Jump to content

5 knop - 50 meter fra hvor ?


lano2

Recommended Posts

Hei

I Søgne er det definert at det er maks hastighet 5 knop innenfor 50 meter fra land, holmer, skjær og boer. Det dekker såvidt jeg kan se alt vi normalt kaller moder jord og som stikker opp eller nesten stikker opp av vannet.

Det står ingenting om flytebrygger eller andre flytende innretninger. En fast kai eller molo vil derimot jeg personlig regne for land.

 

Dette betyr i praksis at det ikke er tillatt å gå på skjær fortere enn 5 knop i Søgne. Dekker da forsikringen hvis du gjør en ulovlig handling og kjører på skjær i 10 knop?

 

Har du lov å starte på vannski fra en fast brygge hvis du har mer enn 50 meter tau?

 

I går ble jeg padlet forbi av en kajakk når jeg kom inn mot Høllen i 5,2 knop - burde jeg anmelde han? (han var ikke registrert i NSSR).

 

Ha en god sommer, de som ikke oppfører seg som vi vil - er ikke verdt å irritere i stykker en fin sommerdag for !

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

5 knop fra hva? Det som stikker over havet ved middelhøyvann, men jeg tør ikke si om dette omfatter flytende objekter som en flytebrygge.

 

I Arendal er det definert slik:

§ 1. Alminnelig fartsbegrensning

 

Innenfor Arendal havnedistrikt er største tillatte fart 5 knop innenfor en avstand av 100 meter fra land, medregnet øyer, holmer og skjær som er synlige over vannflaten ved middel høyvann (kystkonturen).1

 

 

I Mandal er det vel ikke noe 50 meters grense? Dette er det som står ui de lokale vedtekter:

 

Forskrift om fartsbegrensning i Mandal havnedistrikt, sjøkart nr. 457, Mandal kommune, Vest-Agder.

 

Fastsatt av Mandal bystyre 28. september 1995 med hjemmel i forskrift av 30. desember 1988 nr. 1182 om fartsbegrensninger i sjøen § 3 første ledd. Stadfestet av Kystdirektoratet 20. juli 1996.

 

§ 1. (fartsbegrensning)

 

Innenfor Mandal havnedistrikt må det ikke gås med større hastighet enn 7 knop, begrenset av en rett linje mellom Torkelhola og Lauberget.

 

Innenfor elvemunningen er fartsgrensen 5 knop.

 

§ 2. (tidsbegrensning)

 

Forskriften gjelder fra 1. september 1996 og inntil videre.

 

§ 3. (unntak)

 

Forskriften gjelder ikke for forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøy og ambulansefartøyer.

 

§ 4. (dispensasjon)

 

Mandal bystyre/havnestyre kan gi dispensasjon fra forskriftens bestemmelser, jf. § 6 i forskrift av 20. desember 1988 nr. 1182 om fartsbegrensninger i sjøen.

 

§ 5. (straff)

 

Forsettlig eller uaktsom overtredelse av forskriften straffes med bøter etter havne- og farvannslovens § 28 hvis ikke overtredelsen rammes av strengere straffebestemmelse.

Første Forrige

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ja, det vet jeg. Det er Mandals største arbeidsplass. :seeya: Ringte til opg med politi, men fikk ingen svar, siden han ene politien på vakt i Kr.sand ikke kunne noe om båt. Da måtte jeg ringe om 1,5 uker til. I følge vaktlisten hadde han som kunne noe om båt vakt da.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så i Arendal er det lov å kjøre 50 knop 1 meter fra en 49 meter lang flytebrygge. :lol::lol::smash::yesnod:

 

I så fall 99 meter lang flytebrygge, her er det 100 meter, ikke 50. Og dette forutsetter at du finner en 99 meter lang flytebrygge som ligger utenfor de spesialreguleringer som er gitt i § 2. Hvilket du ikke finner.. :nono:

 

§ 1. Alminnelig fartsbegrensning

 

Innenfor Arendal havnedistrikt er største tillatte fart 5 knop innenfor en avstand av 100 meter fra land, medregnet øyer, holmer og skjær som er synlige over vannflaten ved middel høyvann (kystkonturen).1

1 Dette er beskrevet nærmere i Den Norske Los, bind 1 utgitt av Statens Kartverk, Sjøkartverket.

 

§ 2. Spesielle fartsbegrensninger

 

I indre havn er største tillatte fart 5 knop. Området avgrenses i syd-vest av Strømbroen og ellers av rette linjer trukket fra fartsbegrensningsskiltet ved Fluet (silo) til Skilsøpynten på Tromøy (vestligste punkt på Tromøy), videre til Tangen på Hisøy (nord-vestligste punkt på Hisøy).

 

Dersom det ikke gjelder lavere fartsgrense etter bestemmelsene nevnt ovenfor i § 1 og § 2 første ledd, er største tillatte fart 12 knop i følgende områder:

a) i Tromøysund innenfor en rett linje trukket mellom Skindfeldtangen lykt og nord-østre pynt på Gitmertangen og

b) i Galtesund innenfor en rett linje trukket mellom syd-vestre pynt på Merdø og østre pynt på Hafsøy.

 

Kan forøvrig fortelle at det virker som om Onkel blå har tatt fullstendig av her i Arendal nå. På kort tid har jeg hørt flere episoder om folk som blir tauet inn til gjestehavna lagt i håndjern, og fraktet til politistasjonen for promillekontroll, i to av tilfellene var det promille men godt under 0,8. Da ble de tvunget til å sitte på stasjonen for å avlegge ny prøve for du kunne jo vært på stigende rus. Disse to tilfellene var det overhodet ikke snakk om uvettig kjøring eller annet som skulle tilsi at tjenestemenne skulle oppføre seg slik. Det er slikt som gjør at folk mister respekt for politiet. Jeg har alltid hevdet at det er av det gode med mye politi på sjøen, men nå begynner jeg å revurdere denne tanken.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...