Jump to content

Badeplattform utenpåliggende ror

Grisli

Recommended Posts

Presset fra badeenglene er i ferd med å bli for stort. Vurderer nå å montere badeplattform til neste år. Men skulle gjerne hatt en som var tilpasset utenpåliggende ror. Noen som har sett dette? Et alternativ kunne kanskje være en todetl snekkevariant, men synes en hel ville vært penere, dessuten måtte de i såfall monteres opp-ned, for å unngå subbing. :smiley:

Har samme problemet selv, tresnekka Tora med sleperor.

Jeg vurderer å lage nedfellbar badetrapp som jeg vil montere på siden bak. Dette har ikke bare med bading å gjøre, men også med sikkerhet. Jeg tror ikke jeg vil greie å ta meg ombord alene dersom jeg faller i vannet. Det kan være vanskelig nok om en får hjelp.

Jeg har en ide om hvordan jeg kan lage en nedfellbar plattform i tre, for eksempel furu. Men det ville vært interessant å se forslag til alternative løsninger. Jeg vurderer ikke standard stålrørvarianter. Jeg synes de ser skramlete ut og tror det vil ta seg litt dårlig ut på Tora.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja Gunga Din! Akkurat sånn en ja. Den må jeg se på. Vet du hva slikt koster?

Og Nils Pils... jeg har også tenkt på nedfellbar badetrapp, men selv om de nok ikke akkurat er noe estetisk tilskudd til båten, i hvertfall ikke av positiv art, er en nok slik løsning som Gunga har mer praktisk, og gir større sikkerhet. Dessuten får jeg jo en plass til dreggen :smiley:

Vi med litt eldre treseilere burde jo hatt noe innvendig som kunne monteres i fester, slik at den også kan fungere som badeplattform ved behov. :lol:

Det meste vi har ombord av treverk er jo behandlet etter alle kunstens regler, så en dørkplate e. lign. man kan montere med stenger som badeplattform hadde vært flott. :) Da kan du liksom "pakke den bort" etter bruk.... Jeg har også små barn som ville hatt nytte av en badeplattform, men vil ikke montere noe fast...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg vurderer å lage nedfellbar badetrapp som jeg vil montere på siden bak. Dette har ikke bare med bading å gjøre, men også med sikkerhet. Jeg tror ikke jeg vil greie å ta meg ombord alene dersom jeg faller i vannet.

En firkantet kasse på innsiden av rekken med en taustige inni. En stunp henger ned så du drar ut første trinnet som og danner lokket og vips så kan du klatre ombord. Det eneste synlige her blir jo ytau stumpen hvis det ikke er så nært vannlinjen at du når tak i den fra havet da vil det være nok med et hull til fingeren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Gunga din's variiant ser bra ut, men passer kanskje ikke på en gammel tresnekke?

Taustigen gir nok brukbar sikkerhet for å kunne komme ombord, men taustige er ikke bekvemt ved bading.

Jeg vil jobbe videre med ideen med nedfellbar stige i tre. Rapporten vil ta en tid, da dette er avsatt som feriejobb.

Naboen min på brygga har en utrolig fin slik nedfellbar trapp. Har lenge tenkt på å lage maken. Skal ta bilde av den til deg om du er interessert. Hovedproblemet med å få laget en slik trapp er å finne riktige hensler. Har ikke funne smale nok, så si fra om du finner noen, NilsPils!

Det kommer jo an på hvor tykke bord man skal bruke, men tipper 21 mm er standard også for teak? Så 21 mm brede hengsler, som er tja 60-70 mm lange? De henslene skal jo bære en mann på 100 kg.....

I båtkatalogene (Watski, Båtland,..) finner jeg syrefast hengsel med bredde 28 mm og lengde 156 mm som ser solid nok ut. Det bør fint kunne trimmes litt på bredden, men kanskje ikke helt ned til 21 mm. Trappevanger på 25 mm burde da gå bra.

Edited by NilsPils (see edit history)

Her er badetrappen. Som du kanskje ser der henglsne også her litt for bred. Hadde ikke med tommestokk, så fikk ikke målt den. Kanskje 28mm eller der omkring. Men fin trapp eller hva??

badetrapp_002.jpg

badetrapp_005.jpg

badetrapp_006.jpg

Edited by Grisli (see edit history)

En helt annen sak er det at eieren av trappa kunne pusset den opp litt istedet for å gå rundt båten med en pils i handa :nonod:

Har tilbudt meg å overta den for ham, men merkelig nok avslo fyren :crazy: