt med toppskjerm. Dieselmotoren er "ferskvannskjølt" sier selgeren, men ferskvannet blir kjølt ned av saltvann. Salvannet kommer ut av eksos (og bakre del av eksos er byttet for noen år siden). Ellers er den blitt tatt godt vare på, og stelt med. Lite brukt - kjørt bare ut til noen holmer sommerstid. Han mente at det ikke fantes mange av ferskvannskjølte motorer - er det tilfell? Er alternativet bare å kjøpe en Polar fra 70 tallet med saltvannskjølt motor? Mulig jeg misforstår her, men jeg trodde at ferskvannskjølte motorer hadde et lukket system, med eventuelt en "sløyfe" under båten for kjøling. Kommer ikke til å handle enda uasett, før jeg vet "hva jeg skal ha" :-) Min første båt skal ikke være en hastverks handel... :-) Ønsker dere alle en fortsatt god og varm sommer !! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts