Jump to content

Lyst på båt :-)


FrodeS_

Recommended Posts

Jeg bor i Eidsvoll kommune, og har lyst på en båt jeg kan ha enten på Hurdalsjøen eller på Mjøsa. (Mjøsa er nok mest interessant).

Den skal helst være liten nok til at jeg enkelt kan ta den bak bilen (max 2,1 tonn ink. henger), stor nok til å overnatte i, ha motor som går som f**n, nesten uten å bruke drivstoff. Ønsk meg lykke til :-)

 

Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil ha, men jeg vil nok heller ha en dieselmotor å cruise rundt med, enn en tørst bensinmot, men hvem vil ikke det? Utfra prisene jeg ser, så er jeg ikke den eneste.

+/- 20 fot er vel passe størrelse tenker jeg.

 

La meg legge til med en gang at jeg kan INGENTING om båt.

 

Et kjappt søk på finn i min prisklasse (ca. 50k) ga f.eks. denne . Den er jo egentlig altfor stor og sikkert altfor tørst.

 

Det jeg har fått av info foreløpig er at det er 2x volvo penta i den, hvorav den ene trenger overhaling (har spurt hva det betyr).

 

Er det mulig å kaste ut motorene og sette i noe diesel-greier i stedet? Det burde vel ikke være umulig å få tak i et par passe late dieselmaskiner fra f.eks. Sverige?

Hvordan er disse båtene ellers? Er det noe å satse på? Hvis jeg kjøper denne, men angrer meg, er det vanskelig å bli kvitt igjen?

 

 

HER er en annen jeg fant. Her matcher nok drivstofforbruket mer min lommebok, men 7 knop var nå fryktelig sakte, da. Jeg har ikke tenkt å stresse på sjøen, men det får nå liksom være grenser.

 

Hva med Denne?

 

Hvor stor forskjell er det egentlig på bensin- / dieselmotorer i forbruk?

Jeg ser jo at dieselbåter er mye dyrere, men så koster vel bensin 2x pr. liter i forhold til diesel også. Får man avgiftsredusert bensin?

 

EDIT : Fant en Ancas Queen til. Denne ser ut til å ha 1 motor i stedet for 2. Den gjør 24 knop i stedet for 30, men det spiller egentlig ingen rolle. Er denne et bedre valg enn den første? Er disse Ancas Queen vanlige båter?

Redigert av Frode Strand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en scand (ancas cueen) samme båt men litt nyere ,dette er av en eller annen grunn blitt en "billigbåt" men er kjempekurant - går veldig lett i plan, eneste bakdelen jeg kan komme på var at den var ganske smal, men det er en stor 24 foter med eget dorom og stor kabin + solseng/sitteplasser bak. personlig ville jeg valgt 1 motor pga alder og vedlikehold osv...

pass på og få en nyere type med aq 140 / 145 motor fks og styr langt unna volvo penta 170 motoren de er et hel.....te

En annen fordel er at de ikke er så tørste, syntes den gikk billig men det avgjør jo selfølgelig om du gir full gass hele tiden - leking = dyrt, legger du denna akuratt i plan og skal kjøre en distanse går di billig - trimplan gjør jo saken enda bedre.....

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en scand (ancas cueen) samme båt men litt nyere ,dette er av en eller annen grunn blitt en "billigbåt" men er kjempekurant - går veldig lett i plan, eneste bakdelen jeg kan komme på var at den var ganske smal, men det er en stor 24 foter med eget dorom og stor kabin + solseng/sitteplasser bak. personlig ville jeg valgt 1 motor pga alder og vedlikehold osv...

pass på og få en nyere type med aq 140 / 145 motor fks og styr langt unna volvo penta 170 motoren de er et hel.....te

En annen fordel er at de ikke er så tørste, syntes den gikk billig men det avgjør jo selfølgelig om du gir full gass hele tiden - leking = dyrt, legger du denna akuratt i plan og skal kjøre en distanse går di billig - trimplan gjør jo saken enda bedre.....

 

Var det øverste eller nederste Ancas Queen du tenkte på? Jeg la til en litt etter at jeg skrev ferdig. Den øverste har dobbeltmotor, men jeg vet ikke hva type. Den nederste har en 130 hk. Det holder i massevis for min del. Det blir nok mest kosekjøring, men det er klart, det er jo morro å dra på litt innimellom.

Link to post
Share on other sites

Der ligger også en Rana 630 på finn.no. Har nylig solgt en tilsvarende båt men med større motor. Dette er kjempebra båter,(rana kan bygge båt).Ta en liten kikk på den også. Lykke til i letingen. :flag:

 

Jeg finner 6 Rana 630 på finn.no, og den billigste står til 155.000 . Det er -litt- over budsjettet mitt :(

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...