Comfort Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Båten er en Comfort 32. Hvordan er dette mulig? Begynner så smått å lure på om blykjølen og vannet som ligger i kjølsvinet danner et batteri.. Jeg måler litt over 1 volt. Men det er tydelig at det er et problem andre steder i båten og, når batteriene er tilkoblet (to serie koblet til forbruk og et 12 V til start). Uten at hovedstrøm bryteren er slått på måler jeg batteri spenninga mellom boltene i blykjølen og mastfoten, når jeg slår på hovedbryteren måler jeg det samme som når batteriene er frakoblet. Det er ikke så mye amp at en prøvelampe lyser i noen av tifellene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kildal Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Hvilket instrument bruker du ? ,har vert borti at noen "Billige" instrument viser spenning i "lufta" også. Ole (snart ferdig med Riviera 925 byggesett) Quote Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Jeg har ofte vert ute for at hovedbryter "lekker", den kan da lede strøm selv når den er avslått. Tror jeg ville startet den med feilsøkingen. Du kan jo koble ledningen fra hovedbryter som et forsøk. Skade på isolasjonen på en ledning er ikke alltid så lett å finne, men det kan være en årsak til den spenningen du måler på boltene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Comfort Posted June 9, 2007 Author Share Posted June 9, 2007 Har brukt tre forskjellige multimetre, alle viser det samme.. syns det er veldig rart at det står spenning i båten selv om alle batteriene er koblet fra? har sjekket hovedstrømsbryteren, den var fin ikke noe irr og god kontakt der det skal vere kontakt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Når batteriene er frakoblet komplett kan man ikke måle denne spenningen. Altså må det være noe annet. Hvor mange Volt måler du presis? Forresten er det helt vanlig at man måler spenninger mellom f.eks. mast, andre deler og kjølen. Dette er pga potensialforskjellen. Man kan stoppe det som på hus: skaff forbindelse mellom alt med minst 10mm² kabel. Det eneste du må ta være på er i så fall at du har godt sink ute på båten, hvis den ligger på saltvann, slik at ikke uteliggende deler blir spist opp. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Comfort Posted June 10, 2007 Author Share Posted June 10, 2007 Takker for svar. Jeg målte 1,08 Volt, kan jeg evt. bruke kjølen som felles jordingspunkt? Jeg får ta en runde og strekke ledning.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 (edited) Jeg målte 1,08 Volt, kan jeg evt. bruke kjølen som felles jordingspunkt? Dette er kun forskjellen mellom bly og (antakeligvis) aluminiummasten du har (spenningsrekken av forskjellige metall.) Måler du fra annen stedt til kjølen da får du en annen resultat igjen. Ja, du kan bruke f.eks. kjølen som fellesjording. Men først ville jeg sjekke om det finnes overhodet behov for det. Dette ville være tilfelle hvis du oppdager korrosjon, f.eks. mellom kjøl og mast der den står på. Men feil er det ikke med utjevning av alle potensialer. Men husk: alt spenning forplanter seg vidre. Så må du være obs at siste delen som finnes i spenningsrekkefølgen er sink i vannet. Ellers blir andre deler spist opp (f.eks. ror, propell, propellhylse og aksel, skroggjennomføringer osv.) Unntak finnes på alu-skroger, der gjelder bare isolering uansett og spesielle anoder. Det finnes noen spesialister her på forumet også. Bare vent, innspill kommer helt sikkert om bare en liten stund. Ønsker en fin sommer. Jørg Edited June 10, 2007 by Joerg Becker (see edit history) Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Har du også hovedstrømbryter på minussiden av batteriene, slik at disse er totalt frakoblet både for pluss og minus? Dersom du har dette montert (de fleste har nok ikke hovedtrømbryter på minussiden), ville jeg starte med å måle motstanden mellom tilkoblingspunktene på hovedstrømbryterne for å forsikre meg om at det ikke er noen svak strømgjennomgang selv når disse er frakoblet. Ellers er det mange ledninger og mye utstyr i de fleste båter, og det skal ikke mye irr til i en skroggjennomføring (for lanternelys o.a.) før det kan oppstå krypstrøm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.