Jump to content

Hvor sitter dere i gummibåten alene?

Mornet

Recommended Posts

Har en 9 fot Suzumar 265 med 8 Hk Tohatsu (brukte for noen år siden en 5 Hk).

Alene ombord sitter vi alltid på toften og bruker en styrekultforlenger. Båten går da meget raskt i plan og går pent i vannet.

Han hadde forhåpentligvis dødmann snora ... ?

Vi får håpe han hadde koblet seg til dødmannssnora ja. Uansett er mine gummijoller av en slik karakter at jeg ikke ville stått oppreist under fart. Den omtalte gummijolle var kanskje en rib?

Ellers er min erfaring at dødmannssnoren på jollemotorer er lange nok til at de rekker fram over en styrekultforlenger så sant styrekultforlengeren ikke er av teleskoptypen og er trukket ut i stor lengde i en litt størrre jolle.

... det kan være greit å teste disse og se om du virker av og til.

Joda.... jeg tror for min del jeg virker hele tiden (og ikke bare av og til), men slike spørsmål skal man vel egentlig stille til mannens hustru :lol:

Unnskyld :nono: , men jeg klarte ikke dy meg :wink:

Motoren skal starte og gå selv om dødmannssnora forsvant til bunns med han som gikk over bord, slik at de som eventuellt sitter igjen kan kjøre videre. Men motoren skal stanse i det du rykker løs snora. Den kan altså startes igjen etterpå på vanlig måte, med eller uten snor.

Må vel legge til at dette gjelder relativt nye motorer, har ingen erfaring med hvordan det fungerer på gamle og små motorer.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

På mine småmotorer med dødmannssnor (to 5 hk, en 8 hk og en 15 hk - årsmodeller fra 1997 opp til 2005) må man på ALLE motorene sette på plass dødmannssnoren igjen for å kunne starte motoren. Det samme gjelder min gamle Yamaha 40 D electric fra 1980, men der har jeg selv montert dødmannsknapp/snor. Jeg har faktisk ikke sjekket dette på min 2004 Suzuki DF140.

Motoren skal starte og gå selv om dødmannssnora forsvant til bunns med han som gikk over bord, slik at de som eventuellt sitter igjen kan kjøre videre. Men motoren skal stanse i det du rykker løs snora. Den kan altså startes igjen etterpå på vanlig måte, med eller uten snor.

Mvh Emil

WHAT?! :eek: :eek: Har jeg aldri hørt om....

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

På min tohatsu 5hk må man ha dømanssnor men på den nye 10hk mercury er det bare å vippe opp en bryter og så kan jeg starte på vanlig måte.

Jeg sitter vanlig vis bak ved motoren med en 30liters tank i baugen, når jeg kjørere gummibåt.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...