Jump to content

Forsikring under transport


Gudrun

Recommended Posts

Oppfatter deg dithen at båten er så stor at du ikke frakter den selv. Du bør sjekke med transportøren. Vanligvis har profesjonelle aktører som driver i transportnæring, en forsikring for godset de frakter. Jeg fikk min båt fraktet på lastebil fra Østlandet til Sunnmøre nå nylig, og transportfirmaet sa at eventuelle skader under transporten var dekket av deres forsikring. Du skal altså få den fraktet på et skip, antagelig gjelder det samme for skipstransportører, men spør rederiet.

 

Hvis du selv frakter båten, f.eks. på egen båthenger, gjelder vanligvis den vanlige private båtforsikringen, men man bør kontakte forsikringsselskapet på forhånd for sikkerhets skyld.

 

Ved kjøp og salg er det også viktig å avtale helt klart fra hvilket tidspunkt selgers båtforsikring opphører, og kjøpers båtforsikring inntrer. Dette bør skje på samme dag, slik at ikke "gråsoner" opptrer.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Transportøren har normalt ALDRI forsikring for ting de transporterer.

 

De har bare en ansvarsforsikring, ofte kalt godsansvarsforsikring.

 

 

Sørg derfor alltid for at den som eier det transporterte objekt, har egen forsikring.

 

 

Er dette en båtforsikring, har de fleste forsikringsselskaper i Norge, transport inkludert.

 

 

Er man i tvil, tar en bare en telefon til sitt forsikringsselskap og forespør om transport er inkludert

 

 

Prangel

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsikret båten hos Gjensidige. Før transport av båten fra Bergen til Østlandet, sjekket jeg dette og det viste seg at forskikringen også dekket transport på vei og til vanns (dvs. på større fraktbåt).

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...