Jump to content

Billig GPS for å mate en VHF med lokasjon.


Tintin

Recommended Posts

Oppdaget nå til min skuffelse at kartplotteren som vi har kjøpt med NMEA og intern GPS, ikke kan levere GPS-data ut over NMEA-utgangen. Det er en LMS-527DF iGPS. Irriterende. Som gammel datamann burde jeg dobbeltsjekket det før plotteren ble kjøpt, men det falt meg rett og slett ikke inn at produsenten i boksen har spart på et interface som umulig kan koste mer enn et par hundre kroner i produksjon. Mener helt klart at dette burde vært advart mer aktivt mot av dem som selger plotteren.

 

Anyway: Skipssjefen vil ha VHF med DSC. Noen som har et godt tips til en GPS som kan benyttes for å mate VHF'en med GPS over NMEA? Evt. andre måter å gjøre det på?

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Anyway: Skipssjefen vil ha VHF med DSC. Noen som har et godt tips til en GPS som kan benyttes for å mate VHF'en med GPS over NMEA? Evt. andre måter å gjøre det på?

Det er mange håndholdte GPS'er som har tilkopling for 12V drift og PC interface, som igjen har NMEA 0183 V2.0 som er formatet VHF'er liker.

Men skal du kjøpe noe å montere fast ombord, ville jeg satset på denne:

FURUNO GP-32

gp32.jpg

Koster rundt 3.500.- Kr. hos Seatronic.no

Her vil du kunne se posisjonen, og om du ønsker benytte den til navigasjon og til og med styre autopilot fra den.

Den har to utganger som kan benyttes mot VHF/PC/Autopilot. Har hatt denne i tidligere båt og var veldig førnøyd med den.

 

En billigere variant, som drives av 12V og som sender rikitg NMEA format er denne:

 

hummgps.jpg

Koster 1300.- Kr. også hos Seatronic.no

Kan koples direkte til VHF'ens GPS inngang og evt. også til PC med kartprogram.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette er litt relevant for meg og, da jeg har lyst på VHF, men ser ikke helt behovet for en kartplotter. Kan jeg virkelig få et riktig signal fra de utendørs GPS antennene til kartplotterne? De selges jo som regel løst også.

Finner ikke denne Humminbirden på sidene til Seatronic forresten..

 

Redigert: Fant den nå.. Lete litt..

Redigert av Belgarath (see edit history)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Kan jeg virkelig få et riktig signal fra de utendørs GPS antennene til kartplotterne?

Ja den har alt innebygget, Dvs. antenne og GPS mottaker. Pluggen som sitter på undersiden er for 12VDC driftspenning og data inn/ut.

Kablene har flere isolerte ledere. Hvilke farger ser du av instruksjonene som følger med.

Du splitter kabelen under dekk. Typiske farger som brukes: Sort er Minus 12V/Datajord(-) Rød til +12V og to andre farger til (TD) send data og (RD) motta data.

 

Snakk med Ketil Jakobsen hos Seatronic, han har god rede på dette. Antenna har "1" og 14 gjenger standardfeste på undersiden, så der må du ha

ett egnet feste til hyttetaket/rekka.. eller hvor du nå tenker å montere antenna. Fås også samme sted.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Men skal du kjøpe noe å montere fast ombord, ville jeg satset på denne:

FURUNO GP-32

gp32.jpg

Koster rundt 3.500.- Kr. hos Seatronic.no

Her vil du kunne se posisjonen, og om du ønsker benytte den til navigasjon og til og med styre autopilot fra den.

Den har to utganger som kan benyttes mot VHF/PC/Autopilot. Har hatt denne i tidligere båt og var veldig førnøyd med den.

Geir :seeya:

 

Stiller meg bak forslaget til Geir når det gjelder Furuno GP32.

Jeg har hatt flere GPS`er, bærbare som stasjonære, men denne er i særklasse den beste jeg har hatt.

Gode menyer, lynrask og ekstremt nøyaktig. I tillegg har den en meget god skjerm og flere praktiske

opsjoner som innebygget navigatorfunksjon, rute/ tidsberegner, volt-meter, m.m.

 

Mitt råd er å kjøpe en frittstående GPS med separat skjerm og en god navigatorfunksjon.

Skulle pc`en eller kartprogrammet kutte ut, kan du kjøre videre ved hjelp av Nav-funksjonene

forutsatt at du har lagret eller kjenner til posisjonsdata dit du skal.

 

Legg i såpass at du får en GPS med Kalman-filter, m.m. så blir du så mye mer fornøyd den dagen du plutselig

må bruke gps`en til krevende eller viktige oppgaver.

Det er store kvalitetsforskjeller på GPS`er og de billligste er ikke alltid like godt egnet til maritimt bruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...