Jump to content

"Snekkepilsen" - praksis og mening om den.


Jens_P

"Snekkepilsen" - din mening  

346 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

I bakkant av debatten om Promille grense kan det være artig å få en formening om hva medlemmen praktiserer og hva de mener om dette. Begrepet "snekkepils" ble en sentral av den meningsutvekslingen.

 

Utgangspunkt er lovverket og at man holder under grensen på 0,8 promille.

I første spørsmålet definerer jeg tur som transportetappe fra hjemmehavn til mål for turen og mellom ulike mål på turen. Tur til hjemmehavn blir lite relevant da mange av oss skal kjøre bil hjem fra havna.

 

Tar også med en liten om ankerdrammen, litt unyansert da det kan være forskjell på vaner i gjestehavn og uthavn. Spørsmålene er stilt ut fra at en havn er en havn, uansett gejstehavn eller uthavn.

 

Håper jeg har greid å fange opp alle alternativer for spørsmålene og at det ikke er tvetydig.

"Teknisk" må gjerne redigere om noe er dårlig formulert.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Synes dette var en grei "Poll", jeg. :flag:

 

Jeg for min del tar min "snekkepils" på de aller fleste turer og alltid på overnattingsturer. Synes videre at båtfolk bør få gjøre som de vil (innefor lovverket), og reklamerer ikke for alkohol. Grensen på 0,8 er helt grei som den er og en ankerdram tar jeg som regel en eller muligens en til ankeret og en for fortøyningen litt utpå kvelden. :wink: Er vi heldige med folket i nabobåtene vil det kanskje også tas noe for disse ankere og fortøyninger. Da ender det som regel i gitarspill og allsang av gamle Beatleslåter! :cheers:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en av fordelene med snekke og snekke fart. :fishing:

Synes det er helt greit, ikke mye skade en klarer å få til i en snekke på 6 knop så ser ikke noen grunn for ikke å nyte turen i snekka med noen iskalde pils på turen på en ellers så nydelig dag.

Tar gjerne ankerdrammer når enn har "fortøyd for storm". :cheers:

Ser ingen betenkeligheter med dette, har ikke lest om snekker som må ha krane bil for å komme seg på sjø etter et uhell slik vi registrerte i fjor. Men oppfordrer ikke andre å nyte alkohol under gange, det bør de være voksne nokk til å bedømme selv hvor trygg man er på erfaringene sine på sjø. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

For meg dreier dette seg om friheten til sjøs, jeg vil gjerne ha lov til å ta meg en pils underveis. Jeg ønsker derimot ikke å ha lov til å drikke meg helt på bærtur, der jeg må ha hjelp for å komme i land eller fortøye. Jeg vil gjerne ha lov til å ta meg en ankerdram, selv om det faktisk forkommer alt for skjeldent. Jeg vil gjerne ha lov å ha en pose reker og et par pils til avnyting under en rolig slør fra Arendal til Grimstad, der det absolutt eneste formålet med turen er å slappe av og nyte sommerkvelden....

 

Er vi heldige med folket i nabobåtene vil det kanskje også tas noe for disse ankere og fortøyninger. Da ender det som regel i gitarspill og allsang av gamle Beatleslåter! :cheers:

Det høres ut som om du er en båtnabo å ønske velkommen, jeg skal gjerne berike gitarspillet ditt med litt atonal sang, om du skulle finne på og forville deg ned til palmekysten... Etter behørig ankerdram selvfølgelig..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Som normalt er det alternativer som kan synes å mangle.... Jeg vil si at båtens fart er vesentlig, langt farligere å kjøre en jeep i 40knop enn en snekke i 7. Så det burde ha fremkommet av svarene hvilken båt man har.

Det har også vist seg at kombinasjonen av alkohol og mørkekjøring er svært farlig.

 

Eller kanskje pollen bare gjelder de med snekke??

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje pollen bare gjelder de med snekke??
Det handler jo om "snekkepils" og det er et vesentlig poeng :smash: Om spørsmålet hadde vært skjærgårdsjeep i 30 knop ville nok svarene blitt dramatisk forskjellige fra de som er gitt til nå (håper og tror jeg).

 

Det er kjempestor forskjell å futte rundt i snekke i 6-7 knop og frese rundt i 15+ knop. Går det fort så må sansene være like skjerpet som om man kjører bil :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg nyter min snekkepils i daycruiseren min - kjører oftest dagsturer i snekkefart på mellom 4 og 5 knop.

Har som vane å bare nyte snekkepils i kjent farvann.

 

Når jeg er på overnattingstur, og da vil det oftest være i mer eller mindre ukjent farvann, er jeg edru underveis. Da tar jeg fram ankerdrammen etter å ha kommet fram.

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje pollen bare gjelder de med snekke??

Tok utgangspunkt i båt, ikke spesiell type. Er enig i at det med fart burte ha vært med. Begrepet snekkefart har endret seg de siste 25 årene og oppfatningen av hva dette er spriker i dag.

 

Var inne på tanken om spørsmål vedr. hastighet, vær og "føre", motorbåt og seilbåt, seilbåt for motor eller seil, størrelse på båt. Kanskje også et om hva som er kriteriet for å avstå fra den normale snekkepilsen.

 

Syntes det begynte å bli omfattende som det er. Var ute etter hovedtrekkene i "mening om" og "egen praksis". Har også bevisst holdt igjen så det ikke skulle bli kryssforhør og uthenging av noen gruppe.

 

Ser klare tendenser for hva som er holdningene etter 92 svar. Debatten ble jo etter hvert rene skyttegravskrigen og lite konstruktiv. :rolleyes: Venter litt med å kommentere svarene, selv om hovedtendensen er klar allerede.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en båt som ofte legges litt over "snekkefart". Om jeg finner ut at jeg har lyst på en forfriskning underveis, og humør, dagsform, vær og farvannets oversiktlighet tillater en boks pils på tur mot målet, ser jeg ingen grunn til å avstå.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det har noe med fart, ansvar og holdninger å gjøre dette med snekkepilsen.

Ordet snekkepils høres ganske så uskyldig ut, men hvor mange av oss befinner seg i snekkefart hele tiden mens man er underveis?

 

Jeg har en båt i fartsområdet oppunder 20 knop og med våre 5 tonn vil vi gjøre stor skade på det vi måtte treffe. Hvis jeg i tillegg har alkohol i blodet, vil dette komplisere en eventuell utbetaling fra forsikringsselskapet.

 

Hvilke holdninger andre har bryr jeg meg mindre om.

 

Men som jeg har nevnt før, ankersen er selvvskreven ombord i Astor. Og den gleder jeg meg faktisk til.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Merkelig at mens 38 stk aldri nyter snekkepils i spørsmål 1, er det bare 30 som aldri nyter snekkepils i spørsmål 2.

Tallene endrer seg, men tendensen er den samme. Kanskje de bare nyter snekkepils når de fører andres fartøy? Merk at det andre spørsmålet faktisk ikke nevner noe om at du fører fartøyet en gang. En annen ting er at ordet "snekkepils" har litt forskjellig mening hos forskjellige mennesker. Jeg setter et stort skille mellom å drikke alkohol når jeg er underveis, og hva jeg gjør når ankeret er ute eller båten fortøyd.

Link to post
Share on other sites

Båten jeg fører definerer jeg som saktegående, med maks fart på 15 og marsj på 10 knop. Likevel synes jeg det er greit med Munkholm så lenge jeg fører båten. Etter oppankring er det obligatorisk ankerdram, gjerne etterfulgt av rødvin til maten, og deretter mer rødvin for rederinnen og pils for min del.

Link to post
Share on other sites

På tide å tone flagg. :smiley:

 

Hører inn under kategorien "aldri" når det gjelder de 2 første spørsmålene. Årsaken er forholdsvis enkel, båten brukes bare på dagsturer og avsluttes med biltur hjem. Pils på formiddagen smaker meg ikke, pils til maten begynner å bli gambling med biltur ca 3 timer etter.

 

Lettøl fungerer greit til mat for meg. Er nok også påvirket av at de 2 forgående generasjonene brukte dette ombord. (Dengang var ikke bil tema. Båt ble brukt til helgeturer og ferie, trikk var transportmiddelet hjem fra havna.)

 

Hadde jeg feriert i båt hadde jeg antagelig havnet i samme kategori som Astor, dog med mindre og langsomere båt.

Har en gang i ungdommen forsøkt meg som fokkeslask med et par snekkepils innabords, på skrått og gyngende fordekk. Det holdt med den ene gangen, kan ikke anbefales.

 

Satte i gang pollen ut fra diskusjonen om "Promille grense". Stemningen ble nær fanatisk fra begge leire. Syntes det etterhvert så ut som om det å nyte sin snekkepils var et krav for å bli godtatt som "båtfolk", motstandere kunne ikke bli annet enn "folk i båt". :wink:

 

Syne denne pollen og innleggene viser at fornuften råder. Hadde ikke ventet at så mange nøt sin snekkepils, selv om det bare er av og til. Samsvarer ikke med det jeg ser der jeg bruker båt. Kan også ha noe å gjøre med at jeg holder meg til typske familiehavner der barnefamilier på dagstur er i flertall. På den annen side er nok ikke sammensetningen av medlemmene her representative for den totale massen av båteiere. Mistenker at turbåtfolket er i overvekt blant medlemmene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

En pils eller to på en varm sommerdag blir en veldig neppe skjev av, men jeg vil ikke være påvirket når jeg kommer til land (eller andre ganger på sjøen da), er det trangt om plassen har jeg nærver nok som det er, kansje det hadde hjulpet med en pils hva vet jeg :lol:

Hadde en i fjor der jeg styrte på for å komme opp på siden av en liten princess 45 av eldre modell, ble mye greier der men jeg fikk nå satt fast tilslutt, så var det klart for en skvett vin og noen øl. Først da kommer fører av den andre båten ut og sier han skal gå. Jeg likte det dårlig men startet maskinene og la meg litt utenfor, han gikk og det var påtide å gjenta "suksessen" med å legge til. Det var tydelig at selvtilliten var steget litt for det gikk ikke mange sekundene før båten igjen var fortøyd opp til han innefor princessen, moralen er? Ja, nei, vetta honen jeg :blush: Fikk skryt av mannskapet og alt, virker den der ølen ja....

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg blir faktisk tilbudt øl av vokse folk ganske ofte når jeg ligger i "havner" med båten. :nono:

Men som tipp oldebarn av grunnlegeren til Norges totalavholdsforening må jeg nok takke nei. (Dessuten er jeg ikke gammel nok :wink: )

Derrimot takket jeg ja til et glass kald melk til frokosten av en kar i morges :flag:

 

Kansje ingen tvil om hva jeg har stemt heller da.. :smash::lol:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det fleste som seiler opplever vel det upraktiske og til tider farlige i ølsløvheten. Når en må fram på et vått dekk, gjøre en rask vurdering ved vindskift i trange farvann o.l. Uten at jeg nødvendigvis vil avstå fra en kald pils i en lett solslør utenfor Tromøya. Det handler vel mest om å bruke sundt bondevett til sjøs :flag:

Link to post
Share on other sites

...

Det handler vel mest om å bruke sundt bondevett til sjøs :flag:

 

Bondevett?? :confused: Finnes det Sjøbønder? :lol:

På den andre siden blir det kanskje litt feil å si at man skal bruke sunt sjøsamevett :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Siden betegnelsen snekkepils ble benyttet, regnet jeg med at det var snakk om pils som ble drukket i snekkefart..

 

Jeg har helplaner, men svarte som om jeg hadde snekke. Har faktisk ikke vært over 10 knop heller hittil i år. Har endelig greid å finne roen og gleden ved å seile rolig avsted i sakte fart.

 

Synes forøvrig baatplassens medlemmer har svart "fornuftig." :yesnod:

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Intr. å se at selv om 30% aldri inntar pilsen, er det kun 10% som vil forby den. Båtfolket er tydeligvis tolerante. :smiley:

Ja, men dette er jo ikke et spørsmål om å være avholds eller ikke! For egen del er jeg glad i en pils, men aldri (....vel, nesten aldri) når jeg fører båt!

 

Redigert: avhilds -> avholds, da avhilds meg bekjent ikke er gangbart i det norske språk.

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...