Jump to content

aqad 40b. får ikke opp turtallet ?


ola_dunk

Recommended Posts

Får ikke opp turtallet på motoren... Kan det være groe siden den har lagt på sjøen i vinter, eller turboen som er defekt?

hvordan sjekker jeg om turboen er defekt?

 

Har skiftet dieselfiltre og luftet skikkelg, men den kommer ikke opp i mer enn 2900 på turtelleren. ( skal være 3400..har sjekket alle slanger..

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei

Jeg har (hatt) samme problem. Fikk noen gode tips i en tråd jeg startet (Oppnår ikke maks turtall).

Først av alt, denne motoren skal kunne oppnå 3600 omdreininger.

 

Hadde samme problemene med min, og prøvde alle tips jeg kom over.

Men etter å ha pratet med en garvet VP mekaniker fant jeg løsningen på min.

 

Det viser seg at disse motorene har en tendens til å "justere" dieselpumpa selv med tidens tann.

Så dersom man justerer opp dieseltrykket, vil man komme i normal gange igjen.

 

På pumpa sitter det en plombert skrue med en plastikkhette over.

Klipp wireplomben og fjern hetta. Bruk en tang for å holde igjen plomba på gjengene å skru skruen lenger inn.

Prøv med en kvart omdreining om gangen, skal ikke så mye til.

 

Det anbefales å koble til en turbotrykksmåler først, for å se om rett trykk oppnås (med belastning og motor i gear).

Turboen skal lade opp mot 0,9bar.

Det sitter en lufteskrue helt i nedre bakkant på venstre side (sett foran) hvor du kan koble deg til med måler.

 

Om ikke dette hjelper, stilles spørsmålet; har du rett stigning på propell???

Jeg testet med å stramme denne skruen og fikk straks noe bedre turtall og fraspark. Jeg mangler dog ennå noen hundre rpm til maks turtall, så problemet er nok sammensatt av flere årsaker.

Link to post
Share on other sites

Får ikke opp turtallet på motoren... Kan det være groe siden den har lagt på sjøen i vinter, eller turboen som er defekt?

hvordan sjekker jeg om turboen er defekt?

 

Har skiftet dieselfiltre og luftet skikkelg, men den kommer ikke opp i mer enn 2900 på turtelleren. ( skal være 3400..har sjekket alle slanger..

 

Dersom det er groe skal du få maks turtall i fri..

Hadde samme probl. i fjor - båten hadde da lagt rolig i 14 dager og jeg fikk ikke opp turtallet.. Viste seg at ett bad måtte til for å fjerne groe på drev og propeller (mest på drevet..)

Hadde også samme problemet senere på sommeren men da var problemet dieselfiltra.. Men de er jo nye hos deg...

Link to post
Share on other sites

Det kan være noe galt med oljeinnsprøytingen, feil olje, eller at den rett og slett ikke sprøyter inn nok olje. Selv hadde jeg lignende problem og da viste det seg at det var oljelekkasje og visstnok feil olje, samt råtten ledning. Hadde da nettopp kjøpt en lite brukt båt. :smiley:

 

Kanskje det ikke er noe problem på en dieselmotor.

Redigert av Ole J (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...