Marwin Startet 10.Juni.2007 Del på Facebook Startet 10.Juni.2007 (redigert) Har satt inn hydralisk styring (med autopilot) og har fått litt erfaring med å bruke denne på hovedmotoren (eTec-75). Har fortsatt 15 Hk 4T Honda på siden bak, for dorging og kozefart; Med den store motoren som "bremsende" ror. Funker til en hvis grad i stille sjø, men jeg må av og til bak å "etterjustere" stillingen på den lille. Det blir også mye ratting hvis det kommer litt vind... HAR spekulert på flere løsninger for å kunne styre den lille motoren bedre... I den forrige båten med å bruke bremsewaiere fra stor motorsykkel; FUNKET på et vis, med de levde bare et år på grunn av at de ikke er beregnet til "sjø-nære miljøer"! Fikk så tak i en teleflex-slange i microformat (tynn), men fant den komplisert å bruke pga forskjellig slaglengde (Babord-styrbord) på motorene. Så da står jeg igjen med kanskje en hydraulisk løsning.... SÅhh til dere hydraulikk-experter: HVORDAN fixer jeg dette?? Slaglengden på den lille motoren er halvparten av den store... EN løsning (som er diskutert i en annen streng her for 3-4 år siden) var å montere et "ventilbatteri" og switshe hele systemet over fra den store til den lille... Kostbart og masse rallemikk med koblinger osv... Annen løsning: Ta en lang nok, meget tynn cylinder som festes (mekanisk) på styrecylindern til den store motore, montere en kort men mye (forholdsvis) tykkere cylinder på den lille motoren, koble 4 slanger mellom dem (slik at de beveger seg samtidig) og fyll hele stasen med olje (utluftet selvsagt)... Med tynne hydraulikkslanger vil ikke det hele bygge så mye.. Kommentarer? Eller finnes "andere metoden"?? :rolleyes: Redigert 10.Juni.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Wicma Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Stag fra den ene motoren til den andre må vel være en løsnigen. Monter et feste på begge motorene som går akterover, monter et stag imellom. Staget kan også være et med hurtig fester så det kan taes av når det ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 10.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Takker Wicma, men med forskjellig utslag på de to motorene er det ikke lett. Dessuten står "hjelpemotoren" lengre bak enn hovedmotoren... Og hvis jeg ønsker å tilte opp hovedmotoren, endres avstanden mellom dem... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Fortsatt ingen av "hydraulikk-gutta" (eller en annen oppfinnsom kar) som har et godt råd?? :rolleyes: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Jeg ville valgt en styresylinder på hjelpemotoren din. Monter to stk treveis ventiler, en på hver slange til hovedmotoren din. Vrir du over disse to ventilene styrer du hjelpemotoren din i stedet for hovedmotoren. Vil ikke si det blir mye leamikk av det og fordelen er at den motoren som ikke styres er hydraulisk låst. Med dette systemet skal du vel i grunn kunne få autopilen din til å styre hjelpemotoren din og.. ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Med forskjellig utslag på de to motorene lager du et stag bakover eller framover på hver motor, men av ulik lengde og et stag mellom de to stagene. Lengden på stagene må avpasses slik at de utveksler ulikheten i utslaget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wicma Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Jeg ville valgt en styresylinder på hjelpemotoren din. Monter to stk treveis ventiler, en på hver slange til hovedmotoren din. Vrir du over disse to ventilene styrer du hjelpemotoren din i stedet for hovedmotoren. Vil ikke si det blir mye leamikk av det og fordelen er at den motoren som ikke styres er hydraulisk låst.Med dette systemet skal du vel i grunn kunne få autopilen din til å styre hjelpemotoren din og.. ;) Dette er vel ikke det billigste forslaget, men det ser ut til å være det mest fornuftige. Det biligste blir stang overføring, se innlegget til ok67. Med forskjellig lengde på styrestagene som er festet på hovedmotor og hjelpemotor går det å finne rett utveksling så motorene beveger seg likt. En annen løsning er å sette på en vaierstyring alla telfleks eller lignende, men da får man et ekstra ratt å forholde seg til, men burde ikke være helt umulig å få til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Hva med å la "en sylinder styre en sylinder"?? Tynn, lang sylinder festes på den store motoren og en kort, tykkere sylinder på den lille motoren, i et "tett" system (to slanger er det eneste som kobler disse to sylindrene sammen)?? (Ha´kke peil på hydraulikk!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Kan du ikke legge opp en teleflex til denne og egen styresnekke. Du trenger ikke noe ratt på denne da du monterer den der det passer og bruker en skralle eller lignende til å styre med, kun en liten mutter som stikker frem det hvis det lar seg montere på båten din Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.