Windy37GM Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 (edited) God kveld. Jeg har et Plastimo kjøleskap type 27939 42 liter i båten. Fungerte fint ifjor. Det starter ikke iår. Nok av spenning på skapet (12,1 når spenningen settes på med bryter) det gnistrer svakt, for så å ikke trekke strøm hvis jeg manuellt trekker ut ledningen for å se sette den på igjen etter en stund. Virker helt dødt. Jeg har snudd det på hodet, kakket på kompressoren, bedt til gudene og fyllt det med øl og brus :-). Ingenting hjelper. Jeg har også kortsluttet termostaten (som måler riktig). Elektronikken ser fin ut. Er det bare å bytte skapet, eller er det noe å fikse på?. mvh Joda310 Edited June 11, 2007 by Joda310 (see edit history) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Jeg har snudd det på hodet, kakket på kompressoren, bedt til gudene og fyllt det med øl og brus :-). Ingenting hjelper. Joda310 Har du prøvd å sløyfe den der brusen...........? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Sannsynligvis defekt elektronikk. Er det Danfoss har de en bytteordning, hadde det iallfall tidligere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted June 11, 2007 Author Share Posted June 11, 2007 Nå har jeg tatt ut brusen og tatt skapet hjem. Ved å sette det rett på startboosteren min, starter fa**skapet i ca 1-2 sek for så å stoppe. Hivde på batteriladeren min og den "spiker" på 10 A før poweret til skapet kutter. Kompressoren som har satt seg tro og blitt treg iløpet av vinteren? Går det ann å åpen den? Hmmmm. Det er vel bare å hive. Kjiipt. Joda310 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Det kan egentlig høres ut som om spenningen synker for langt ned i startøyeblikket. Men da burde det gjentatt startforsøkene. Tror ikke det har noe med selve kompressoren å gjøre, den kan heller ikke åpnes eller repareres. Er den defekt betyr det nytt skap.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted June 11, 2007 Author Share Posted June 11, 2007 Nå går den, men dæven den trekker strøm. Rundt 10A. Lar skapet gå noen minutter, får se om det tar fyr elns :-) Joda310 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Jeg ville nok brukt litt mer tid før jeg kastet ut skapet. Når kompressoren har stått rolig en stund (et halvt år) kreves det mye energi for å få den aktivisert. Jeg synes nok at en spenning på 12.1 volt er lav. Har du koblet til landstrøm når du forsøker å starte kjøleskapet. Alternativt: lar du motoren gå (dynamoen i gang) når du starter kjøleskapet?. Hvor gammelt er kjøleskapet? Et kjøleskap med Danfoss kompressor skal normalt holde i mange år (forutsetter at det har Danfoss kompressor). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts