Jump to content

Hvorfor fester Engbo dreggen min dårlig


jutul

Recommended Posts

Kjøpte båt i fjor med Engbo dregg, erfarte det noen ganger i fjor at den ikke tok tak. Nå i helgen var jeg på Koster der var det leirbunn, jeg dykket ned til dreggen og den lå på rygg med piggene opp, slapp på nytt og det samme skjedde, jeg snudde den manuelt og alt var oK.

 

Er dette noe Engbo fenomen, er det noe problem å skifte dregg og hva skal jeg bruke til en båt på drøye 4 tonn.

 

NB det var et paradis på Koster i helgen, vannet var varm og pilsen kald.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har også Engbo-anker, og har sjelden problemer med festet. Dette ankeret er det en en fordel å slippe ganske tidlig for at tennene skal grave seg ned. Det er en erfaring jeg har gjort selv, og jeg har lest at andre her på forumet har gjort samme erfaringer. Mao, prøv å slipp ankeret litt lenger ut og se om det hjelper.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Her virker det som om "angrepsvinkelen" blir feil siden du snakker om at "flippene" peker oppover. Har selv et 15kg engbo som jeg brukte på Hällsö i helgen (litt nord for koster) og det biter veldig bra (sand/leire hvor jeg var da). Det jeg tror er litt viktig for å få skikkelig feste, er dumpe ankeret, så legger du ut 3-4 ganger dybden med kjetting/bly hele veien og strammer til. Da SKAL ankeret grave seg ned i bunnen. Har du for lav angrepsvinkel (for lite tau ute i forhold til dybden), biter det ikke. Som en test kan du ta ankeret på en strand (på land). Surr fast en liten taustump. Dra så dreggen etter deg på stranda samtidig som du forandrer høyden på sviwelen. Til slutt vil den gripe fast og da kan du enkelt regne ut hvor mye du bør legge ut som minimum på ditt anker.

 

Men ser mange som ankrer opp, tauet peker nesten rett ned bak hekken. Dette fungerer helt klart ikke. Kjetting/bly hele veien, 15-20 meter blytau/kjetting på 5 meters dyb og dette burde feste rimelig bra i leire.

Link to post
Share on other sites

Samme som Ludde30, mitt Engbo må slippes ut relativt tidlig, deretter pleier jeg å dra inn en del av slakken og det fungerer fint så lenge ankeret allerede har fått feste.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Har du noen meter kjetting på ankeret ditt?

 

 

Nei vinsjen er kun for tau og jeg slipper dreggen tidlig, likevel opplever jeg at dreggen ikke fester så godt som andre dregger jeg

har brukt. Den lå med piggene opp 2 ganger i helgen, hvorfor havner den feil vei.

Link to post
Share on other sites

Min Nor Star kom med et 12 kg Engbo (eller var det 15?)

De første to nettene, i fredagshølet på Vestre Hvaler ble en ubehagelig opplevelse, da dreggen ikke satt i vindkastene.

Jeg må tillegge at at det var en produksjonsfeil på vinsjen som kan ha bidratt til "slipp".

Byttet til Bruce, og har ennå tilgode å miste feste.

En godværshelg, sent i fjor lå vi på Tjälleskjær på Sydkoster. Der er det mudder, og trangt. Ikke lett å få lang slækk.

Brucen holdt imidleretid fint.

Som nevnt var det god-vær og jeg dykket for å se hvordan ankerene lå.

Mitt eget Bruce var fullstendig begravd i gjørma, så det så jeg ikke noe til.

En del paraplydregger lå for det meste oppå den løse bunden. Der hvor det var sand/litt fastere, var det lett å se at dreggen med den aktuelle vinkel til tau /kjetting, ALDRI ville holde om det skulle blåse opp.

Så til poenget,; jeg så også ETT Engbo anker. Dette lå akkurat som nevnt i et tidligere innlegg: Flattt og med bladene OPP.

Vitsen med denne konstruksjonen er vel at tyngden av bladene skal presse disse nedover slik at de skjærer ned i bakken.

Jeg er derfor helt overbevist om at skal dette fungere, MÅ det legges ut en del ekstra line, samt at man må etterstramme til bladene peker nedover og fester.

Morty

Redigert av Morty (see edit history)

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Forsøkte 21 kg engbo på 4 tonns båt for 2 år siden. Var meget misfornøyd - slapp meget lett. Ringte til Engbo og lurte på hva i all verden dette kom av (hadde 50 m kjetting). Mitt anker var ikke nytt, og de - dvs den personen jeg til slutt fikk snakke med - anbefalte å file opp en større vinkel mellom stanga og bladene. De nyere ankrene hadde visstnok en større vinkel enn de eldre, og da virket det bedre, påsto han. Men jeg solgte mitt i stedet og gikk over til 15 KG ILAS bruce kopi. Det er saker, det. Aldri sluppet for meg, men må desverre kjøres løs da det ofte sitter bedre enn vinsjen kan løsne (har nok litt liten vinsj, da). Engbo opplyste i forannevte telefonsamtale at engboen virket litt dårlig på bunn hvor det var mye sjøgress da bladene ikke alltid klarte å skjære gjennom gresset når det ble trukket bortover og foreslo også å file litt på bladene. Ettersom jeg kvittet meg med mitt har jeg ikke noen erfaring med hvordan slike modifikasjoner virker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...