Jump to content

*Frost*


Mazda6

Recommended Posts

Heisann. Jeg har en båt ståenes på båthavna akkurat nå, og jeg har ikke dekket til hele båten ennå (jeg skal dekke den til på lørdag, for da har jeg tid på formiddagen og det er da lyst). Kan skroget ha fått noen skader av frost? Frostroser har jeg hørt det kalles.. Er dette svært synlig, og går den ann å gjøre noe med det hvis jeg evt har fått noe sånt??  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke noe om hva slags båt du har, men jeg vil vel gå ut fra at du har en trebåt.  Siden du bor på Fetsund, ligger vel ikke båten så langt unna, og det har jo ikke vært særlig kalt heller.

 

Jeg har hatt trebåt i flere omganger over endel år, men jeg har aldri hørt om fenomenet frostroser, og heller ikke hatt problemer med frost ved at båten ligger ute om vinteren.  Flere har jo båten liggende på sjøen vinteren igjennom uten at det er noe problem.

 

Det som imidlertid er viktig, er å tømme kjølsvinet helt for vann, ellers kan du få spengt nedre bordgang fra kjølstokken om det ligger vann i kjølen som fryser til is.

 

Lykke til med dekkingen. :santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri hørt om frostroser før jeg heller, men det er mange som lar båtene sine ligge ute om vinteren. Jeg vet at trebåter ikke tar skade av å ligge i sjøen over vinteren så lenge ikke sjøen fryser rundt båten og at den er rimelig tørr innvendig. Det må for all del ikke ligge vann i, som Pirus skriver, kjølsvinet dersom det er fare for frost. Is er noe av det kraftigeste sprengmiddel som finnes, den flytter selv fjell. En annen viktig ting, som du sikket vet, er å ha nok frostveske i motoren så ikke kjøle vannet fryser. Så lenge du tenker på at du ikke skal ha vann som kan fryse stående noe sted inne i båten er du relativ trygg!

 

Lykke til med vinteren og ha en god jul! :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Det er noe som kalles plastpest, men jeg vet ikke hva som forårsaker dette! Jeg har hørt noe om at plastbåter som står på vannet om vinteren har større sannsylighet for å få det, men dette er ikke noe som er ut fra forskningsresultater. Har også hørt at det har ingenting å si.

 

Om det er noen som vet hva som forårsaker plastpest, med sikkerhet, er det en god del av oss som hadde blitt takknemmelig for svaret.

Link to post
Share on other sites

Trebåter som skal stå oppe over vinteren må taes opp så tidlig at vannet som befinner seg inne i treverket rekker å drenere ut før frosten kommer. Hvis ikke kan resultatet bli at treverket fryser og "delaminerer". Isen sprenger det istykker og sammenholdningsevnen (heter det slik??) i treet blir borte. En Svensk skøyte "Eidern" opplevde dette med utskifting av både hudplank og deler av stevner og spant som resultat.

Frostroser har jeg aldri hørt om.

Link to post
Share on other sites

Det er noe som kalles plastpest, men jeg vet ikke hva som forårsaker dette! Jeg har hørt noe om at plastbåter som står på vannet om vinteren har større sannsylighet for å få det, men dette er ikke noe som er ut fra forskningsresultater. Har også hørt at det har ingenting å si.

 

Om det er noen som vet hva som forårsaker plastpest, med sikkerhet, er det en god del av oss som hadde blitt takknemmelig for svaret.

 

Det har vært sagt og skrevet mye om dette, og mye sterke meninger er ute og går.

I hovedsak skyldes denne såkalte "plastpesten" slurv i produksjonen av båten.

Når man laminerer opp et slikt materiale, er det uhyre viktig at all luft fjernes. De som har drevet med dette vet at når man legger på et nytt lag matte og begynner å jobbe med denne, sees hvite "skygger" som gradvis forsvinner ettersom man jobber med materialet. Disse hvite "skyggene" er ørsmå luftblærer. Har man uerfarne folk i gang med lamineringen, kan dette fort bli oversett. Lamineringen gjøres gjerne ved at det først legges på gelcoat og så et lag fiber. Når så resten av laminatet bygges opp, står man ved et kritisk punkt. Man jobber nå på et ujevnt underlag og det kan være vanskelig å få all luft ut. Det skal brukes mykrulle. Stålrulle vil nesten garantert gi dårlig resultat.

Hva slags fiber som brukes invirker også. Det er lettere å få luften ut av CSM ( chopped strand mat) en av vevde matter med kontinuerlige fibre. Fiber som er tett vevd, slik som Devold matta, krever stor dyktighet. Så godt som alle båter er bygget med CSM som ytterste lag.

 

Ved et helt ubeskyttet laminat vil vann trenge inn over tid (osmose). Et laminat av polyester og glassfiber er ikke tett. Er det ikke ikke noen luftblærer, gjør det ikke noe. Skulle vannet finne en slik blære, vil det oppstå skader. Frost vil gjøre sitt, og det vil også kunne oppstå hydraulisk sprenging ved gange i hård sjø.

 

Det er måter å beskytte seg mot dette. Det beste er selvsagt godt håndtverk. Men, man kan sprøytestøpe. Men igjen, hvem vil ha en sprøytestøpt båt. Fibrene er så korte at det er lite fortserkning å hente, og båten må bygges mye tyngre en nødvendig for å oppnå nødvendig styrke. Eller man kan gjøre slik som bedre båtbyggere gjør og bruke isopolyester istedetfor ortopolyester. Det er også produksjonsmetoder som eliminerer dette slik som vakuumbagging og infusion. Dyrt!

Noen båter bruker ikke gelcoat. De er sprøytelakkerte med epoxylakk etter laminering. Dette gir også en tettere båt.

 

Håper ikke jeg låter som en besserwisser på et annet forum.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jepp, Terhi 430 S 1985 modell. Denne er av glassfiber. Takk for svarene hittil  :smiley:

Hei!

 

Jeg er ganske sikker på at Terhien din ikke er av Glassfiber men skumfylt ABS-plast. Jeg har selv en Microfun og ble advart mot ekstrem kulde da jeg kjøpte den. Det skal vistnok være fare for sprekkdannelser ved harde belastninger når kvikksølvet kryper under minus 10 og videre. Dette tror jeg har vært mest glassfiberfabrikantenes negative propaganda mot den ganske populære konkurrenten.

Etter det jeg skjønner er båten din i opplag på land og da skulle ikke dette være noe problem dersom den ikke får ei enorm snølast i løpet av vinteren og anlegga ikke er gode. Jeg har snudd jolla opp-ned på bakken flere vintre og latt den snø ned.

Jeg ser plastpest er brakt inn som ett tema, men det kan du bare glemme. Ingen pestproblemer med ABS.

Forøvrig er min mening at såkalt plastpest ikke er noe stort problem. Pest er noe en dør av, mens det vi kaller plastpest kun er et litt irriterende reultat av for dårlig grunning.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

Ok, det virka som at det var en glassfiber skjønner du. Så ut som det ihvertfall. Takk for alle svar, har mange planer for båten! Skal straks kjøpe nye seter, bestille kalasje og sette inn stereo. Så gjelder det å kjøre pent uten å skade båten når sesongen begynner igjen  :lol:

 

Takk for alle svar!  :santa::smiley:

Link to post
Share on other sites

Plastpest: Se http://www.gbmarintech.no/

Vanlig skandinavisk trevirke tåler frost. Eksotiske treslag som mahogany (sapelli, meranti, honduas etc.), samt teak som har blitt våt innvendig sprekker i kulda. Treverket vil da se ut som "sukkerbiter" og kan plukkes ut av planken. Har gått i læra som trebåtbygger... Har sett alle varianter...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...