Jump to content

Innrede båt? Her er tips...


Batdilla

Recommended Posts

Jeg kom akkurat på noe som jeg selv synes var så lurt at jeg vil dele det med flere. Tipset gjelder de som holder på, eller har planer om å innrede båt. Det er sikkert andre som har gode råd og tips også, så her er det bare å henge seg på. :wink:

 

1. Hente inspirasjon og gode ideer. Her bruker jeg en bestemt kilde og lite eller ingenting slår denne. Selvsagt er det beste å titte i ulike havner på tilsvarende båter og se hvordan ting er løst der. Men kanskje finner man ingen tilsvarende båt, eller kanskje tilsvarende båt har original innredning? Hva gjør man da? Jo, henter opp www.Finn.no, går til delen som omhandler båter og starter å titte på bilder som viser innredning i de ulike båtene som er lagt ut. Det behøver ikke engang være samme type båt for at man skal kunne plukke opp smarte ideer.

 

2. Få tak i rimelige materialer. Det er ikke til å komme bort fra at pengene ofte får bein å gå på når man starter med et eller annet i båten. Når det gjelder innredning har jeg funnet at det er en del å spare på å stikke innom f.eks. et gjenbruk/bruktutsalg og se hva de ligger med. Ofte kan man plukke opp møbler med fine plater, dører og skuffer i teak o.l. for en slikk og ingenting. Ikke bare sparer man seg for arbeide ved at man slipper å f.eks. lage skuffer selv, man sparer også penger på innkjøp av materialer.

 

Og her kommer det jeg kom på akkurat nå. Det er kanskje mest aktuelt for de som bor i nærheten av de store byene hvor utvalget er størst. Hvorfor i det hele tatt betale for det, når man kan få det gratis på Torget - Gis bort? Hvis man tar tiden til hjelp, burde det ikke være noe problem å gratis skaffe seg materialer nok til å innrede et helt hurtigrute skip, hvis man ønsker det. :wink:

 

OK. Sender staven videre. Noen andre som har bra tips i forbindelse med innredning av båt? Kanskje aktuelle linker til stoff på nettet? Kom igjen karer (Og damer)!

Link to post
Share on other sites

2. Få tak i rimelige materialer. Det er ikke til å komme bort fra at pengene ofte får bein å gå på når man starter med et eller annet i båten. Når det gjelder innredning har jeg funnet at det er en del å spare på å stikke innom f.eks. et gjenbruk/bruktutsalg og se hva de ligger med. Ofte kan man plukke opp møbler med fine plater, dører og skuffer i teak o.l. for en slikk og ingenting. Ikke bare sparer man seg for arbeide ved at man slipper å f.eks. lage skuffer selv, man sparer også penger på innkjøp av materialer.

 

OK. Sender staven videre. Noen andre som har bra tips i forbindelse med innredning av båt? Kanskje aktuelle linker til stoff på nettet? Kom igjen karer (Og damer)!

Hei igjen,

 

et par små kommentarer: Der er meget bra å hente på diverse bruktforretninger, ingen tvil om det. Men når det gjelder innredningsmaterialer til båt så er det viktig å satse på "ekte varer" og for all del ikke la seg lure til å legge ned arbeid på f.eks noe som består av finerte sponplater. Det er i det hele tatt sjelden at sponplater er noen god løsning ombord i båt.

 

Da jeg innredet byssedelen ombord i Poseidon var jeg på jakt etter noen finslige skapfronter til diverse små skap. Det beste jeg fant var skuffefronter fra vanlig heltres kjøkkeninnredning. Disse har 40-50-60 cm bredde  -  som da blir høyde, og skuffehøyden kan være både 20 og 30 cm  -  som da blir en passende bredde for små skapdører ombord. Ved å snakke med forhandleren for kjøkkeninnredning, og rote litt i hans lager av B-varer ble det ikke så mange 10-kronene før jeg hadde samlet sammen det nødvendige...

 

mvh

Poseidon

 

PS

Trenger man større saker og kanskje listverk av f.eks teak  -  så kan man få utrolig meget av å kjøpe seg en gammel teak garasjeport som demonteres og skjæres opp....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

et par små kommentarer: Der er meget bra å hente på diverse bruktforretninger, ingen tvil om det. Men når det gjelder innredningsmaterialer til båt så er det viktig å satse på "ekte varer" og for all del ikke la seg lure til å legge ned arbeid på f.eks noe som består av finerte sponplater. Det er i det hele tatt sjelden at sponplater er noen god løsning ombord i båt.

 

Da jeg innredet byssedelen ombord i Poseidon var jeg på jakt etter noen finslige skapfronter til diverse små skap. Det beste jeg fant var skuffefronter fra vanlig heltres kjøkkeninnredning. Disse har 40-50-60 cm bredde  -  som da blir høyde, og skuffehøyden kan være både 20 og 30 cm  -  som da blir en passende bredde for små skapdører ombord. Ved å snakke med forhandleren for kjøkkeninnredning, og rote litt i hans lager av B-varer ble det ikke så mange 10-kronene før jeg hadde samlet sammen det nødvendige...

 

mvh

Poseidon

 

PS

Trenger man større saker og kanskje listverk av f.eks teak  -  så kan man få utrolig meget av å kjøpe seg en gammel teak garasjeport som demonteres og skjæres opp....

DS

 

Poseidon,

 

Hvor fikk du tak i de skuffefrontene.  Jeg er på jakt etter skuffer og skapdører samt plater i mahogny.  Har ikke funnet noen leverandør med B-varer.  De jeg har snakket med priser seg helst ut fra mahognybelagt gull!

 

Mvh

sabrina

Link to post
Share on other sites

Poseidon,

 

Hvor fikk du tak i de skuffefrontene.  Jeg er på jakt etter skuffer og skapdører samt plater i mahogny.  Har ikke funnet noen leverandør med B-varer.  De jeg har snakket med priser seg helst ut fra mahognybelagt gull!

 

Mvh

sabrina

Hei Sabrina,

 

Jeg kjøpte skuffefrontene mine  -  helved eik  -  hos Scandinavian Kjøkken i Vålandsgaten.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...