MartinN Startet 9.Juni.2007 Del på Facebook Startet 9.Juni.2007 Hei, Hvilke kabler skal jeg bruke til: 1. Lanterner 2. Stereoanlegg/ høyttalere 3. Div. lamper/ LED 4. Fra giver ifm. bensintank til drivstoffmåleren i dashbordet 4. Til knopmåleren i dashbordet 5. Til voltmeteret (fra batteri til voltmeter) Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 9.Juni.2007 Del på Facebook Svart 9.Juni.2007 Minst 2,5-kvadrat til de 2 første, minst 1,5 til resten. Flerkordellet ledning Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Du bør også passe på at du bruker kabel med fortinnede kordeler. Dette fordi rent kobber korroderer fort........ (nå ble jeg fryktelig usikker på om det her er rett å si korroderer eller oksiderer ........men, men........) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 (redigert) Minst 2,5-kvadrat til de 2 første, minst 1,5 til resten. Dette er avhengig av strekk og strømstyrke. Har du 4 x 25W lanterner på 12V = 8,3Amp på et langt strekk, så holder ikke 2,5 kvadrat. Det finnes divese tabeller som angir strømstyrke og lengde på ledning (husk ledning tur, retur). Er derfor man i større båter bruker 24V isteden og på den måten halverer amperen og kan da bruke tynnere kabler. ........ (nå ble jeg fryktelig usikker på om det her er rett å si korroderer eller oksiderer ........men, men........) Er litt på tynn is selv, men mener du har korrosjon i vesker og oksidasjon mot gasser. Oksidasjon betyr enkelt at det er bunnet inn oksygen i metallen som danner en "hinne" rundt metallet. Dette gjør at metallet blir "tykkere", mens korrosjon tar vekk partikler fra metallet og gjør den "tynnere". Oksidasjon stopper av seg selv (blir ikke oksyd lag ute på annet oksyd lag), mens korrosjon har ingen ende før metallet er borte. Redigert 10.Juni.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Er litt på tynn is selv, men mener du har korrosjon i vesker og oksidasjon mot gasser. Oksidasjon betyr enkelt at det er bunnet inn oksygen i metallen som danner en "hinne" rundt metallet. Dette gjør at metallet blir "tykkere", mens korrosjon tar vekk partikler fra metallet og gjør den "tynnere". Oksidasjon stopper av seg selv (blir ikke oksyd lag ute på annet oksyd lag), mens korrosjon har ingen ende før metallet er borte. Men da korroderer vel dette ned til at det er snakk om oksidasjon........... Uansett det blir problemer av det! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Men da korroderer vel dette ned til at det er snakk om oksidasjon........... Uansett det blir problemer av det! Samme greia, oksidasjon leder til korrosjon. Ellers så har Hulda kilometervis med vanlig kopperkabel ombord. Hos meg går det greit, tørr båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.