Jump to content

"Snekkepilsen" - praksis og mening om den.

Jens_P

"Snekkepilsen" - din mening  

346 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ingar skrev:
Intr. å se at selv om 30% aldri inntar pilsen, er det kun 10% som vil forby den. Båtfolket er tydeligvis tolerante. :smiley:

Det er kanskje flere slike som meg som ikke drikker pils, men som likevel ikke føler noe sterkt behov for å nekte andre dette :wink: . Drikker egentlig skjelden eller aldri ombord i det hele tatt, føles ikke naturlig for meg når vi er på familietur. Men derfra til å forlange at alle andre skal tenke som meg er vel litt i lengste laget! Problemet til sjøs er vel egentlig ikke mangelen på regler, men mangelen på håndhevelse av de regler som faktisk finnes!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Selv tar jeg meg ofte en lettøl eller to (alternativt 2,8 % svensk mellanøl) på tur når jeg blir lei av kaffe. En skal være bra lett i kroppen eller tungt medisinert for å bli susete av det, dessuten er jeg blitt vant til lettøl siden jeg liker å kombinere en whisky og en øl før maten i helgene og som ankerdram (og sammen med akevitten til jul) - og da blir det litt overkill med vanlig øl. Tar gjerne en munkholm når jeg skal kjøre bil like etterpå. Når det er sagt kan jeg ikke forstå at det skal være noe praktisk, moralsk eller juridisk problem med å ta seg én vanlig pils på en båttur. Varer turen to-tre timer, kan man til og med kjøre bil hjem fra båtplassen med god samvittighet. Så dersom snekkepilsen gjelder kun en flaske/boks skjønner jeg ikke helt utgangspunktet for denne tråden.

Jeg tar gjerne en øl eller eller flere underveis, men det vil alltid være en kontinuerlig vurdering etter forholdene, og det skal også sies at min seilbåt ikke marsjer på mer enn 8 knop for motor og 8-10 for seil (når det blåser). Dessuten er mange av turene flere døgn på åpent hav. Jeg ser ingen problemer med å nye en pils eller tre f.eks på en havseilas hvor det ikke er noe trafikk, fint vær og ting er under full kontroll. Jeg ser det imidlertid som mye mer alvorlig å drikke like mange øl i indre oslofjord på en fin godværsdag som f.eks. i dag når fjorden er stappfull av båter og mange idioter som aldri burde ferdes i båt, edru eller ikke. Promillegrense på 0,8 i båt er mer enn nok og en strengere grense vil bare kriminalisere mange av oss som utviser god sjømannskap og nyter livet på sjøen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...