Jump to content

Storinvestering


Gunga Din

Recommended Posts

Idag har jag varit og STOR-handlat !  :flag:

 

Betalt 16 000 kr för noe jag hoppas jag aldrig for bruk för !

 

En    Livflotte   !!

 

 

lurer litt på plaseringen,  antingen på dekk vid masten eller bak hängande på utsiden,

vad har 'forumet' för mening om riktig plasering av en flotte?

takksam för alle argument !   :flag:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Plasser flåten forrut. Nesten alle bilder man ser av skip som går ned går baugen sist. :flag:

 

Dette er nok synsing...

Den beste plasseringen av flåten vil alltid være der den er minst i veien for ferdesel og arbeid på dekk. Den bør plasseres slik at den har fri oppdrift og ikke hindres av noe når den skal til overflaten. Noe jeg håper ikke det blir behov for :santcheers:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vitsen med en flåte er jo at den skal være lett å få overbord samt enkel å entre. Jeg ville plassert den akterut på badeplattformen (eventuelt under) eller på en egen bøyle. Da er det jo bare å kutte surringene og løse ut flåten.

I dårlig vær er det jo ikke noe særlig å ligge å klore seg fast framme på dekket for å løsne surringer og få flåten over rekka.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke plassert flåten på utsiden av hekken. Grunnen er at i bølger får et uforholdsmessig stort tak i slike installasjoner. Flåten er tross alt en massiv klump, og skal festes svært godt for å tåle påkjenningen av sjøgang. Har vært ute for en flåte som ble surret solid i tilknytning til push-pit på en 35-fots havsegler. Sjøen tok med seg både flåte og push-pit på sin vei og forårsaket store skader. Neste tur ble flåten festet rett bak mastefoten, dog slik at bommen og dens installasjoner ikke var hindret av flåten. Ikke ideelt dette heller, men tenk på kreftene sjøen har før flåten blir plassert og festemidler bestemt.

Oso

Link to post
Share on other sites

Oppe på hyttetaket med hydrostatisk utløser.

Ute av veien til daglig, og skulle den store katastrofen inntreffe, kommer den opp av seg selv.

Planlegger du langferd Gunga Din?

Yes, men först om några år !

 

skall skaffa hydrostatisk utlöser, dom var billiga  495 kr !  :wink: ( iförhållande till det andra!)

 

 

Lurer faktisk mest på att plassere den akterut.... men att gjöre en ordentlig infestning

så att det ikke blir som Ooma beskriver ........

Har hört det Ooma skriver förr,att det blir några voldsamme krafter på Pushpitten!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Så satt vi da der, båten er ute av syne og det er brytende sjøer overalt. Plutselig får vi et brått som vipper flåten rundt, armer og bein og sjø overalt. Hva gjør vi da ? er faktisk ikke så lett å vippe flåten tilbake på grunn av flaskene og vekta av de på innsiden. Dette er noe å tenke på for alle som har flåte ombord, eventuelt prøve hvis mulig.

Har selv prøvd mange ganger, riktignok med større flåter. Men tror nok at det kan være vanskelig nok med 4-6 manns flåter.

Link to post
Share on other sites

Så satt vi da der, båten er ute av syne og det er brytende sjøer overalt. Plutselig får vi et brått som vipper flåten rundt, armer og bein og sjø overalt. Hva gjør vi da ? er faktisk ikke så lett å vippe flåten tilbake på grunn av flaskene og vekta av de på innsiden. Dette er noe å tenke på for alle som har flåte ombord, eventuelt prøve hvis mulig.

Har selv prøvd mange ganger, riktignok med større flåter. Men tror nok at det kan være vanskelig nok med 4-6 manns flåter.

Hej Roy

 

Vi seglar för det meste bare 2 ombord, mens flotten er 6-mans, kan det vara en

nackdel i dåligt väder ?

Alle jag snakket med säger att skall du ha möjlighet att kunna lägga dig ner riktigt i flotten

så måste du ha en 6-mans!   4-mans er alldeles för trange inombords!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga din :

 

Tror ikke det er noen bakdel, en skal jo også ha plass i flåten. En bør bare tenke igjennom hvordan man skal få snudd flåten hvis den vipper rundt.

Er jo flasker som veier litt i ene siden. Når vi øver på dette så svømmer en ut av den snudde flåten, tar tak i tauet som er festet på undersiden av flåten. De som er inne i flåten flytter seg ut i siden hvor flaskene ligger. Den som er ute drar seg opp på bunnen av flåten, når han/hun er klar gies et signal og den ute vipper seg bak samtidig som de/den innvendig hjelper til. Slik er det ganske enkelt å snu flåten. Men kan være vanskelig hvis en ikke har tenkt på det før en må gjøre det. Håper dette var noenlunde greit å forstå.

Link to post
Share on other sites

Ikke vær for sikker.

Det blir jo sagt om Kragerøterna at går den rundt, så synker den så raskt at den ikke er i veien for de som kommer etter. :blush:

 

Neida Krapyl,,  har gått rundt med Kragerøterna jeg ,,,  utenfor jomfruland, båten sank ikke den,, !! :blush: ( mobiltelefonen gjorde derimot det sammen med lommeboka :sailing:)

Sa jeg at det var meg som gikk rundt,, det var vel kusina og fetter`n min  ( jeg går jo ikke rundt !! :lol:)

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Kommer an på hvor stor båten er og hva slags utrusting den har. Dumt om fåten f.eks reagerer på en brottsjø (pulpit-varianten). Har sett en del båter som har montert flåte på toppen av davitene. Fritt og greit, kommer sannsynligvis opp hvis båten går ned (uansett fart), henger seg ikke opp i rigg eller andre ting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...