Jump to content

Kveite på grunna?


Ingar

Recommended Posts

Hei ss!!! :seeya:

Hva bruker du da som takkel?  :cool:

 

:flag: Stor krok med agn eller pilk?  :flag:

 

En som enda ikke har fått kveite!!! :lol:

Fikk den på vanlig svenskepilk. Bruker ikke agn på grunnt vann, men jeg agner gjerne med noen makrellfileer på dypere vann (70-80m og dypere). Det har forresten blitt tatt kveite på 102 kg i Langesundsfjorden så det er jo lov å håpe..... :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Med fare for å være på GRUNT vann, mener jeg bestemt at mine sønners oldefar, som var fiskerbonde i Nordland, både viste meg redskapen og fortalte at man i perioder kunne "stikke" kveite fra båten - og da måtte dette nødvendigvis være på grunt vann. Redskapen var en harpun med en ekstra "tann" som var spent opp med en fjær. Denne ene tanna spratt ut da harpunen var gjennom/inni kveita, og sørget for at fangsten ikke glapp.

God fangst!

Ingvar

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke 100% relevant, men jeg fikk uer en gang for mange mange år siden ved Straumsnes på ytre Senja, på noe jeg mener var omtrent 25 m dyp.  Vet ikke hva som er normal dybde for uer, men det må da være vesentlig mer. Kåre    :sailing:

25m er veldig grundt for å være uer, ja!!  :blush: Aldri fått uer grunnere enn 90 m!  :blush:
Link to post
Share on other sites

Det finnes tre arter uer – vanlig uer, snabeluer og lusuer. De to første fiskes det etter. Den siste er for liten for omsetning.

 

Vanlig uer lever på 100 til 500 meters dyp på kontinentalsokkelen, langs kysten og på spesielle lokaliteter i fjordene.

 

Linken kor eg fant dette er her

 

http://www.fiskeridir.no/fisketsgang/nyhet.../ny031121b.html

Link to post
Share on other sites

Til Ingvar J

 

Her kor eg bur er der historier om slik fangst også. På fine dager kunne en se dei riktig store kveitene ligge å kose seg i overflaten. Har aldrig sett dette sjølv , men det må være et syn får fisker øyne

 

Kveita er den største av alle flyndrefiskene, med grå øyeside og hvit blindside. Som ung finnes den på kysten og på relativt grunt vann, mens store kveiter vanligvis holder til på 300 - 2.000 m dyp.

 

Men det viser seg jo at fisken ikke altid følger det som står i boka

Link to post
Share on other sites

:boxing: Nå må vi bare være var for at steinbiten kommer snart inn på grunna for å gyte, og da snakker vi om noen få meter. Bruker gjerne troll-garn, eler så er det fint med kobberfortom, litt kraftig krok og skjøll.

våren er en fin tid for den gode fisken, husk det når dere skal få ut båten. Helst til påske.

Link to post
Share on other sites

.......med kobberfortom, litt kraftig krok og skjøll.

Hei Bertinius!

Den med " skjøll" må du forklare litt nærmere............. er det skjell du mener?  :fishing:

Steinbit eller breiflabb må være en drøm å få.........!  :cheers:

:smiley:  :cool:  :cool:

 

Kom tilbake fra dagens fisketur kl. 16:00 i dag! Flott vær og juletorsken er sikret!

4 torsk og 2 sei ble det! Torsken skal lettsaltes! Nam, nam!

 

Kald øl til og en (eller flere) "Taffel"-akvavit! Hmmmmmm :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Walther.

Så klart mener jeg skjell, men jer jo fra sør.  Men alvorlig, det er snart tiden for å få steinbit på grunna.  Det går også fint å ta dem med trollgarn på litt grunt vann og stein-bunn. Lykke til, og tilbehøret høres helt ok ut. Om ikke annet vil du helt sikkert få noen gode torsk, så du likevel får brukt opp tilbhøret, selv vil jeg ha rødvin til torsk, men så er jeg jo fra Kr.sand

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...