Jump to content

Kenyon kokeapparat, hvordan dette skal rengjøres/vedlikeholdes ?


Vebkol1

Recommended Posts

Hei båtfolk

 

Jeg kjøpte brukt Bavaria 37 sport med KENYON 436 alko/strøm kokeapparat i mai.

Et av blussene ikke virker ordentlig, det brenne en liten stund, for så å slukke.

Når jeg fyller det opp med rødsprit brenner det uten særlig futt en liten stund, for så å slukne.

- Virker som om det hav vært manglende vedlikehold.. :nono:

- Er det noen som vet om hvordan dette skal rengjøres/vedlikeholdes ?

Link to post
Share on other sites

Etter en tid og særlig da jeg leste på linken om 120V så hørtes dette allikevel kjent ut. Og riktig: et søk fikk frem et emne som har nokså sikkert med samme komfyr å gjøre: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=9420. Kanskje du finner noe der? Uansett - jeg har selv origo (uten strøm) og der kreves ingen vedlikehold jeg vet om (eller jeg vedlikeholder ubevist).

Link to post
Share on other sites

Forutsetter at Kenyon=Origo:

 

Det eneste jeg kan tenke meg er at noen har fyllt feil brensel i beholderne som ikke lar seg fjerne igjen. I såfall er det vel bare å kjøpe ny brenselbeholder for noen hundrelapper (såfrem Kenyon-beholder er kompatibel med Origo-beholder)

Link to post
Share on other sites

Fortsetter å gå ut fra at Kenyon og Origo er teknisk sett identiske.

 

Hva med lufttilgangen? Er lufteåpningene tettet igjen på den ene siden?

 

Bytt brenselbeholder høyre bluss <---> venstre bluss. Flytter (d)effekten seg da også? Hvis ja - kjøp ny brenselbeholder, hvis nei - :confused:

Link to post
Share on other sites

Har samme apparatet som deg, og har fått beskjed om at det skal benyttes Fin Fyr eller lignende i denne, og ikke rødsprit. Så vidt jeg vet er prinsippet at spriten varemer opp dysene, slik at det brenner fra disse etterhvert. Det skal også ligge en filtbit i brenneren, og brenneren fylles opp med sprit i påfyllingshullet til høyre på brennerene. Dette ser du når du fjerner platen i apparatet. Det skal følge med en egen flaske til påfylling slik at du får riktig mengde sprit i brenneren.

 

Vet ikke om dette hjalp noe, men bytte av sprit, og nok sprit i tankene kan være verdt et forsøk. Lykke til.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

...det skal benyttes Fin Fyr eller lignende i denne, og ikke rødsprit....

forskjellen er nok ikke særlig relevant her i og med at effekten ligger et sted i mekanikken. Hadde det vært brenselet så ville jo være effekten den samme på begge bluss.

 

Da ville jeg bare lete videre i retning "dårlig lufttilførsel" - ellers :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Har samme apparatet og måtte prøve meg litt fram før jeg fant ut av det. Du passer på å ha nok sprit i midten slik at forvarmingen kommer skikkelig i gang?? Har du for lite, slunker det. Det er først når du får skikkelig varme der at blussene rundt begynner å brenne. Prinsippet er slik jeg forstår det, at flammen i midten varmer opp kammeret rundt slik at spriten i hovedkammeret fordamper og brenner i dysene.

 

Og du har selvsagt fylt sprit i hovedtanken med påfylling under risten.. ??(måtte bare spørre for å være sikker).

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei, løfter og låner denne litt.

Har Kenyon apparat selv og håper på noen konkrete tips om det finnes noen fler.

Det mysser jo av Bavaria båter med dette apparatet installert.

Jeg har ikke fått det til å funke selv etter endel testing.

 

Fått tips om å bruke rødsprit i midten fordi det visstnok skulle bli varmere.

Bruker halvfulle beholdere med fin fyr ellers.

Det funker lenge nok til at trykket i beholder øker og dysehull i ring antenner.

Det tar seg aldri opp men slukker etter ca 3 minutter.

 

Virker som det ikke er nok luft og at det kveles, innbiller meg at det brenner lenger hvis jeg blåser forsiktig på flammen.

Eneste jeg ikke harr fått sjekket er om selve korken og tanken er tett. Det har kanskje noe å si på trykket/gass strømmen ut av hullene. Likevel, det burde ikke bli like dårlig på begge blussene.

 

En kompis ga opp og heiv det over rekka og fikk seg ett rent sprit apparat (Origo)

Jeg nekter å tru at det skal være så dårlig i utgangspunktet og synes det fortjener en sjanse til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...