jutul Startet 11.Juni.2007 Del på Facebook Startet 11.Juni.2007 Kjøpte båt i fjor med Engbo dregg, erfarte det noen ganger i fjor at den ikke tok tak. Nå i helgen var jeg på Koster der var det leirbunn, jeg dykket ned til dreggen og den lå på rygg med piggene opp, slapp på nytt og det samme skjedde, jeg snudde den manuelt og alt var oK. Er dette noe Engbo fenomen, er det noe problem å skifte dregg og hva skal jeg bruke til en båt på drøye 4 tonn. NB det var et paradis på Koster i helgen, vannet var varm og pilsen kald. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Hei. Jeg har også Engbo-anker, og har sjelden problemer med festet. Dette ankeret er det en en fordel å slippe ganske tidlig for at tennene skal grave seg ned. Det er en erfaring jeg har gjort selv, og jeg har lest at andre her på forumet har gjort samme erfaringer. Mao, prøv å slipp ankeret litt lenger ut og se om det hjelper. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Larspo Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Her virker det som om "angrepsvinkelen" blir feil siden du snakker om at "flippene" peker oppover. Har selv et 15kg engbo som jeg brukte på Hällsö i helgen (litt nord for koster) og det biter veldig bra (sand/leire hvor jeg var da). Det jeg tror er litt viktig for å få skikkelig feste, er dumpe ankeret, så legger du ut 3-4 ganger dybden med kjetting/bly hele veien og strammer til. Da SKAL ankeret grave seg ned i bunnen. Har du for lav angrepsvinkel (for lite tau ute i forhold til dybden), biter det ikke. Som en test kan du ta ankeret på en strand (på land). Surr fast en liten taustump. Dra så dreggen etter deg på stranda samtidig som du forandrer høyden på sviwelen. Til slutt vil den gripe fast og da kan du enkelt regne ut hvor mye du bør legge ut som minimum på ditt anker. Men ser mange som ankrer opp, tauet peker nesten rett ned bak hekken. Dette fungerer helt klart ikke. Kjetting/bly hele veien, 15-20 meter blytau/kjetting på 5 meters dyb og dette burde feste rimelig bra i leire. Sitér dette innlegget Link to post
mosteen Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Samme som Ludde30, mitt Engbo må slippes ut relativt tidlig, deretter pleier jeg å dra inn en del av slakken og det fungerer fint så lenge ankeret allerede har fått feste. Sitér dette innlegget - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post
Cato Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Sjekk at "stammen" på ankeret løper helt fritt fra side til side. Hvis denne "kiler" seg fast i ytterposisjon kan dette skje. Typisk kan være grader av galvanisering som kan hindre fri bevegelse og låsing i ytterposisjon når ankeret er nytt Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Har ikke det ankeret fått tilnavnet "Engbosleden"? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Har vært eier av mange anker med svært varierende feste. Men jeg må si at de Engboankrene jeg har brukt har vært de beste. I andre enden av skalaen ligger paraplydreggene. Men dem er det ikke festet hverken kjetting eller blytau i Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Har du noen meter kjetting på ankeret ditt? jeg mener også at ankeret skal slippes tidlig og jeg liker å kjøre det fast (bremser båten med ankeret litt når jeg legger til)da sitter det nesten for godt enkelte ganger Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Bare gode erfaringer med dette ankeret når det benyttes som beskrevet tidligere i denne tråden. Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
jutul Svart 13.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Har du noen meter kjetting på ankeret ditt? Nei vinsjen er kun for tau og jeg slipper dreggen tidlig, likevel opplever jeg at dreggen ikke fester så godt som andre dregger jeg har brukt. Den lå med piggene opp 2 ganger i helgen, hvorfor havner den feil vei. Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 (redigert) Min Nor Star kom med et 12 kg Engbo (eller var det 15?) De første to nettene, i fredagshølet på Vestre Hvaler ble en ubehagelig opplevelse, da dreggen ikke satt i vindkastene. Jeg må tillegge at at det var en produksjonsfeil på vinsjen som kan ha bidratt til "slipp". Byttet til Bruce, og har ennå tilgode å miste feste. En godværshelg, sent i fjor lå vi på Tjälleskjær på Sydkoster. Der er det mudder, og trangt. Ikke lett å få lang slækk. Brucen holdt imidleretid fint. Som nevnt var det god-vær og jeg dykket for å se hvordan ankerene lå. Mitt eget Bruce var fullstendig begravd i gjørma, så det så jeg ikke noe til. En del paraplydregger lå for det meste oppå den løse bunden. Der hvor det var sand/litt fastere, var det lett å se at dreggen med den aktuelle vinkel til tau /kjetting, ALDRI ville holde om det skulle blåse opp. Så til poenget,; jeg så også ETT Engbo anker. Dette lå akkurat som nevnt i et tidligere innlegg: Flattt og med bladene OPP. Vitsen med denne konstruksjonen er vel at tyngden av bladene skal presse disse nedover slik at de skjærer ned i bakken. Jeg er derfor helt overbevist om at skal dette fungere, MÅ det legges ut en del ekstra line, samt at man må etterstramme til bladene peker nedover og fester. Morty Redigert 13.Juni.2007 av Morty (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
SRA Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Jutul, enig med flere her inne, prøv å legge ut mer lengde så ordner det seg tenker jeg. Jeg bruker også å kjøre anker nedi for motor, men det er når jeg ligger på svai værre hvis man tenker å ligge med snuta mot land. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Forsøkte 21 kg engbo på 4 tonns båt for 2 år siden. Var meget misfornøyd - slapp meget lett. Ringte til Engbo og lurte på hva i all verden dette kom av (hadde 50 m kjetting). Mitt anker var ikke nytt, og de - dvs den personen jeg til slutt fikk snakke med - anbefalte å file opp en større vinkel mellom stanga og bladene. De nyere ankrene hadde visstnok en større vinkel enn de eldre, og da virket det bedre, påsto han. Men jeg solgte mitt i stedet og gikk over til 15 KG ILAS bruce kopi. Det er saker, det. Aldri sluppet for meg, men må desverre kjøres løs da det ofte sitter bedre enn vinsjen kan løsne (har nok litt liten vinsj, da). Engbo opplyste i forannevte telefonsamtale at engboen virket litt dårlig på bunn hvor det var mye sjøgress da bladene ikke alltid klarte å skjære gjennom gresset når det ble trukket bortover og foreslo også å file litt på bladene. Ettersom jeg kvittet meg med mitt har jeg ikke noen erfaring med hvordan slike modifikasjoner virker Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Bytt til Bruce kopi og bli kvitt Engbo ankeret raskest mulig. Har et 20 kg Engo anker i sjøboden som ikke kommer i vann igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.