Jump to content

Bayliner 2858 bravoIII


Baylinerbergen

Recommended Posts

Har en Bayliner 2858 2000mod, med BravoIIIX 2:1 propeller 20P. Motoren er en FNM HPEP 250 hk. Har hatt en del trøbbel med motoren, men lurer på om den går for tungt med dette drevet/utveksling/propeller, da jeg mangler noen omdreininger. Er det noen som har erfaringer med dette drevet på denne båten? Jeg vurderer å bytte utveksling i drevet til 2,2:1 da det ikke finnes propeller med mindre stigning, men er litt usikker på om det blir for tung belastning på drevet....eller om jeg rett og slett må se meg om etter alternativ motor....

Link to post

Denne båten med 250hk Mercruiser ser jeg de oppgir til maksfart 32kn. Du kan jo ringe baymax(importøren) og spørre hvilken utveksling og propell de bruker . motoren må innkjøres og gå sikkert over 70 timer før du får full effekt på motoren.

Du kan jo også prøve å sammenligne dreiemomentkurven på Mercruiser sin 250hk med din . . .

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
  • 10 måneder senere...

Det kan høres ut som om du har feil utveksling på drevet.

Jeg har selv en Sea Ray 240 Sundancer med 240HK Steyr og Bravo3x med 2:1 utveksling.

Bruker 22P cuppet propeller og får 35 knop ved 4200 rpm.

 

Bayliner 2858 er nok mye mer tungdrevet enn min.

 

Hva er maks turtall på din maskin oppgitt av produsent og hvilket turtall og fart oppnår du?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Bayliner 2858 2000 mod veier ca 3,5-4 tonn med motor og har et ganske tungdrevet skrog.

 

Motorproblemene har bestått i at turboen ikke har fungert som den skal, spesiellt ved høye lufttemperaturer. I tillegg har de hatt problemer med en serie turboer levert til disse motorene. De skifter nå turboer i tur og orden på motorer de har levert. Dette dreier seg jo om luftavkjølte turboer. Fabrikken tar nå konsekvensen av dette, og lansererer nå en ny versjon av motoren med vannavkjølt manifold og turbo, som skal yte 260 HK.

 

Drevet er et X-drev og jeg byttet utveksling til 2,2-1 i fjor, og da løste probleme seg i forhold til turtall på motoren selv om jeg har en mistanke om at motoren nok ikke har levert mer enn kansje 200 hk...jeg fikk da ikke mer enn ca 23 knop på max.

 

Det er en ganske markant planingsterskel på denne båten og motoren skal max ha 4000 rpm. Med litt for lite kraft vil derfor turtallet ligge på 3000 rpm og ingen planing.

 

Håpet nå med ny motor er at jeg kan sette på 22p propellene mine igjen og få det turtallet og den farten jeg skal ha.

 

At importøren oppgir 32 knop med 250 HK på denne båten høres ekstremt overdrevet ut, da denne båten orginalt leveres med 310 HK der maksfarten oppgis til 33 knop.......

Link to post

Motoren min skal ned til fabrikken i Italia for å bygges om i denne måneden. De dekker alle kostnader inkludert demontering og montering i båten da motoren fremdeles er innenfor garanti.

 

Det er sjøvannskjølt manifold, men den ombygde motoren har ferskvannkjølt manifold, større varmeveksler, og vannkjølt turbo.

 

Max turtall på de første modellene var oppgitt til 4200, men de har øket momentet litt og senket turtallet. Vet ikke hvorfor, men antar det var for å øke levetiden på motoren og senke drivstoffforbruket....

 

Må jo ellers legge til at jeg er fornøyd med motoren, lett og liten, moderat støy, fin gange og lettstartet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...