Jump to content

Mercury 75 hk 4-t 2002 fusker kraftig under belastning


Mercury_

Recommended Posts

Motoren er en Mercury 75 hk 4-takter 2002 modell.

 

Har nylig kjøpt den, og den har virket fint etpar turer. Har hendt at jeg har hørt et og annet fusk i motoren. Og det hendte at den stoppet på tomgang. Men var ellers helt fin. Så plutselig etter en tur når jeg slo av gassen så stoppet den, og fekk en merkelig lyd (nesten så den ikke fikk drivstoff). Den startet med en gang. Men jeg fikk ikke turtall på den. Når gassen var på topp, var det en slags hakkelyd (ikke bankelyd eller noe sånt). Og konstant feil turtall hele tiden. Dvs at den ikke jukser. Men når jeg slo den i fri, så stoppet den med en gang.

 

Så begynte jeg å ta av filteret på tanken, her var det litt vann, men jeg trodde det skulle bli samlet opp i filteret. Så har jeg skiftet pluggene, og drivstoffilteret i motoren. Så har jeg tatt ut de 4 dreneringsskruene på forgasseren. Her rant det mye bensin ut. Ellers så de rene ut, og jeg satte de inn igjen, men motoren er fortsatt lik. Veldig startvillig, men sviver ikke rent. I utakt på en måte. Når den er i fri, og jeg bruker gass-hendelen, får jeg mye mer turtall en hvis giren er tilkoplet. Har også prøvd med helt ren ekstern bensinkanne. Men sviver helt likt for det. Er det noen som vet hva mer jeg kan feilsøke på, eventuelt hva dette kan være?

 

Takker for svar!

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hadde tilsvarende symptomer på min påhenger, riktignok en 2 takter, 25 hk evinrude.

 

grunnen til at den ikke bakket / tålte belastning på lave turtall var at tennings tidspunktet var feil. Det er på min motor en liten skive som stiller tenningstidspunktet og skubber litt på gasshendelen på forgasseren samtidig. Denne var ute av stilling.

 

Så var blandingen helt riv rav ruskende gal, dette er i veldig mange tilfeller skitt i forgasseren, hos meg en manglende pakning (!!?). Tror de fleste anbefaler en forgasserdemontering/rens/montering. Jeg er ingen motormann, men fikk det til på en times tid. Kjøpte et kit fra Ravns garage - enkelt og greit.

 

Feil i blandingen hos meg destruerte pluggene ganske effektivt så jeg fikk et tredje problem å finne ut av, men det funker veldig bra nå.

Redigert av andersm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ett hett tips fra meg er å rengjøre forgasseren med trykkluft.

Hadde samme symptomer på min motor, en Johnson 20hk.

Skrudde ut justeringsskruen i forkant av forgasseren, det er viktig å telle antall omdreininger tilbake før man skrur den ut.

Og blåste inn frisk fjelluft direkte fra kompressor.

 

Vips, så går den som snus... :smiley:

 

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Her har du et bilde av forgasseren :smiley:

 

carb_1.jpg

 

Ser ut til at du må demontere forgasserne for å få rengjort disse skikkelig, de dysene som det foreslås rengjøring av sitter inne i forgasseren.

carb_2.jpg

 

Siden dette er en såpass ny motor kunne det vært en god ide å ta den med til et merke verksted, kan nesten høres ut som om det er en eller annen form for sikkerhets mekanisme som slår inn pga motor feil ( kan dog vær så enkelt som litt irr på en ledning, eller en defekt temp sensor )

 

Men hva vet vel jeg :smiley:, motoren er 15 år for ny for meg...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hadde nettop en som var å så på motoren. Han hadde ikke greie på nye motorer, men det kunne virke som den bare svev på 3 eller mindre sylindre. Kanskje det er derfor den ikke sviver så godt på tomgang. Men at jeg greier å få et ganske høyt turtall når den er i fri. Da er det vel noe galt me forgasseren eller noe da. Jeg kan kanskje prøve å ta ut de nye pluggene å se om alle 4 er blitt svarte?? Vil jeg se noe da?

Link to post
Share on other sites

Start motoren, ta av en plugghette om gangen ( med en godt isolert tang :yesnod: ), endrer motoren gange ?? turtallet skal synke litt .

En annen mulighet er å koble til ei tennings lampe,koble den innpå hver enkelt ledning, null blink = null gnist .

 

Et bilde av pluggene kan sikkert også hjelpe folk her til å stille en diagnose .

Merk isåfall hvert enkelt bilde med sylinder nummer.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Motoren er en Mercury 75 hk 4-takter 2002 modell.

 

Har nylig kjøpt den, og den har virket fint etpar turer. Har hendt at jeg har hørt et og annet fusk i motoren. Og det hendte at den stoppet på tomgang.

 

Kjøpt privat eller fra forhandler? Hvis du har hatt problemet helt siden du fikk den ,så ville jeg kanskje tatt det opp med de du kjøpte den av.

 

Vært i kontakt med forhandler da? Muligens mindre bryderi å få den inn på ettersyn enn å drive å feilsøke selv...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt den privat :/ Og den har fungert utmerket i etpar timer, men dette skjedde helt plutselig rett etter jeg hadde senket farten inn til kaien. Da hørte jeg en merkelig lyd fra motoren og fikk ikke gass på den. I tillegg stoppet den hele tiden på tomgang Har vært i kontakt med merkeverksted men de hadde så mye å gjøre for tiden. Så må prøve litt selv først. Skal prøve å ta plugg for plugg neste gang jeg feilsøker.

Link to post
Share on other sites

Har hatt motoren inne på et båtverksted for å rense forgasserne. Disse var helt rene. Så det betyr vel at det er elektrisk da? Men...

 

Snakket med en på et merkeverksted, og han tvilte på at det var elektrisk. Han bad mekanikerene som jobber med båten nå sjekke bensinpumpa, om det kan være brist i slanger eller noe i den, slik at den får falsk luft....

Link to post
Share on other sites

Snakket med en på et merkeverksted, og han tvilte på at det var elektrisk. Han bad mekanikerene som jobber med båten nå sjekke bensinpumpa, om det kan være brist i slanger eller noe i den, slik at den får falsk luft....

 

 

Hei, hadde noe tilsvarende problem på min Mercury 115 Optimax. Fant tilslutt ut at bensinslangen fra tanken til blæra manglet slangeklemme. (skjøtestykke) Tok dette opp med forhandler, som mente at den fikk falsk luft og derfor fusket.

Har ikke hatt noe problem siden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

HÅPER FØLGENDE KAN GI SVAR PÅ HVORFOR MOTOREN IKKE FÅR TURTALL:

 

Idag mens motoren svev, dro jeg ut pluggene, en for en. Den stoppet på plugg 1 og 4. Men ikke på 2 og 3 (dvs de i midten). Disse går til samme coil (hvis det er det det heter her). Når jeg tok ut pluggene, var de ikke brukte. Bare veldig oljete. De andre som motoren sviver på var sotete...

 

Sier dette dere noe???

Link to post
Share on other sites

Tyder vel på at du ikke har gnist på 2 og 3. Da er det vel enten coilen eller tenningsmodulen som fjusker. Du kan kanskje bytte om på coilene og se om feilen fortsatt er på 2 og 3 eller om den nå har flyttet seg til 1 og 4. Men først sjekker du alle ledninger, om noe er løse eller irrede etc.

Link to post
Share on other sites

Oi, så flott å se at andre har samme trøbbel som meg. Har en Mariner 60 Hk 4takt EFI som "kveles" under belastning, men går helt i taket på turtallsperren i fri. Har snakket med Merkeverksted. De sier: alt elektrisk etter coil kan være gåent. Samt stator. Er det noe i dette?

 

Spent på løsningen for deg til slutt, kanskje jeg skal forsøke det samme som deg.

Sjekket forgasser, filter, slanger, bensin, alt ok. Gjenstår å sjekke plugger/tenning/coli...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...