Jump to content

BMW D636, henger turboen?


asunde

Recommended Posts

Var endelig utpå for første gang i år, og fikk bare 2200 omdreininger på motor, BMW D636 maks turtall 3800.

 

Normalt hører jeg turbo begynner å levere overtrykk på 2000-2200 omdreininger og i dag kunne jeg ikke høre den lyden fra Turbo.

 

I nøytral får jeg noe høyere turtall, men det er tydelig at noe holder igjen.

 

Tok av luftfiler slik at jeg kom til turbo skovl på innsug siden og det var bare mulig å bevege skovl 1mm frem og tilbake, hørtes ut og kjentes som noe stoppet skovlen.

 

Turboen skal selvfølgelig kunne snues fritt rundt?

Noen som har noen forslag..

 

Regner med jeg tar av eksosen og ser hvordan den skovlen ser ut og om der er koks eller rust der som stopper skovlen.

Link to post
Share on other sites

sett en nøkkel på låseskrue turbo og dra forsiktig rundt til den roterer fritt , start opp og ruse motor noe, så er saken biff, er kun eksosavleringer som stoppet eksosbladene . hender ofte at fuktighet over vinteren utvider avleringer noe.

 

eventuelt kan du og ta av eksos bend og skrape rent rundt utløp ,men passe på slik at du ikke kommer borti bladene.

Link to post
Share on other sites

Det var koks på eksossiden som var problemet, gjorde rent så godt som mulig, fikk snurret turboen, satt sammen og startet opp.

Sjekket så på innsug siden om den snurret fint, og det gjorde den, snurret som en ny turbo.

 

Alle 9 fingre i behold....

 

Takk.

Link to post
Share on other sites

Stappet fingeren i turbo på full prupp?

Når turboen suger 3.000 liter luft pr. sekund - da slipper man å "stappe" noe som helst. Da er det luftstrømmen som overtar og forsyner seg selv :crazy:

 

Det der så inni granskauen vondt ut Jan! Hvordan ser fingen ut idag?

Det var ikke halvparten så vondt som det så ut til. Selv om det er bare to måneder siden så har det allerede grodd rimelig greit sammen, men fingen kan ikke brukes til å så mye. Nå skriver jeg "9,7 fingers revidert touch" på tastaturet. (Jeg har også regnet ut turboen kan rengjøres 10 ganger, men siden den nye båten har to turboer som er langt mindre i diameter enn den på Wichmann, så vet jeg ikke helt om regnestykket stemmer :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Husker godt nervene tålte lite når du skrudde på styringa i Gamle Salten men da visste jeg ikke hvorfor det var sånn det gjør jeg nå :crazy:

 

Ellers litt off topic, når kommer ny skute i havn da? Må ta turen oppom å få se i Poseidon før den forsvinner. Noe bestemt tidspunkt du skal i Poseidon en dag?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...