Baylinerbergen Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Har en Bayliner 2858 2000mod, med BravoIIIX 2:1 propeller 20P. Motoren er en FNM HPEP 250 hk. Har hatt en del trøbbel med motoren, men lurer på om den går for tungt med dette drevet/utveksling/propeller, da jeg mangler noen omdreininger. Er det noen som har erfaringer med dette drevet på denne båten? Jeg vurderer å bytte utveksling i drevet til 2,2:1 da det ikke finnes propeller med mindre stigning, men er litt usikker på om det blir for tung belastning på drevet....eller om jeg rett og slett må se meg om etter alternativ motor.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 (edited) Denne båten med 250hk Mercruiser ser jeg de oppgir til maksfart 32kn. Du kan jo ringe baymax(importøren) og spørre hvilken utveksling og propell de bruker . motoren må innkjøres og gå sikkert over 70 timer før du får full effekt på motoren. Du kan jo også prøve å sammenligne dreiemomentkurven på Mercruiser sin 250hk med din . . . Edited June 11, 2007 by Trophy (see edit history) Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
hakon Posted April 17, 2008 Share Posted April 17, 2008 Bruker du bensin drevet eller har du bravo 3x diesel drev? Trøbbel med motor, hva slags trøbbel? eller er det bare at du ikke får turtallet opp? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted April 17, 2008 Share Posted April 17, 2008 Det kan høres ut som om du har feil utveksling på drevet. Jeg har selv en Sea Ray 240 Sundancer med 240HK Steyr og Bravo3x med 2:1 utveksling. Bruker 22P cuppet propeller og får 35 knop ved 4200 rpm. Bayliner 2858 er nok mye mer tungdrevet enn min. Hva er maks turtall på din maskin oppgitt av produsent og hvilket turtall og fart oppnår du? Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Baylinerbergen Posted April 17, 2008 Author Share Posted April 17, 2008 Bayliner 2858 2000 mod veier ca 3,5-4 tonn med motor og har et ganske tungdrevet skrog. Motorproblemene har bestått i at turboen ikke har fungert som den skal, spesiellt ved høye lufttemperaturer. I tillegg har de hatt problemer med en serie turboer levert til disse motorene. De skifter nå turboer i tur og orden på motorer de har levert. Dette dreier seg jo om luftavkjølte turboer. Fabrikken tar nå konsekvensen av dette, og lansererer nå en ny versjon av motoren med vannavkjølt manifold og turbo, som skal yte 260 HK. Drevet er et X-drev og jeg byttet utveksling til 2,2-1 i fjor, og da løste probleme seg i forhold til turtall på motoren selv om jeg har en mistanke om at motoren nok ikke har levert mer enn kansje 200 hk...jeg fikk da ikke mer enn ca 23 knop på max. Det er en ganske markant planingsterskel på denne båten og motoren skal max ha 4000 rpm. Med litt for lite kraft vil derfor turtallet ligge på 3000 rpm og ingen planing. Håpet nå med ny motor er at jeg kan sette på 22p propellene mine igjen og få det turtallet og den farten jeg skal ha. At importøren oppgir 32 knop med 250 HK på denne båten høres ekstremt overdrevet ut, da denne båten orginalt leveres med 310 HK der maksfarten oppgis til 33 knop....... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted April 17, 2008 Share Posted April 17, 2008 Betyr det at du ikke har fått ombygd din enda? Du sier at de skal skifte til vannkjølt manifold og turbo? Er det ikke vannkjølt manifold på denne orginalt? Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
hakon Posted April 17, 2008 Share Posted April 17, 2008 Er ikke max turtall på denne motoren 4200? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baylinerbergen Posted April 17, 2008 Author Share Posted April 17, 2008 Motoren min skal ned til fabrikken i Italia for å bygges om i denne måneden. De dekker alle kostnader inkludert demontering og montering i båten da motoren fremdeles er innenfor garanti. Det er sjøvannskjølt manifold, men den ombygde motoren har ferskvannkjølt manifold, større varmeveksler, og vannkjølt turbo. Max turtall på de første modellene var oppgitt til 4200, men de har øket momentet litt og senket turtallet. Vet ikke hvorfor, men antar det var for å øke levetiden på motoren og senke drivstoffforbruket.... Må jo ellers legge til at jeg er fornøyd med motoren, lett og liten, moderat støy, fin gange og lettstartet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Posted April 18, 2008 Share Posted April 18, 2008 Grei motor dette for en Bayliner 285 Cruiser og mindre båter , men litt for lette til Bayliner 2858 Flybridge , ville ikke anbefalt noen kunder den motor til singel innstallasjon så tung båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Posted April 18, 2008 Share Posted April 18, 2008 Det er flere som har hatt planingsproblemer med 2858. Den er baktung og har liten bæreflate. Dette kan avhjelpes ved å montere faste flaps. Andre har gjort dette med godt resultat. Jeg gjør dette nå på min 3050. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.