Jump to content

Marsj fart på yanmar 222 hk


Tallisman

Recommended Posts

Har en yanmar 222hk og lurer litt på hva andre bruker som marsj turtal på denne motoren selv går jeg med 2600 omdreininger men lurer på omdette er litt for lite med tanke på om motoren blir nedsotet eller på andre måter ikke har godt av og gå med så lavt turtall. jeg oppnår 3300 på fult pådrag

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva toppturtall som er riktig på din 222HK. På min 165 Hk er det 3300 o/min. Jeg marsjer på forskjellig turtall. Noen ganger 2000, andre ganger fra 2600 til 3100. Det kommer an på last, vær og vind og hvor travelt jeg har det. Når der gjelder det med soting pga daukjøring mener jeg du greit forhindrer det ved at du av og til kjører motoren på høyt turtall i en kortere periode (kvaret, tjue minutter holder).

Jeg opplever at det fungerer bra. Jeg merker også lite til sot på aktersspeilet etter at jeg begynte å tilsett Hammerdown i dieselen. Nå er vel 222 hk kjent for sote mer, men det er vel også noen her som har bra erfaring med HD på denne utgaven.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge Yanmars motorkurver er 2650 rpm det turtallet du får mest ut av motoren mhp. dreiemoment og drivstofføkonomi. Legger du til 100 rpm for den notoriske feilvisningen til Yanmars omdreiningsteller, så er du i rett leie.

 

Nedsoting er ikke noe problem så lenge du ligger over ca. 2100 rpm. Da har du fått i gang turboen.

 

Motoren tåler at du marsjer både i 2800, 2900 og kanskje høyere også vil mange si, men da vil du merke det skikkelig på drivstoffutgiftene.

 

Apropos nedsoting, jeg har kjørt min motor i 650 timer, hvor sikkert to tredeler på tomgang under fiske. Har så langt ikke merket noe negativt. Kjører litt på høyt turtall inn i mellom for å blåse ut. Jeg bruker også konsekvent Hammerdown i dieselen. Kanskje det også bidrar til mindre nedsoting. Blir i alle fall mindre sot på hekken ved tilsats av Hammerdown.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Eg har eit maks turtal på 3400 omdreininger,og marsjer på 3100 omdreininger.Drivstofforbruket da er ca 35 liter timen i ein saga 29 og farten er +-18 knop.Har aldri hatt noko problem med denne motoren og er kjempe fornøyd med den.Når eg skal ut sognefjorden tar det 5 timer til Dingja,og da pleier vi å ligge på 3100 omdreininger heile vegen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...