Jump to content

Valg av påhengsmotor, diverse rundt dette


Verrie

Recommended Posts

Vi bruker i år 15 fots slepejolle i glassfiber istedet for gummijolle som tidligere. Dette da ungene føler seg sikrere ved fisking, samt for rederinnen å ha bedre plass når der stor-shoppes :rolleyes: .

 

Jollen ligger også ute store deler av året, slik at ungene kan benytte denne fritt.

 

I den forbindelse trenger jeg ny/gammel motor.

 

Der finnes mye rart å velge mellom.

 

Mine kriterier er :

 

-lite attraktiv for tyver

-9.9 hk, som gjerne kan oppgraderes til 15 Hk

-driftssikker

-vekt spiller liten eller ingen rolle.

-LANG stamme.

 

Siste kriterie er at jo billigere motoren er, jo bedre. Det er tross alt barn som skal bruke denne mest, og de skal slippe å være redd for å ødelegge maskinen.

 

Jeg ønsker tips om hva jeg bør velge. "heldigvis" blir vel neppe dette yamahadiskusjon, da dette er attraktivt tyvobjekt. Jeg antar dette merket da faller bort.

 

Er her mange som velger å kjøpe brukt ? Gode erfaringer med dette ?

 

Har båtbutikker brukte motorer, da med garanti?

 

Jeg skulle gjerne hatt motor snarest, gjerne i morgen, tips og forslag mottas derfor med takk....

Link to post
Share on other sites

Ikke så veeeldig mye å velge i brukt når du skal ha lang stamme. Men det er en 10 Hk Mercury (gjøres lett om til 15 Hk ved å fjerne en plate under forgasser) her på baatplassen https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=1173

 

Evinrude 9,9 med LANG stamme: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=654&page=4

 

Mariner 9,9 (lang stamme): http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=654&page=8

 

Ellers er jo billige nye motorer fra restparti av 2Taktere som tidligere nevnt her, kanskje det beste kjøpet sånn "in the long run".

Link to post
Share on other sites

Ser du utelukker Yamaha p.g.a. stor populæritet blant tyver.

 

Men jeg tror statistikken viser at tyvene ikke gidder å ta 9.9 hestere lenger, det er for lite penger i dem. Kjøp for sikkerhets skyld en som er gammel og skrapete, og evt. mal over dekselet.

 

Yamaha er i alle fall kvalitet innen gamle 9.9 hestere.

Link to post
Share on other sites

Tohatsu lager driftssikre og relativt spreke 9.9 hestere (2-takt), men de er ikke av de mest stillegående akkurat, dersom det skulle være et kriterie.

 

apropos støy, kjenner flere som har Johnson/Suzuki 9.9 4T, vil heller ikke karakterisere disse som spesielt stillegående.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker for tips alle sammen.

 

Jeg fikk litt ledig tid tidligere i dag, og stakk innom bådsenteret her i byen. Fikk meg en motor, av alle ting en Johnsson 9,9 lang stamme.

 

Normalt høres disse ut som en kasse med skruer som ramler rundt, men denne svev utrolig fint jevnt og stille, så jeg tror det skal bli en grei motor for ungene. Svært lettstartet var den også.........

 

Nå kan helgen komme. Skal bli artig å se hvordan motoren er på den båten vi har.........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...