Jump to content

Wing 14, noen som kjenner denne?


ELISE 1

Recommended Posts

Hei alle båtvenner :flag:

 

Guttungen kjøpte båt i går. Det er en eldre Wing 14 med 40 hesters yamaha 82 mod. Er det noen som vet litt om denne? Motor har noen ulyder i udervannshus :rolleyes: noen tips om hva det kan være???

Han er akkurat fylt 15. Spørsmål: Hvordan vil denne gå med en 9,9/15 hk motor?

Vet at forrige eier dro vannski med 20 hester opå denne tidligere.

40 hesteren er tenkt å overhale til vinter.

Ble større båt enn han hadde tenkt, men det var ett skikkelig varp. 6 høvdinger for båt, henger og motor.

 

Anja

Hanto 24

Link to post
Share on other sites

Høres ut til at gearet på motoren trenger ettersyn, du kan jo evt tappe av olje for å se tilstanden på den. Skal helst ikke være full av vann og metallbiter... :)

 

Mener det var en slik Wing m/ 9.9/15 avertert på finn tidligere iår, med lite vekt i båten vil jeg tro den skulle plane greit...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Wingen ble bygget av Reidar Lohne på Brua på Nøtterøy.

Det var tre versjoner av den. Helt åpen båt, båt med styrekonsoll og båt med dekk, vindskjerm og to seterader.

OK båt, men har en liten designflause i bunnen helt akterut. Bunnen i sidene mot akterskipet er løftet litt. Intensjonen var som vanlig god. At båten skulle ri på det lille som var igjen av bunnen i høyere hastigheter for å minske våt overflate.

Det som skjer er at når den planer opp så løfter den baugen, senterdelen av bunnen synker igjennom, de løftede delene av akterspeilet treffer vannet og båten stuper fremover, for så å løfte baugen igjen. Den "hoppende" gangen er typisk for Wingen. Sparkler du igjen disse områdene akterut så er det en fin båt.

Mest vanlig på Wingen var 35 hk, men jeg har også sett den med både 50 og 60. Den er riktig godt bygget.

Link to post
Share on other sites

 

 


Skal helst ikke være full av vann og metallbiter... :)


Skal sjekke i ettermiddag, forrige eier hørte en hvinende lyd og stoppet umiddelbart, motor går lett rundt

båt med dekk, vindskjerm og to seterader.

Det er denne modellen, den er lett og ikke noe ekstra vekt i den, forrige eier trodde den ville plane å gå greit med en 15 hester

Hanto 24

Link to post
Share on other sites

Egentlig ikke.

Intensjonen var å minske våt overflate ved høyere hastigheter.

Wingen er relativt smal og går eksemplarisk opp gjennom hele fartsregistret helt til den planer helt opp og begynner å løfte baugen. Da faller denne "hælen" igjennom og de løftede delene av bunnen treffer vannet som to digre flaps og sender båten på trynet,

Link to post
Share on other sites

Det var da et veldig godt kjøp :smiley:

Har du noen bilder av denne båten da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei, trenger litt hjelp.

Motor er mest sannsynlig skjært seg, er det noen som vet ca verdi på denne da? som en delemotor. Det var en innom meg i går som mente at det var å hone sylindere og bytte stempelringer? Vet ikke jeg?

Skal selges hvertfall, så hadde vært fint om noen kunne gitt ett tips om reel pris jeg kan få for denne. :seeya:

Hanto 24

Link to post
Share on other sites

Heisann.

Hvis svinghjulet går rundt, er det ikke sikkert at motoren er skjært... Jeg hadde iværtfall prøvd å få start på den, hvis svinghjulet går rundt! Er motoren skjært så blir det nok mange timer, uten mye fortjeneste,så det beste er nok å selge som delemotor.. Er den skjært har den en verdi på rundt 3000,-.. Er vel en tidig 80-talls uten elstart dette?

 

Winrace12

Link to post
Share on other sites

Vil tro den har den skjært seg pga vanninntrengning. Det skal være ille før det går så langt, lagere vil sannsynligvis også være historie og reparasjon ikke lønnsomt. Iallfall ikke hvis det skal gjøres på verksted.
Yamaha's 20-40 hk fra 80-tallet er over gjennomsnittlig utsatt for dette.

Hvis gearhuset også har skader, ref. første posting, er jeg redd at verdien er tilnærmet null.

Link to post
Share on other sites

Er usikker på årsak, men har fått noen tips om at på første turen i år ble det "glemt" olje i bensinen. :sad:

 

 

 

Er den skjært har den en verdi på rundt 3000,-.. Er vel en tidig 80-talls uten elstart dette?

Winrace12


Den er nok skjært ja :sad: 82 mod uten elstart.


 

Hanto 24

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...