Jump to content

Coelan på dekk - Vilkår for skikkelig heft.


Gnisten

Recommended Posts

Siden jeg gjennom vinteren har hatt endel lekkasje gjennom dekk vurderer jeg å fjerne tjæren og smøre på Coelan. Spørsmålene blir da hhv. hvor vanskelig det blir å fjerne tjæren og om treverket vil kunne tørke tilstrekkelig for påføring av Coelan.

 

Etter å ha søkt på Coelan her på BP og kommunisert pr. email med Galeas Trading AS er jeg imidlertid ikke helt trygg på om jeg vil få skikkelig heft for Coelanen. Det heter seg at man minimum må ha 15-20% "restfuktighet" i treverket før påføring.

 

Spørsmål 1: Hvordan bør jeg evt. gå frem for å få fjernet tjæren fra dekk ?

 

Spørsmål 2: Er det mulig å oppnå 15% restfuktighet ila en normalsommer her på vestlandet ?

- Hvordan måler man dette ?

 

Mvh.

Jan/LK6647

 

img_5157.jpg

Redigert av LK6647 (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Er det sunt og godt treverk på dekk i skøyta? Hvis ikke så vil kanskje en omgang med epoxy og duk være en grei løsning (og ikke dyrere etter hva jeg har hørt om priser på Coelan).

 

Om det lekker så er det jo noe feil i nater om treverket eller er sunt...så hvorfor ikke bruke sommeren til å frese opp gamle nater og nate om?

Tror neppe du får 15% fuktighet i treverk som ligger på båt mens den er på vannet - ihvertfall ikke i de problemområder du har. Da skal vi ha bare soldager.

 

Lagt til: Når det gjelder tjærespørsmålet, så vet jeg sannelig ikke... Tjære virker jo i hundre år og ble laget en gang på 1600-tallet for at båtene skulle impregneres en gang for alle.

Å få dette ut av treverket blir nok vanskelig...men kanskje noen av guruene her inne har svaret. :smiley:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Takk for svar vikers :cheers:

Du påpeker problemområdene ganske treffende. Natene har begynt å sprekke; derav lekkasjene. Oppfresing og nating er en jobb jeg gjerne kunne være forruten. Om det er sunt og godt treverk på skøyta nå er jeg ikke 100% sikker på, men det ser rimelig bra ut. Det jeg ER sikker på er at jeg bør gjøre noe med dette før vi får en ny 100-dagers nedbørsperiode :cryin:

 

Epoxy og duk er interessant. Men spørsmålet om heft er vel kanskje like aktuelt for en slik løsning ? Tjæren bør vel fjernes før påføring også ved denne løsningen ?

 

Tjærespørsmålet er jo ganske avgjørende for om jeg skal satse på Coelan overhodet, evt. epoxy og duk....

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Forskjellen på disse er jo at med epoxy og duk, så kan du forbehandle dekket med ufortynnet epoxy først, noe som skaper en syk vedheft når du legger duk. Om det er tjære under, så blir ikke dette noe problem vil jeg tro, da du fester epoxyduken på epoxylimet. Er ikke 100% sikker her, så en telefon til Faanesen eller andre vil nok gjøre seg...men hva jeg kan anbefale er Faanesen sin Aeropoxy, som er mye rimeligere en f. eks. West System...

 

Å nate om er jo en drittjobb, så skjønner godt tanken om et "heldekkende dekk". :yesnod:

 

Epoxy har i allefall ikke de samme krav til grunnlag som Coelan, og at det holder er jo sikkert....prisen blir vel omtrent samme vil jeg tro?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

To av salgsargumentene for Coelan tiltaler meg:

- Den er meget elastisk (påstanden er 335% !). Treverk endres mye ved tørt/vått/varmt/kaldt klima.

Hvordan fungerer Epoxyen her ? Vil ikke dette sprekke ved bevegelse ?

 

- Den er diffusjonsåpen. Det siste jeg ønsker er å sperre inne fuktigheten.

Epoxy er vel diffusjonstett ?

 

Mener å huske at du lå seilduk og epoxy på hyttetaket på en av båtene dine vikers ? Har dette fungert bra ? Flaten her er jo endel mindre og ikke så bevegelig som dekket på skøyten min, så helt sammelingbart blir det vel ikke.

 

Det negative for begge produktene er prisen. Jeg har mulighet til å få 25% rabatt på Coelanen. Faannessens Aeropoxy er vel som du skriver en god del billigere enn West System sin.

 

Faannesen må forøvrig se til å få skikk på hjemmesidene sine. :nonod: De har vært "under konstruksjon" veeeldig lenge nå. :nono: Den gamle hjemmesiden var faktisk ikke så ille heller. Får vel nevne dette for Faannessen når spørsmålet om evt. fjerning av tjæren kommer opp....

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

Epoxt og duk anbefales ikke på levende dekk, det var svaret jeg fikk hos både WestSystem og Faannessen.

Det ville bare fungere ett par sesonger før det ville begynne og sprekke opp.

 

Dekket ditt er vel drevet på gamlemåten, drev og bek?

 

 

Vet også at gutta med skøyter her i byen legger ut filleryer som vannes, på dekket.

For og slippe oppsprekking

Link to post

Ta kontakt med dette firma i Sarspborg. Sarpsborg Motorverksted

 

Han forhandler Coelan, men ikke minst han har selv coelan på ei 65 fots skøyte (dekk) og har mye erfaring med dette.

Har selv Coelan på dekk/overbygg og er imponert over dette materiale. Ble lagt på i fjor vinter, og i år gjorde jeg ikke annet enn å vaske rent.

Ikke en lekkasje og ikke dødlakk i det hele tatt i år. Like blankt og pent og helt utrolig slitesterkt.

 

Har også lest at det er store krav til tørk før påføring, men som sagt hør med Tore på Sarpsborg Motorverksted Tlf: 69 15 51 33

Link to post
Epoxt og duk anbefales ikke på levende dekk, det var svaret jeg fikk hos både WestSystem og Faannessen.

Det ville bare fungere ett par sesonger før det ville begynne og sprekke opp.

 

Dekket ditt er vel drevet på gamlemåten, drev og bek?

Vet også at gutta med skøyter her i byen legger ut filleryer som vannes, på dekket.

For og slippe oppsprekking

 

Glimrende Bastard ! Det var vel dette jeg hadde kommet frem til på egenhånd. Epoxy og duk på dekk i dette tilfellet blir i mitt hode feil av de grunner som er nevnt; ikke diffusjonsåpen og manglende elastisitet. Da avskriver jeg den løsningen.

 

Kristiane: Har hatt kontakt med Sarpsborg Motorverksted (Tore Kvam) tidligere ad. Coelan. Svaret derfra var den gang at dekket måtte pusses helt ned og at "det måtte være så tørt som mulig".... Det er det siste som gjør meg noe betenkt. Vil jeg få et tørt nok dekk til påføring når kravet er !5-20% "restfuktighet ? Noen som vet hvordan man måler dette ?

Redigert av LK6647 (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Fuktmåler, slik som campingvogn selgere bruker for og sjekke fuktighet.

Mulig ett trebåtbyggeri kan gi deg svaret også.

 

Men kan Coelan påføres bare på en side?

Vet at dette har vært diskutert før også, skal se om jeg klarer og finne tråden

 

Fant noe i denne Tråden

 

Har sendt en mail til Hardanger Fartøyvern Senter med spørsmål om dette med måling av fuktigheten.

Coelan skal vel påføres kun på den ene siden. Tråden du fant har jeg lest. Litt artig at Poseidon viser til bruken av Coelan på Gamle Salten, da det var her vi nylig avla 2 stk. examen til D5L. Salongdekket (under tak) ser fremdeles flott ut. Akterdekket så derimot ikke noe særlig ut. Der var det flassete og fælt. Tok dette opp med med Galeas Trading. Der var de ikke sikker på om akterdekket var påført Coelan. Skulle sjekke det opp og gi meg tilbakemelding. Har ikke hørt noe enda...

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Vet også at gutta med skøyter her i byen legger ut filleryer som vannes, på dekket.

 

Har hørt at et skøytedekk skal vaskes daglig med sjøvann i sommerhalvåret for at det skal holde tett. Stemmer dette? Mye arbeid til fritidsbruk, men det må kanskje til? Ellers er det jo viktig at natene er hele da. Coelan ville sikkert blitt flott, men dyrt og mye arbeid. Du må nok påregne en del sliping for å komme ned til treverk som gir godt nok feste, skulle man tro. Men dette burde vel forhandleren vite alt om....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Fikk i dag svar fra Hardanger Fartøyvernsenter (fartøyvernkonsulent) ad. fuktmåling og vilkår for heft for Coelan:

 

Fuktigheten måles med et apparat hvor du slår inn en føler. Det er tvilsomt om du klarer 15- 20% fuktighet her på vestlandet, dekket er jo også fuktig nedenfra. Jeg hadde en gang en kunde som påførte coelan, det ble en katastrofe. Dekket ble svart og oransje under coelanen. Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen.

 

Fagfolk skal man jo høre på, så her har jeg fått en tankevekker.... :rolleyes:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
  • 1 år senere...

:flag:

hei jeg har lagt coelan på dekk på min Spjærøykrysser og er veldig fornøyd, vurderer nå og ta skroget over vannlinja også, da er det jo bare å stoffe bunn og vaske båten med salo og ut. Jeg lagde meg en presenings garagje slik at været ikke spilte noen rolle ligger den på vannet kan det vel lønne seg å få dekt den til med ett over bygg og få inn litt varme, du nevner kjære den må vel bort med varmepistol eller elektrisk lakk høvel jeg brukte det siste den tar max 0,4 mm dypt og 70 mm brede jeg kjøpte den til metabo. fukt måler er en sak med 2 eller 3 tynne stålspisser på som du kan stikke ned i treverket på forskjellige steder og der du mistenker mest fukt og lese av på noen lys dioder en enkel sak. Jeg hadde fra 12 til 14 %. på min båt jeg ville vel ikke overstige 15% luftfuktighet,( boracol 10 rh proff til vestsystem skal vistnok fjerne en del fukt) tjere blir vel litt seigt og klinete for lakkhøvelen til å begynne med men etter hvert som du har fått av de meste med varmepistol, for de anbefaller 0 bruk av andre kjemikalier hvor coelan skal brukes. eksempel kan nevnes at en ikke skal olje inn flater som coelan skal være på da den vil slippe de har en egen primer til dette som du kan ha i ett pigment i forhold til tresort som er brukt. håper dette var til noen nytte. PS: har aldri hatt så tørr og fin båt noen gang jeg og jeg var tilog med ute før påske i år. hvis du vurderer å legge coelan på dekk kan vi komme tilbake med mer utfyllende fremgansmåte som jeg gjorde på min båt får å få skiklig vedheft og glans. vi kan mailes vidre på e-mail så kan du ringe for mer info jeg kan eventuelt ordne deg fukt måler som er bra. noen ting er enklere på telefon. hilsen Tore B.

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg holder på å fjerne all gammel lakk på hekken til Astor. Vinteren har vært hard.

Jeg vurderer Coelan på hele hekken.

 

hekken_paa_astor.jpg

 

Mye er løst og lar seg lett fjerne. Til det som sitter fast bruker jeg en skibrenner. Resultatet blir bra etter min vurdering. Når all lakken er av skal hekken slipes med grovt pussepapir. Alt dette er greit, men hva krever Coelan som avviker fra vanlig lakk?

Jeg har fått med meg at teaken må være meget tørr. Jeg henger et plastdekke over de åpne flatene når jeg gir meg for dagen.

 

Jeg trenger en fuktmåler. Hvor finner jeg denne?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg må bare skyte inn en liten opplysning om den brunlige Coelan-primeren. Jeg var på Toplicht i Hamburg og kjøpte med et par bokser brunlig primer hjem. Dette viste seg å være dumt. Den tyske primeren var rett og slett stygg. Ubrukelig. Helt annerledes enn den Galeas distribuerer. Sånn kan det gå...

 

 

Viktig å fullføre rulle eller penselstrøk i hele lengder når man påfører primeren. Blir utrolig fort merker der strøket begynner eller avsluttes og dette er vanskelig å jevne ut etterpå selv om det bare går sekunder før neste drag med rulla eller penselen. Har sett skrekkeksempler på dette i salgsannonser på finn.no.

 

Bruk nok primer. Prime til treet ikke suger mer og få en dypere og jevnere farge og glød.

 

Tynn ut belegget med Coelan-tynner før det første strøket og ved påføring på vertikale flater. Coelan-belegget er tykt og vanskelig å jobbe med uten å få renner/gardiner.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post

Hei Astor, forrige eier behandlet hekken på gb`n med coelan.

 

Resultatet ble bra men oveflaten har små nupprer. Har diskutert dette med forrige eier og vi har konkludert med at dette trolig skyldes lav temperatur ved påføring.

 

På mer enn 30 cm av stand ser det strøkent ut.

 

For å få dette 100% tror jeg at allt må fjernes og gjøres på nytt. :crazy:

 

Eller er det mulig å vannslipe og legge på nytt topp strøk?

 

De fleste av vinduslistene er malt med hvit Coelan Dette har blitt veldig bra, jeg skal ta de siste når temperaturen har stabilisert seg.

 

Lykke til, men vent til du har stabil temperatur helst over 15 grader.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post

Hei igjen jeg har fått veiledningen min fra en maler som har tatt en storebro: der han sier at 8 til 10 grader er ok varmere, vanskligere å få drat ut; men jeg blandet ut de 4 første strøka 50% og deretter 30% til jeg hadde brukt opp alt.. jeg tror ikke at du trenger å fjerne alt men sliper ned nuprene med 80 til 100 papir til du får en slett overflate, jeg tok mine to topp strøk i fjor, og det ser bra ut, skal få tatt noen bilder av dekk og laste opp.. når du sliper på coelan blir det små runde kuler: PS den 30 % blandingen er enklere å dra ut og det blir faktisk mer glans, så nå hører jeg kun på han maleren for det blir jo bra.

med vennlig hilsen

 

Tore

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...