Mornet Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 I min 9 foter så må jeg sitte nesten helt foran for at båten skal ligge noenlunde rett på vannet...Sitter jeg bak ved motoren steiler den som bare det;) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Du kan krype bakover igjen når båten er kommet i plan. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gielas Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 På tofta, med årene i hendene? Quote -- Jon Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Jeg har en Aquaquick 265 med 5hk Yahamaha 2t. Jeg må da frem på tofta med mine 90 kg for å komme opp i plan, men kan deretter flytte meg akterover. Det fulgte med en slik oppblåsbar "putetofte" til å ha bak, men denne er kastet ut. Jeg sitter bedre på styrbord pontong. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 (edited) Jeg har en Zodiac cadet 285 m/8Hk. Sitter i bunnen av jolle bak tofta. Da ligger båten rimlig rett og går greit i plan med meg og mine 90 kilo. Edited June 10, 2007 by OLPI (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Dersom det er oppblåsbar kjøl, er det viktig å ikke være gjærrig med luften der :nono:! Slapp kjøl bremser mye....... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Har en 9 fot Suzumar 265 med 8 Hk Tohatsu (brukte for noen år siden en 5 Hk). Alene ombord sitter vi alltid på toften og bruker en styrekultforlenger. Båten går da meget raskt i plan og går pent i vannet. Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 I gjestehavna i Strømstad på søndag så jeg en voksen mann som sto oppreist i gummijolla, i full fart - åpenbart med en slags styreforlenger bakover til påhengsmotoren. For sikkerhets skyd hadde han en liten unge med seg i båten. Det skulle blitt en interessant situasjon om han hadde gått overbord... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rex-Mazo Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Han hadde forhåpentligvis dødmann snora i vesten sin vel... tror du ikke det da? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiba Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 (edited) Jeg har en 7-fots jolle som jeg har bytta ut tofta med en oppbevaringsboks med lokk. Denne justeres fram og tibake etter behov. (Det er ikke så langt å flytte på seg ) Det går jo an å tilte motoren litt inn for å prøve å få ned baugen, da. Edited June 11, 2007 by Chiba (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Han hadde forhåpentligvis dødmann snora ... ? Vi får håpe han hadde koblet seg til dødmannssnora ja. Uansett er mine gummijoller av en slik karakter at jeg ikke ville stått oppreist under fart. Den omtalte gummijolle var kanskje en rib? Ellers er min erfaring at dødmannssnoren på jollemotorer er lange nok til at de rekker fram over en styrekultforlenger så sant styrekultforlengeren ikke er av teleskoptypen og er trukket ut i stor lengde i en litt størrre jolle. Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 (edited) Eg har en motor som går bedre uten dødmannsknappen enn med... Så det kan være greit å teste disse og se om den virker av og til. Edited June 11, 2007 by Seilaren (see edit history) Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 ... det kan være greit å teste disse og se om du virker av og til. Joda.... jeg tror for min del jeg virker hele tiden (og ikke bare av og til), men slike spørsmål skal man vel egentlig stille til mannens hustru Unnskyld :nono: , men jeg klarte ikke dy meg Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
emilskj Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Motoren skal starte og gå selv om dødmannssnora forsvant til bunns med han som gikk over bord, slik at de som eventuellt sitter igjen kan kjøre videre. Men motoren skal stanse i det du rykker løs snora. Den kan altså startes igjen etterpå på vanlig måte, med eller uten snor. Må vel legge til at dette gjelder relativt nye motorer, har ingen erfaring med hvordan det fungerer på gamle og små motorer. Mvh Emil Quote Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 På mine småmotorer med dødmannssnor (to 5 hk, en 8 hk og en 15 hk - årsmodeller fra 1997 opp til 2005) må man på ALLE motorene sette på plass dødmannssnoren igjen for å kunne starte motoren. Det samme gjelder min gamle Yamaha 40 D electric fra 1980, men der har jeg selv montert dødmannsknapp/snor. Jeg har faktisk ikke sjekket dette på min 2004 Suzuki DF140. Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Motoren skal starte og gå selv om dødmannssnora forsvant til bunns med han som gikk over bord, slik at de som eventuellt sitter igjen kan kjøre videre. Men motoren skal stanse i det du rykker løs snora. Den kan altså startes igjen etterpå på vanlig måte, med eller uten snor. Mvh Emil WHAT?! :eek: Har jeg aldri hørt om.... Quote En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Problemet med min motor et at den sviver selv om en napper ut snora. Syntes det hørtes ut som en "røverhistorie" dette her emilskj.. Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 På min tohatsu 5hk må man ha dømanssnor men på den nye 10hk mercury er det bare å vippe opp en bryter og så kan jeg starte på vanlig måte. Jeg sitter vanlig vis bak ved motoren med en 30liters tank i baugen, når jeg kjørere gummibåt. Quote Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.