Jump to content

Mye røyk fra BMC 1,5 Captain


Baatmannen

Recommended Posts

Hei!

 

Har en BMC 1,5 Captain fra 1981.

Denne synes jeg ryker en del. Spesielt ved oppstart. Da kommer det bra med hvit/grå røyk. Når motor er varm roer det seg en god del og røyken ser da mer blåaktig ut. Ingen startproblemer på motor. På kald motor må jeg gløde i 20-30 sek., og da kommer den greit etter et par varv. På varm motor fyrer den med en gang uten gløding. På kald motor kommer det også bittelitt diesel ut i kjølevannet.

Har lest om et par tilfeller av dette her på BP. Da var det dieselpumpa som sto 1 tann feil i registeret.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30848

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4028

 

Kan det være samme problem?

Dieselfilter er byttet for 2 uker siden. Det gamle så rent og pent ut.

Ingen vann i olja.

Kjøleveska ser ren ut.

 

Her er et bilde når motor går på litt mer enn tomgang på kald motor:

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10596/dsc00138.jpg

 

...og her på varm motor på tomgang:

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10596/dsc00140.jpg

 

Synes også motor går litt ujevnt på tomgang.

Det er ikke noe stort problem dette her. Bare irriterende for de som ligger ved siden av meg når jeg fyrer opp kald motor og røyklegger hele skuta ved siden av.

Noen som vet om det medfører mye arbeid å løsne på dieselpumpa og flytte den 1 tann på denne motoren?

Er rimelig praktisk anlagt, men når det kommer til dieselpumper er jeg rimelig blank.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke dette ser så ille ut jeg! Min Ford ryker betydelig mer, selv om den heller ikke er helt i perleform.

 

Angående register: Har det nettopp vært skiftet reim/kjede på denne, siden du mistenker at den står så mye som en hel tann feil? Hvis ikke vil jeg tro at en liten justering ved å vri på selve pumpa en mm eller to vil gjøre jobben. Registeret hopper ikke over en tann sånt helt av seg selv, med mindre det er unormalt slakt eller utslitte drev. Så om det er feil, vil det som regel være på grunn av at det er satt på feil!

 

Ellers kan det jo skyldes dårlig spredning eller feil åpningstrykk på dysene også, har du sjekket dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Etter at jeg rengjorde luftfilteret på vår Yanmar 3GMD er det nesten ikke noe røyk lenger, kan jo hende dette kan hjelpe hos deg også (?)

 

Er ingen motorekspert når det gjelder disse dieselene, men hva brukes luftfilter til når motoren er vannavkjølt? :blush:

Har ikke lokalisert noe luftfilter på min motor.

 

Mvh Baatmannen

Link to post
Share on other sites

Alle motorer har da luftfilter. Om det være seg diesel/bensin i bil eller båt. Har aldri hørt om en maskin som går uten luft (og litt kjærlighet da :rolleyes: )

En diesel motor skal ha overskudd av luft kontra brennstoff, og da sier det seg jo selv at et møkkete filter vil "bremse" ren luft, og motorern vil gå dårlig.

 

 

Her, inne i rødt felt, finner du luftintaket til Yanmar 3GMD, inne i huset sitter luftfilteret.

 

Hanto%20004.jpg

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei,

 

røyken din er ganske normal, etter å ha sett på begge bildene. Det er akkurat samme på min.

Den ryker kanskje litt blått, noe som kan skyldes at ventilhettene av gummi er morkne. (bruker den olje)

 

Ellers kunne jeg også ønske meg mindre røyk på min, men samme type motor jeg har sett ryker like mye/lite.

 

du kan evt. forsøke å vri dieselpumpa 5 mm med klokka (står en pil på pumpa som viser rotasjon). Kanskje må du bøye litt på dieselrørene for å få de på plass etterpå (går fint med hendene).

 

Hvis det ikke er mulig å justere på denne måten finnes det et drev innenfor som du kan ta ut og flytte 1 hakk, men helst ikke gjør dette da den kan falle inni motoren og ned i bunnpanna. Får komme tilbake tilbake til det hvis det blir nødvendig.

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei,

 

røyken din er ganske normal, etter å ha sett på begge bildene. Det er akkurat samme på min.

Den ryker kanskje litt blått, noe som kan skyldes at ventilhettene av gummi er morkne. (bruker den olje)

 

Ellers kunne jeg også ønske meg mindre røyk på min, men samme type motor jeg har sett ryker like mye/lite.

 

du kan evt. forsøke å vri dieselpumpa 5 mm med klokka (står en pil på pumpa som viser rotasjon). Kanskje må du bøye litt på dieselrørene for å få de på plass etterpå (går fint med hendene).

 

Hvis det ikke er mulig å justere på denne måten finnes det et drev innenfor som du kan ta ut og flytte 1 hakk, men helst ikke gjør dette da den kan falle inni motoren og ned i bunnpanna. Får komme tilbake tilbake til det hvis det blir nødvendig.

 

Jon

 

Heisann!

Slår meg (kanskje) til ro med dette. Synes bare at det er voldsomt med røyk når jeg fyrer opp. På den annen side så er dette litt av sjarmen på disse gamle dieselmotorene, eller....?. Når Janoho sier hans + en annen lik motor ryker like mye så føler jeg meg tryggere.

Tror ikke jeg gjør noen store inngrep på motoren nå. Kan forsøke å vri pumpa litt og se om dette hjelper.

Ble bare litt rar i maska da nabobåten fyrte opp sin 22 år gamle Yanmar. Kald motor som fyrte med en gang han vred om nøkkelen uten gløding. Stillegående og ikke antydning til røyk.

Skummgummi-filteret du nevner er kanskje ingen vits i å bytte? Har du gjort dette på din motor?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Den hvite røyken når du starter opp er vel nesten umulig å bli kvitt tror jeg. Men det går nok å få den justert så den ryker litt mindre på varm motor, uansett så er det ikke noen big deal, motoren trives godt tror jeg.

 

 

såvidt jeg vet er det ikke skumgummi filter på bmc'en, bare et gitter foran luftinntaket.

Husker også yanmar'en på forrige båten, en suveren motoren egentlig. Men siden den var 2 sylindret vibrerte den mye på spesielle turtall, det kunne gi litt risting i båten.

 

Det er vel som du sier at med gammelmotor så blir det litt ekstra støy og røyk ofte, vurderer selv å kjøpe en ny motor, en Sabb-iveco fra sabb i Bergen. Det blir vel en 40 eller 60 hk, morro med litt ekstra fart :flag:

 

Båten trives jeg veldig bra med ellers, derfor har jeg ikke lyst til å bytte ennå :-)

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...