ola_dunk Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 (edited) Får ikke opp turtallet på motoren... Kan det være groe siden den har lagt på sjøen i vinter, eller turboen som er defekt? hvordan sjekker jeg om turboen er defekt? Har skiftet dieselfiltre og luftet skikkelg, men den kommer ikke opp i mer enn 2900 på turtelleren. ( skal være 3400..har sjekket alle slanger.. Edited June 9, 2007 by ola_dunk (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 jeg hadde problemer med det samme ifjor sommer ,byttet turbo og problemet var løst. husk å sjekke priser på turboen ,det er store forsjeller,jeg fant ut at norsk turboservice var billigst ca 6000,- Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 (edited) jeg har sjekket skovlen på turboen og den går lett rundt når jeg dreier på det, kan turboen være defekt da ? Edited June 12, 2007 by ola_dunk (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Hvis du er i tvil om båten har grodd ville jeg nok startet med å sjekke dette. Skal ikke mye rur til før det bremser skikkelig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornLie Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 "Ola_dunk", Fant du ut av dette? Quote SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
ElDart Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Hei Jeg har (hatt) samme problem. Fikk noen gode tips i en tråd jeg startet (Oppnår ikke maks turtall). Først av alt, denne motoren skal kunne oppnå 3600 omdreininger. Hadde samme problemene med min, og prøvde alle tips jeg kom over. Men etter å ha pratet med en garvet VP mekaniker fant jeg løsningen på min. Det viser seg at disse motorene har en tendens til å "justere" dieselpumpa selv med tidens tann. Så dersom man justerer opp dieseltrykket, vil man komme i normal gange igjen. På pumpa sitter det en plombert skrue med en plastikkhette over. Klipp wireplomben og fjern hetta. Bruk en tang for å holde igjen plomba på gjengene å skru skruen lenger inn. Prøv med en kvart omdreining om gangen, skal ikke så mye til. Det anbefales å koble til en turbotrykksmåler først, for å se om rett trykk oppnås (med belastning og motor i gear). Turboen skal lade opp mot 0,9bar. Det sitter en lufteskrue helt i nedre bakkant på venstre side (sett foran) hvor du kan koble deg til med måler. Om ikke dette hjelper, stilles spørsmålet; har du rett stigning på propell??? Jeg testet med å stramme denne skruen og fikk straks noe bedre turtall og fraspark. Jeg mangler dog ennå noen hundre rpm til maks turtall, så problemet er nok sammensatt av flere årsaker. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tropic27 Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Får ikke opp turtallet på motoren... Kan det være groe siden den har lagt på sjøen i vinter, eller turboen som er defekt?hvordan sjekker jeg om turboen er defekt? Har skiftet dieselfiltre og luftet skikkelg, men den kommer ikke opp i mer enn 2900 på turtelleren. ( skal være 3400..har sjekket alle slanger.. Dersom det er groe skal du få maks turtall i fri.. Hadde samme probl. i fjor - båten hadde da lagt rolig i 14 dager og jeg fikk ikke opp turtallet.. Viste seg at ett bad måtte til for å fjerne groe på drev og propeller (mest på drevet..) Hadde også samme problemet senere på sommeren men da var problemet dieselfiltra.. Men de er jo nye hos deg... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornLie Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Hva er i tillfelle maks turtall på denne motoren uten belastning? Maks ved belastning er jo 3600. Quote SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole J Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 (edited) Det kan være noe galt med oljeinnsprøytingen, feil olje, eller at den rett og slett ikke sprøyter inn nok olje. Selv hadde jeg lignende problem og da viste det seg at det var oljelekkasje og visstnok feil olje, samt råtten ledning. Hadde da nettopp kjøpt en lite brukt båt. Kanskje det ikke er noe problem på en dieselmotor. Edited July 8, 2009 by Ole J (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts