Jump to content

Triax UFO TV antenne virker ikke


Atco

Recommended Posts

Kjøpte meg en UFO i fjor, monterte den men fikk den ikke til å virke. Fordi sommeren ble så fin så ble det ikke noe savn, men jeg har nå sett litt på den igjen. Problemet er at jeg får ikke inn noen ting, og får ikke noe lys i diodene på hverken antenne eller forsterker.

Jeg er 100 % sikker på at jeg har 12 volt inn i boksen og lurer på om noen vet om det går an å måle seg frem for å se om forsterkeren er defekt. Meg bekjent så skal det gå noe strøm (men hvor mye? ) opp til antennen (i alle fall for å få lys i dioden....) men når jeg måler i antenne pluggen så finner jeg ingen spenning. Det som er litt interessant er at jeg fant forleden ut at jeg har hatt et problem med blandingen av TV på 220V fra landstrøm, og båtens 12V anlegg. Dette så jeg når jeg plugget antenneledningen inn i TV'en, da gnistret det, og det ble tydlig et spenningsfall i 12V. Selv om jeg ikke så på TV i fjor, så har allikevel TV antennen stått i (vi har brukt TV'n til å se litt DVD) også med landstrøm. Dette forklarer sannsynligvis hvorfor jeg hadde en merkelig stor tæring på anoder (2 anoder på roret av metall tæret helt bort) Jeg har nå kjøpt en galvanisk skilleplugg som fjernet problemet (ingen gnister), men lurer på om forsterkeren kan ha tatt skade av dette. Alle antenneledninger er sjekket ok, med foreskrevne lengder på avisolert leder etc.

Noen som har noen ideer her?

 

P.S: Har sjekket i erfaringsdatabasen uten å finne noen med samme problem...

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Det kan være at du har hatt/har problem med overspenning ut fra LCD - TV ?

Det oppstår relativt høy spenning mellom jord (-12V) og antennen, som igjen tar knekken på

forsterker/spenningsforsyningen til antennen. Det som kan avverge dette er en antenneisolasjons-transformator av denne typen.

 

Nå skal det sies at jeg hadde samme type antenne og overspenning i forrige båt, uten ar forsterker/antennen røyk.

Den gangen ante jeg ikke hvor det kom fra, men det var sannsynligvis TV'et.

 

Nå har jeg anskaffet nevnte trafo som jeg bruker både her hjemme og ombord i nye båten.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det kan være at du har hatt/har problem med overspenning ut fra LCD - TV ?

Det oppstår relativt høy spenning mellom jord (-12V) og antennen, som igjen tar knekken på

forsterker/spenningsforsyningen til antennen. Det som kan avverge dette er en antenneisolasjons-transformator av denne typen.

 

Ja det er det som er teorien min også. Det var helt klart en overspenning ut fra LCD TV'n når jeg hadde den i landstrøm, det gnistret ordentlig.. Jeg har som sagt kjøpt en tilsvarende trafo ledning på Elkjøp, og ingen mere gnister, så det virket tydeligvis. Men er det noen som vet om det skal komme 12V ut i fra antenneforsterkeren til antennen?

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Men er det noen som vet om det skal komme 12V ut i fra antenneforsterkeren til antennen?

jag har en sådan triax

 

om det er 12V eller ikke...men spenning er det ! Triaxens antennförsterkere sitter i antennen o får strömmen

via koaxen........sen sender den ned antennsignalen i samme koax.....den grå boxen nere i båten filtrer bort

strömmen o sender ut bare antennsignalen vidare til TV o Radio......

 

jag var lite oförsiktig o fikk en kortslutning i koaxskjöten vid mastfoten vlket gjorde att noen "transistor/diode ett eller

annet brann i boxen" o så slutet den o virke......

 

har du en relativt ny Triax så sitter det en glassikkring i den grå boxen.....

 

kjöpte ny box, kostade runt 200kr (med sikkring) o sen virker allt igen

 

mitt tips er därför kolla koaxkabeln så att du ikke har 'kortis' der !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Gunga, men jeg er nå i ferd med å gi opp hele Triax......

I dag prøvde jeg med en helt ny antenne og boks, men det vil bare ikke virke.... Jeg har sjekket at det ikke er noen kortslutninger, og jeg har med Ohm meter sjekket at alle koakskabler er i orden, dvs. forbindelse i hver ende av den indre antenne ledningen, samt forbindelse i hver ende på "jord" , og ingen forbindelser mellom jord og antenneledning. Allt er avisolert og montert i.h.h.t anvisning. Den eneste teori jeg har er at antennen ikke liker TV'en min som er en Matsui LCD skjerm for 12V, som blir drevet med et 230-12 V adapter.

Et spørsmål: Siden installasjonsveiledningen beskriver at strømboksen skal kobles rett til 12V, uten noen bryter, vil den stå på hele tiden dvs lys i diodene, eller tennes disse kun når TV slåes på? Hvis sistnevnte...hvordan senser antennen at TV er på?

Redigert av Atco (see edit history)

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

min strøm til tv og antenne er koblet på en bryter på dashbordet, tror ikke det er noe som senser at tv er av eller på......

gamle båten måtte jeg koble ut manuelt og det var slitsomt

husk at disse flatskjermene er av betydningsfull brannfare uten denne "dingsen" på antenneleddning enten det er hjemme eller på båten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...