Jump to content

seiling med rullestorseil


Framtia

Recommended Posts

Er fersk seilbåteier og har et spørsmål om justering av rullestorseil.

 

Det gjelder prinsippene for stramming av hhv. linen som holder bommen oppe i bakkant (bomopphal) og kick. Er det slik at begge disse skal være uten slakk, eller kan f.eks bomopphalet henge med slakk så lenge kicken er stram. Hva er "riktig" stilling/høyde på bommen med ulike vindretninger/styrke.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Om du har rodkick på båten din, er det riktig som La Digue skriver. Men om du ikke har det, trenger du bomopphalet for å tviste seilet i lite vind. Under andre forhold skal det henge løst. Vil uansett anbefale rodkick om du ikke har det -gjør seilhåndteringen - spesielt med rullestorseil- mye enklere!!

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe boken "Seil og riggtrim" av Ivar Dedekam. Dette er en godt illustrert bok som på en enkel og grei måte forklarer deg alt du trenger å vite for å komme i gang!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Til Stein Erik, hva legger du i at seilhåndteringen blir mye lettere med Rodkick? Slik jeg betjenere bomopphalet/kick nå er det i hvertfall ikke mye heft. Skjønner godt fordelen med Rodkick, min bom har ramlet ned to ganger - heldigvis uten at noen har fått den i hodet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Som du sier - du slipper å få bommen i hodet ved reving og ved innrulling. Men for meg er det viktigste det at jeg mye lettere kan trimme tvisten i seilet i lite og moderat vind. Om en ikke har rodkick vil denne endre seg med vinden - vekten av bommen vil dra ned seilet med mindre man løfter den med opphal. I tillegg blir seilet mere stabil på platte kurser!

 

Løp og kjøp! ;-)

 

SE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...