Jump to content

Åpne plastsnekker, hva produserer i dag?


jkirkebo

Recommended Posts

Kan noen hjelpe til med en oversikt over hva som produseres av åpne plastsnekker i dag ?

 

Hittil har jeg kun funnet Skager 660, går ut ifra at den finnes noen flere...

Link to post
Share on other sites

Burde kanskje spesifisert litt nærmere; med åpen snekke tenker jeg på en uten vindskjerm og jeg er heller ikke interessert i noen kalesje av noe slag. Hastighet over 8 knop er også uinteressant. Det skal være en ren deplasementbåt med liten dieselmotor, ingen halvplaner.

 

Skager-båten med 13hk motor passer egentlig veldig bra bortsett fra at den har rorkult. Ratt hadde sterkt vært å foretrekke, og helst en styreposisjon som på en vanlig snekke (mao. ikke helt bak)...

 

EDIT: Glemte å nevne en ting; ikkeno' teak! Vil ikke ha treverkt av noe slag ombord, er det noe jeg hater så er det pussing og lakking av treverk :) Er på jakt etter en selvlensende og mest mulig vedlikeholdsfri båt som bruker svært lite drivstoff og som kan laste MYE bagasje.

Edited by jkirkebo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Burde kanskje spesifisert litt nærmere; med åpen snekke tenker jeg på en uten vindskjerm og jeg er heller ikke interessert i noen kalesje av noe slag. Hastighet over 8 knop er også uinteressant. Det skal være en ren deplasementbåt med liten dieselmotor, ingen halvplaner.

Skager-båten med 13hk motor passer egentlig veldig bra bortsett fra at den har rorkult. Ratt hadde sterkt vært å foretrekke, og helst en styreposisjon som på en vanlig snekke (mao. ikke helt bak)...

EDIT: Glemte å nevne en ting; ikkeno' teak! Vil ikke ha treverkt av noe slag ombord, er det noe jeg hater så er det pussing og lakking av treverk :) Er på jakt etter en selvlensende og mest mulig vedlikeholdsfri båt som bruker svært lite drivstoff og som kan laste MYE bagasje.


Har du hørt med Jan Erik Larsen om Autofilsnekka er til salgs? ;-)

Plenen
Link to post
Share on other sites

Den det var bilde av var vel litt mye "fiskebåt" for meg siden den ikke skal brukes til fiske... Kun til soskinnsturer med familien, må derfor ha masse sitteplasser med myke puter og slikt. Dessuten en campingtur eller to i året da vi ligger i tel på en holme og har med _mye_ bagasje.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Troll 20 fåes vel ennå? Det er en båt som ligner veldig på Polar 20, men den har en liten hardtop og egner seg ypperlig til dagsturer evt en overnatting eller 2.

Min er fra 1981 og er like fin i plasten synes jeg :)

 

Her er en link:

http://www.batmagasinet.no/batutstyr/hesnesfibre/16045.htm

 

Du finner endel på finn.no, søk på Troll eller bare trebåt/snekke og 20 fot

Edited by svaberget (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skager 660 er jo fin da. Og det beste er jo at det er skroget til Hanto 22, så da får du et velprøvd skrog :) Mener du får denne med ratt som tilleggsutstyr. Det er også planer om å lage vindskjerm og kalasje til denne også.

 

Redigerer: Jeg VEIT du får denne med ratt, sitter med katalogen på den her nå.

Edited by jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finner ikke noe særlig om Siesta 550 på nett. Uansett så blir nok en 18-foter for liten mph. bagasjeplass og antall personer. Må ha plass til 4 personer og et par kubikk bagasje :)

 

Men om Skager 660 kan leveres med ratt er den nok høyst aktuell, er ikke så værst priset heller. 247k elns. m/13hk ++ for rattkonsoll, putesett, el.lensepumpe, henger, bunnstoff og kartplotter burde bety ~300k totalt ?

 

Uansett blir det ikke noe før tidligst neste år. Det er dog fint å holde seg orientert om hva som finnes i markedet. Får sende mail til produsenten og spørre etter brosjyre...

Link to post
Share on other sites

Her er ialle fall noen priser til skager 660 (januar 07): standard båt m yanmar 13hk 269 000, putesett 6900, ekstra styreposisjon (hydraulisk) 9800, elpumpe 3950, bunnstoff 8900.

Jeg ville også kostet på meg trimplan til kroner 8500, så slipper den å grave seg så mye ned i baken.

Link to post
Share on other sites

Uh, 8900,- for bunnstoff var vel ikke spesielt billig, selv med flere lag epoxy. Grei jobb å gjøre selv mao.

 

Men kan det virkelig være behov for trimplan med 13hk motor ? Vil den virkelig grave seg noe særlig ned bak i 6-7 knop ?

Link to post
Share on other sites

Bunnstoff med fire lag epoxy er det. Er vell lettere å få dem til å gjøre med tanke på vannlinja da, ellers er det jo en stiv pris.

Vi har 22hk og trimplan i Hantoen, og masjer på 6-7knop, veit ikke hvor mye den vil grave seg ned ved toppfart på 8knop. Skal innrømme at det gikk litt vell fort på tastaturet her ja, siden det bare er 13hk, så er det vell som du sier neppe noe poeng med trimplan.

Link to post
Share on other sites

God plass ja, men dessverre full av trevert. Alt for mye vedlikehold... Skal ha noe mer "skjærgårdsjeep-aktig" som kan ligge ute uten kalesje selv i regnvær og krever minimalt med vedlikehold.

 

Ser ut til å være halvplanerskrog også på denne, motoriseringen starter på jo på 38hk og minimum 11 knops toppfart.

Edited by jkirkebo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sunny'n har noe ingen andre har i den størrelsen: såpass dyp at motoren ligger under dørk - ingen irriterende motorkasse (men da heller ikke noe bord å sette kaffen på)

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Den fineste åpne sjekta som noen gang er lagd (i plast) er tromøy 22. Ei sjekte som er tatt mal på av ei lunnerød 22.

har selv ei med en sabb 10hk, park, mast og seil (som du kan trekke opp av skråget og ta med deg hjem om du ikke vil ha mast).

Disse båtene har utenpå liggende ror. Noe svært få plast snekker har, og det gir en helt utrolig manøvrering.

desverre er det en båt som skjelden er til salgs, og om den selges går de fort veldig opp i pris 100,- til 165,- tusen .

her kan du lese alt om båten...http://www.batborsen.no/index.php?page=vis...=152&from=0

Link to post
Share on other sites

så utrolig morro.

vi var faktisk noen som lekte litt med tanken om å kjøpe rettighetene og formene til t22 og t23,men tenkte det ble litt omfattende å dyrt. Har du hørt noe om t23...?

Link to post
Share on other sites

Tror formene ble solgt sammen. Har ikke hørt om noen umiddelbare planer ang T23. De nye T22 er forøvrig av tur-typen som har helstøpt innerliner og selvlensende dørk. Skikkelig anvennlig båt. Utgaven din heter Tromøy 22 Fisk (?) , og det er jo den ``orginale`` typen. Begge er fine til sitt bruk men tur-utgaven treffer nok et bredere utvalg av båtfolk.

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

ja det er nok det ja.

jeg har dyp dørk, noe som er utrolig greit i åpne båter. det er jo ikke så lett å havne i sjøen da. i tillegg er alt i båten lagd i plast noe de gjorde på slutten. vet du når de siste ble laget. har prøvd og finne ut av det men uten hell. min er laget våren 2002 tror jeg. kan dette være en av de siste åpne?

og va het de som kjøpte formene... tlf? har en bestilling:)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...