Jump to content

Avanti 28, diesel eller 4takt


monoskrog

Recommended Posts

Jeg har en avanti 28 som straks er bygget ferdig fra et halvfabrikat. Den blir med 2 styreposisjoner, en inne i hytte med ståhøyde, og en ute på selvlendende dørk.

 

Båten skal brukes vesentlig til fisking/dorging i inn,- og utland, men også kortere familieturer. Den blir fraktet på en henger som tar 2,7 tonn, og en bil som sleper 3,7 tonn.

 

Vi har en 2006 Johnson(Suzuki) 225 hk 4takt som skal henges på brakett. Jeg vet at den løsningen er heldig og effektiv på denne båten, men tyngdepunktet kommer litt langt bak. Det er et lite problem, og først og fremst fordi vi må ha så lang henger.

 

Jeg hadde slått meg til ro med at dette var riktig motor, men så dukker det opp en ny Mercruiser 4,2 230 hk med drev til 179 000,-

 

Båten hadde selvfølgelig kledd den motoren, så jeg har fått litt kvaler og må tenke tanken helt ut før det er for sent.

 

Fordeler er slik jeg ser det, annenhåndsverdi, drivstofføkonomi og selvfølgelig at lyden av en sekssylindret diesel gjennom vannkjølt eksos hadde vært helt riktig.

 

Ulempene er at det tar plass og veier 250kg mer enn påhengeren. Tyngden er ikke noe problem ved sleping da bil og henger er stort nok.

 

Jeg må som nevnt tenke tanken helt ut før båten er helt ferdig. Kan jeg få noen innspill?

Link to post

Tja, dette var jo valget mellom 2 gode alternativ spør du meg. Slik jeg ser det vil du med påhengeren få:

Høyere toppfart/bedre akslerasjon

MYE lavere støy (4-takt på brakett, det blir nesten lydløst. På tomgang må du nok se på turtelleren for å vite om motoren er i gang. Lavere vekt= mere komfortabelt å sette ut/ta opp båten. Med tyngdepunktet så langt bak KAN det hende det blir litt problematisk å få høyt nok kuletrykk=vinglete bak bilen!

 

Med dieselen vil du nok få lavere drivstoffkostnader i planefart, samt, som du påpeker, et riktig lydbilde :smiley: . I dorgefart tror jeg påhengeren vil gå like billig. I tillegg vil vel kanskje båten få et penere utseende/renere linjer.

 

En annen fordel med påhengeren er jo at du vil få et kjemperom(motorrommet) som kan brukes til fast kjøleboks, stuverom osv....

 

Nei dette var ikke lett, tror jeg heller til påhengsmotor :cool:

Link to post

Hvis jeg kikket på Avanti 28 i bruktmarkedet... Noe jeg faktisk har gjort.. Så ville jeg foretrekke at det var en diesel i den. Personlig synes jeg at en båt på 28 fot ser rar ut med påhenger. Flotte linjer i Avanti skrogene, et bilde eller to av båten hadde ikke gjort noe. Da vil det også være lettere å mene noe. Men prisen på den 4,2'en er jo å regne for meget billig. Betalte vel nesten 100 laken mer for min Steyr 256 med Bravo1 drev.

Link to post

Takk for gode innspill. Hovedargumentet for å velge 225hk 4takt på brakett var vekt og pris, så jeg begynte å tvile litt når jeg så prisen på den mercruiseren. Imidlertid, når vi finregner, så vil båten med mercruiser bli for tung til å slepes bak bilen til han jeg bygger båten sammen med, så vi holder oss til den vi har, men det var greit å tenke tanken helt ut.

 

Ellers er jeg enig at båten normalt ville nok vært mest attraktiv med diesel, men det burde vært en lettbygd en, som f.eks Steyr, Volvo D3, FNM eller VW, men det koster også en del mer enn de 140 000 vi ga for vår 225hk gått 3 timer.

 

Til vårt bruk med mye sleping og dorging, så kan det godt være at 225hk 4takt er det beste uansett pris.

 

Jeg er ikke så redd for utseendet. Jeg har sett andre Avanti med påhenger på brakett, og det ser greit ut. Jeg skal legge ut bilder når den er klar. Jeg kan røpe at Masmar 33 har vært en inspirasjon, men vår er selvfølgelig noe mindre og enklere bygget.

 

Jeg har forresten hørt rykter om at Brødrene Aa har fått tak i former til Avanti 20 og skal bygge en i divinycell og karbon. Det kunne vært noe....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...